Hirdetés

2022.11.15. 12:28

Ha terjednek az elektromos autók, akkor miért nem terjednek az elektromos repülők is?

Ha figyeled a híreket, akkor lépten-nyomon azzal találkozhatsz, hogy melyik gyártó mikortól tervezi, hogy egyáltalán nem gyárt többé hagyományos autókat. A nagyvárosok egyes zónáiból már egyenesen kitiltották a nem elektromos autókat.

Éppen ezért egyre többen inkább elektromos járművet vásárolnak, ha lecserélik a régi kocsijukat. Sokan környezetvédelmi megfontolásból döntenek úgy, hogy ahol csak lehetséges, az elektromos eszközöket preferálják. Soha nem látott népszerűségnek örvendenek ezzel párhuzamosan az Elektro Hungary-nél is kapható elektromosautó-töltők.

A repülőgépekről azonban tudjuk jól, hogy kerozinnal mennek. Arról azonban nincs hír, hogy lecserélnék a hagyományos repülőket elektromosakra. De mi ennek az oka?

Ez a baj a jelenlegi repülőgépekkel

Azokat a repülőgépeket, amelyek nap mint nap utasokat szállítanak egyik országból a másikra, fosszilis tüzelőanyagok hajtják. Ennek következményeként komoly mennyiségű üvegházhatású gáz kerül a levegőbe.

Egy Budapesttől New Yorkba tartó oda-vissza út megtétele során a jelenlegi technológiával annyi üvegházhatású gáz termelődik, mint amennyit egy átlagos hazai háztartás évente termel. Ez az oka annak, amiért a környezetvédők azért kampányolnak, hogy minél több ember válasszon a repülő helyett más közlekedési módot, mint például a vonatot. Ha sikerülne visszafogni a levegőbe áramló üvegházhatású gázok mennyiségét, akkor a globális felmelegedést is kordában lehetne tartani a szakértők szerint.

Az elektromos repülőgépek előnyei

Értelemszerűen ha lecserélnénk a hagyományos repülőgépeket elektromosakra, akkor sokat tehetnénk a környezetünk megóvása érdekében. Vannak olyan becslések, amelyek szerint a légitársaságoknak 80%-kal kevesebbet kellene üzemanyagra költenie, ha az átállás megvalósulna.

A lítium-fémből készült újratölthető akkumulátorok népszerűek, mert egy adott méretben nagy mennyiségű energia tárolható, és hosszú ideig meg tudják őrizni a töltési kapacitásukat. Nagyon kevés energiát vesztenek ráadásul a tárolás során.

A lítium-ion technológiának viszont vannak korlátai

Most, hogy az előnyökről már nagyjából mindent tudunk, ideje a dolgok árnyoldalát is megvizsgálni. A repülőgép-tervezőknek komoly fejtörést okoz az akkuk teljesítmény-súly aránya. Fel kell ugyanis mérni, hogy egy akku mennyi energia előállítására képes bizonyos méret és súly esetén.

A lítium-ion aksik egyáltalán nem olyan könnyűek, mint maga a lítium. Míg a földi közlekedés során ezt a súlyt lehet a stabilitás érdekében hasznosítani, addig egy levegőbe emelkedő gép esetén ez hátrányt jelent: felborítja az egyensúlyt. Ez a fő nehézség az elektromos repülőgépek előállítása kapcsán.

További probléma, hogy a modern akkumulátorok is csupán egyharmad akkora teljesítményre képes, mint amekkorára a hagyományos üzemanyaggal működő gépek. Mivel a repülőgépeknek éppen a nagy távolság leküzdése a legfőbb vonzereje, így az átállásra még egy ideig várni kell.

(PR-cikk)

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában