2012.10.26. 19:54

Galaktikus "nassolás" nyomait fedezték fel amerikai csillagászok

Washington, 2012. október 26., péntek (MTI) - Galaktikus "nassolás" nyomait fedezték fel amerikai csillagászok, akik az Astrophysical Journal Letters folyóiratban tették közzé tanulmányukat.A Yale Egyetem kutatói a Sloan Digitális Égboltfelmérési Program (Sloan Digital Sky Survey/SDSS) adatait elemezve figyeltek fel egy csillagáramlásra. Feltételezéseik szerint egy olyan ősi csillaghalmaz maradványairól van szó, amelyet fokozatosan emészt meg a Tejútrendszer - olvasható a Science Daily tudományos hírportálon.

A feltételezések szerint a galaxisok hierarchikusan formálódnak a kisebb csillagvárosok és még kisebb csillaghalmazok összeolvadásával. A csillagáramlások akkor alakulnak ki, amikor a halmazokat a galaxisok gravitációs ereje szétszakítja. Ez a folyamat táplálja a Tejútrendszerhez hasonlatos galaxisok növekedését.

"A Tejútrendszer folyamatosan bekapkodja az útjába eső csillaghalmazokat és galaxisokat. Galaxisunk sokkal erősebb gravitációja darabokra szaggatja ezeket az objektumokat, csillagjaik pedig a Tejútrendszer részévé válnak" - magyarázta Ana Bonaca, a tanulmány vezető szerzője.

A kutatók korábban bizonyítékokat találtak arra, hogy a Tejútrendszer törpegalaxisokat falt fel. Ana Bonaca szerint a most felfedezett csillagáramlat inkább egy halmaz, mintsem egy galaxis maradványa, mivel igen keskeny.

"Ebben az esetben csupán egy kis nassolásról van szó, mint kiadós lakomáról" - vélekedett Marla Geha, a Yale Egyetem docense, a tanulmány társszerzője. Hozzátette: a galaktikus "emésztés" részletes tanulmányozása azért fontos, mivel így sokkal többet megtudhatnak a csillagvárosok kialakulásáról és evolúciójáról.

A Digitális Égboltfelmérési Programot az új-mexikói Apache Point Obszervatórium külön erre a célra épített, 2,5 méteres átmérőjű, nagy látószögű tükrös távcsövével hajtják végre. A felmérést öt színben, a látható fény tartományában és a közeli infravörösben végzik. A 2000-ben kezdődött projekt célja az égbolt negyedének lefényképezése a külön erre a célra tervezett 120 megapixeles CCD-érzékelővel.

- MTI -