Sport

2012.02.10. 17:52

Svédasztal norvég hozzávalóval

A rali világbajnokság mezőnye a hét végén a Svéd Ralit igyekszik teljesíteni.

A rali világbajnokság mezőnye a hét végén a Svéd Ralit igyekszik teljesíteni.

A 2012-es legendás szezonnyitó, a Monte-Carlo Rali után a hétvégén hidegebb vidékre, Skandináviába látogat el a világbajnoki ralimezőny. Az idei kemény európai tél közepette északon havas-jeges terepen mérkőznek meg egymással a csapatok a Svéd Ralin, aminek az lesz az érdekessége, hogy több pilóta csak most csatlakozik a mezőnyhöz.

A Svéd Ralin a helyi hős Stig Blomqvist, a 70-es és 80-as évek emblematikus figurája tartja a rekordot hét győzelemmel. Az itt általános mínusz 20-30 Celsius fokos hőmérséklet nagyon komoly előkészületeket kíván meg a csapatoktól. Ilyen jeges körülmények között soha nem kérdés, hogy milyen abroncsot válasszanak a csapatok: a szegecses papucsok jól megfogják az autókat a jégen és elég tapadást adnak ahhoz, hogy gyorsan tudjanak haladni a majd 115 km/óra sebességű szakaszokon.

Hirvonen tesztjéről

A tavalyi és tavalyelőtti Svéd Ralit is Mikko Hirvonen nyerte meg még fordos színekben. Az idén a Citroenhez átigazoló pilóta a ralira való felkészülést követően úgy nyilatkozott, hogy a DS3-as Monte-Carlo után ismét elsőként érhet célba a hétvégén. Bár tavaly és az ezelőtti évben egy másik autóval tudott győzni, a kétnapos teszt a számára új autóval elég meggyőző volt: „Az első amit mondani szeretnék az az, hogy szerintem győztes autóval rendelkezünk. Az első néhány kilométeren (a tesztelésen) vegyes érzéseim voltak az autóval kapcsolatban. A mérnökök segítségével azonban megtaláltuk a megfelelő egyensúlyt az extrém körülményekre, amelyek tipikusak Svédországban és Norvégiában. Nagyon elégedett voltam a végső eredménnyel. Szerintem készek vagyunk.” – szögezte le magabiztosan a piros színekre váltó pilóta.

Solberg fórja

A Svédországban évek óta hagyományosan jól szereplő Ford is nagy erőkkel készült a hétvégére. A szokásos teszteléseken a kék ovális pilótái is átestek e megterhelő rali előtt. 2011-ben Jari-Matti Latvala bronzérmes lett Svédországban, míg Petter Solberg egy félgyári Citroennel ötödik. Latvala számára nem hoz újdonságot ez a rali, nem úgy a norvég pilóta számára. Ő ugyanis először áll rajthoz havas körülmények között a Ford Fiestával. Solberg azonban skandináv pilóta, s ez ötvözve azzal a ténnyel, mely szerint 2005-ben meg is nyerte ezt a versenyt (a Subaruval), az esélyesek közé sorolja. S mivel a rali egy napot Norvégiában „tölt”, hazai közönség előtt is bizonyíthat.

Sok olyan pilóta áll most rajthoz, akik kihagyták a Monte-Carlo Ralit. Talán a legnagyobb név köztük Nasser Al-Attiyah, aki leszerződött a Citroenhez a 2012-es szezonra. Al-Attiyah egy DS3 WRC volánjánál fog versenyezni a Qatar World Rally Team égisze alatt, s összes hátralévő versenyen rajthoz áll majd. Bizonyára nagy élmény lesz a katari pilóta számára a sivatag után vastag hóban versenyezni. A mezőnyben üdvözölhetjük majd a malajziai Protonnal rajtoló Alistar McRae is, aki 2007 óta nem vett részt ilyen rangos versenyen.

Támadásba lendültek az északi pilóták is, hiszen sokan a hétvégén állnak először munkába az idei világbajnokságban. Így van ezzel a félgyári Forddal versenyző finn Jari Ketomaa is, vagy éppen Finnország jövőbeni nagy reménysége, Mikko Pajunen. Utóbbi nem is akármilyen autóval és navigátorral indul. A Tommi Makinen Racing Subarujával áll ugyanis rajthoz, s a navigátora az a Kaj Lindtröm lesz, aki Kimi Raikkönennek is navigált az elmúlt két versenyszezonban. Nagy előnnyel indul el Pajunen, hiszen a négyszeres világbajnok Tommi Makinen segítette (mások mellett) őt a felkészülésben erre a jeges-havas ralira. S a sok újonc közül érdemes még megemlíteni Henning Solberg fogadott fiát is, Pontus Tidemandot, aki szintén ott lesz Svédországban egy Skoda Fabia Super 2000-es volánjánál.


A raliról

A rali központja, ezúttal is, mint mindig, Svédország közepén, Karlstadt városában, Varmland és Dalarna tartományban lesz. Újdonság lesz idén, hogy az első teljes nap a szomszédos Norvégiában megy a mezőny. A szervizparkot a főhadiszállástól 85 km-re, a Hagfors reptéren rendezik be, ahol a rajongók a rali alatt többször is megcsodálhatják az autókat közvetlen közelről. A ralin 24 gyorsasági szakasz lesz, amelyek összesen 360 kilométert tesznek ki.


A vb állása

Pilóták: 1. Loeb 28 pont, 2. Sordo 18, 3. P. Solberg 15, 4. Hirvonen 14, 5. Novikov 11, 6. Delecour 8, 7. Campana 6, 8. Tanak 4, 9. Prokop 2, 10. Araújo 1.

Konstruktőrök: 1. Citroën 42 pont, 2. Mini 24, 3. Ford Stobart 23, 4. Ford WRT 15, 5. Chech Ford RT 2, 6. Armindo Araújo WRT 1.


Az elmúlt évek győztesei

2011: Hirvonen (Ford Fiesta)

2010: Hirvonen (Ford)

2008: Latvala (Ford)

2007: Grönholm (Ford)

2006: Grönholm (Ford Focus)

2005: P. Solberg (Subaru Impreza)

2004: Loeb (Citroën Xsara)

2003: Grönholm (Peugeot 206)

2002: Grönholm (Peugeot 206)

2001: Rovanperä (Peugeot 206)

2000: Grönholm (Peugeot 206)

1999: Mäkinen (Mitsubishi Lancer)

1998: Mäkinen (Mitsubishi Lancer)

1997: Eriksson (Subaru Impreza)

1996: Mäkinen (Mitsubishi Lancer)

1995: Eriksson (Mitsubishi Lancer)

1994: Radström (Toyota Celica)

Amber-PR

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!