Nagyvilág

2011.09.09. 14:47

Gyászolják a Jaroszlavl mellett lezuhant sportolókat

Horváth Júlia, az MTI tudósítója jelenti: Moszkva, 2011. szeptember 9., péntek (MTI) - Az állami duma egyperces csenddel emlékezett meg pénteken a szerdai jaroszlavli légi katasztrófa áldozatairól, és Moszkvában az emberek virágokat, játékokat vittek pénteken azoknak az államoknak a nagykövetségeihez, amelyeknek állampolgárai életüket vesztették a Jak-42-es lezuhanásakor.

Horváth Júlia, az MTI tudósítója jelenti: Moszkva, 2011. szeptember 9., péntek (MTI) - Az állami duma egyperces csenddel emlékezett meg pénteken a szerdai jaroszlavli légi katasztrófa áldozatairól, és Moszkvában az emberek virágokat, játékokat vittek pénteken azoknak az államoknak a nagykövetségeihez, amelyeknek állampolgárai életüket vesztették a Jak-42-es lezuhanásakor.

Csehország, Szlovákia, Fehéroroszország, Ukrajna és Svédország nagykövetségein kitették az áldozatok fekete szalaggal átkötött fotóit, és az emberek ide helyezik a virágokat.

Az illetékes főhatóság közölte: a gép mindkét feketedobozát megtalálták, és mindkettő ép, de mivel a víz alól hozták ki, időt vesz igénybe megszárításuk és a rögzített anyag feldolgozása.

Bejelentették, hogy egész Oroszországban minden Jak-42-est soron kívüli vizsgálatnak vetnek alá, s ez egy hét alatt lezajlik. Az ilyen típusú repülőgépek használatát nem tiltják be, de minden egyes gép esetében külön döntenek majd arról, hogy repülhet-e a továbbiakban.

Az orosz lapok pénteken arra a megállapításra jutottak, hogy bármi volt is e legutóbbi légi katasztrófa közvetlen oka, a hiba az orosz polgári légi forgalom egész rendszerében van, a repülőgépgyáraktól a pilóták képzésén át a karbantartás területéig mindenütt problémák vannak.

A Moszkovszkij Komszomolec című lap első oldalán idézte fel Magomed Toboljev berepülő pilóta, Oroszország hőse augusztusi interjúját, amely ezzel a címmel jelent meg: "Húsz éve gyilkolják az orosz repülést". Toboljev akkor egyebek között azt mondta: "Ősz, tél, és megint kezdenek potyogni. A Jak és AN gépek teljesen amortizálódtak, azonnal le kellene állítani őket".

A lapban további berepülő pilóták beszéltek arról, hogy szerintük a pilóta követhette el a hibát, de e mögött is a rendszer belső problémái állnak: a külföldi gépeken repülő pilóták jóval magasabb fizetést kapnak, ezért a legjobbak ilyen munkát keresnek. De már a kiképzéssel is nagy bajok vannak, mert a főiskolákon nem maradtak jó szakpedagógusok, ezért képzetlen emberek kerülnek ki onnan. De még a gyakoroló repülőgépek sem felelnek meg a célnak.

Elmondták: szép, amit Dmitrij Medvegyev elnök mondott, hogy bármi áron, akár külföldről biztonságos gépeket kell beszerezni. Ám a polgári repülés rendszert alkot, s azokat a gépeket, amelyeket ki akarnak most vonni a forgalomból, a Jakovleveket, Antonovokat külön az orosz körülményekre tervezték, és nem lehet helyettük csak úgy külföldi gépeket alkalmazni, vagy pedig át kell venni hozzájuk a megfelelő rendszert, infrastruktúrát, ami sok billiós kiadásokat követelne. A nyilatkozók egybehangzóan javasolták az egykori polgári repülésügyi minisztérium újbóli megszervezését, mert úgy vélték: a problémák jelentős része abból ered, hogy számtalan, egymástól teljesen független hatóság és főhatóság irányítja a repülést, és így semmilyen rendszert nem lehet megteremteni.

A Komszomolszkaja Pravdában egy szakértő szintén azt fejtette ki: az oroszországi repülőgép-balesetek idei statisztikája felülmúlja a nemzetközi átlagot, és bár minden alkalommal eltérő okokat állapítanak meg, nyilvánvaló: a légi közlekedésben Oroszországban összesűrűsödtek a megoldatlan problémák, és elérték a kritikus tömeget.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!