Sport

2019.01.13. 11:50

Országútról terepre váltottak az igrici veterán motorosok

Igrici - A 2019-es évet a veterán oldalkocsis krossz­viadalok jegyében tölti apa és fia.

Igrici - A 2019-es évet a veterán oldalkocsis krossz­viadalok jegyében tölti apa és fia.

A tiszaújvárosi villamosmérnök, Németh Sándor és fia Ifj. Németh Sándor ismert lapunkból. Az apa korábban Sajószögeden lakott, ám 2008-ban egy veteránmotor „menetpróbát” követően megtetszett neki a település és Igriciben telepedett le. Magát a versenyt is ő szervezte, mely egy háromnapos falunappal összekötött motoros ünneppé alakult, ahol részt vett a község apraja-nagyja. Mint írtuk a motorozás kezdete nagybátyjához kötődik, aki 2004-ben mondta, hogy menjenek el Tiszacsegére egy versenyre. Egy 125 köbcentis Danuviával indult fiával, aki egyébként már hatéves kora óta motorozik. Számos típusváltás után a fiú később egy kéthengeres, 18 lóerős Hondára váltott. 2006-ban jött a nagy ötlet, hogy mi lenne, ha megpróbálkoznának együtt az oldalkocsis motorral.

Újabb kihívások

A páros, akik a nemzetközi (FIM) veterán oldalkocsis gyorsasági versenyen III. helyezést értek el, újabb kihívás elé néznek. Elhatározták, hogy az ugyancsak elfelejtett kategóriát, a terep oldalkocsizást, azaz sidecar-crosst célozzák meg. Utoljára 30 éve volt ilyen verseny Magyarországon. 2018 nyarán, Kiskunfélegyházán a Nemzetközi Oldalkocsis Találkozón és krosszversenyen mutatták be új járművüket, egy 1982 Yamaha XT 550 gyári oldalkocsis krosszmotort. A Yamaha ezen a típuson vezette be a saját fejlesztésű YDIS dupla torkú karburátorát és a középrugót. Az egy hengeres négy szelepes motorból így közel 50 lóerőt hoztak ki. Magyarországon rajtuk kívül létezik még egy fogat (Sárándi Lajos és fia, Tamás), akikkel Kiskunfélegyházán mérték össze tudásukat.

Külföldön népszerű

Északi szomszédjainknál (Szlovákiában, Csehországban, Lengyelországban) nagy hagyománya van ennek a sportágnak. Az új kategória nagy kihívás apának és fiának, mivel ez a kategória teljesen más vezetési stílust, technikát kíván. A versenypályák nem a számukra megszokott, sima tapadós aszfalt, hanem az ugratókkal és kanyarokkal teli, dimbes-dombos laza homokos, olykor mesterségesen sáros, göröngyös talaj. Gyakorlásképpen, pálya híján a közeli határban gyakoroltak, ahol először meg kellett jönni a bizalomnak a gép felé, amikor ez megtörténik, akkor a gép is el kezd bízni a pilótában.

A versenyzési lehetőségek szűk tára arra kényszerítette a párost, hogy minden lehetőségen kapva kapjanak. Lehetőségük nyílt pályán junior versenyzőkkel együtt motorozni, ahol szembesülniük kellett a fiatalok életkori sajátosságaikból adódó, bátor és vakmerő versenyezési stílusával. Az extrém körülmények közötti versenyzés arra készteti a fogat hajtóit, hogy felkutassák azokat az amatőr versenyzési lehetőségeket, ahol mint veterán kategóriában (1982-es) oldalkocsis krosszmotorkerékpárjukkal korhűen tudnak versenyezni. Terveik szerint a 2019-es évet a veterán oldalkocsis krosszviadalok jegyében fogják eltölteni.

PGY

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!