2022.01.13. 19:30
Az utolsó mentés, ami még visszaállítható
A miskolci városháza lekapcsolta a Bartók Plusz Operafesztivál honlapját a világhálóról.
Elérhetetlenné vált a Bartók Plusz Operafesztivál honlapja. A rendezvény két évtizedének valamennyi eseményéről, a sok száz opera-előadásról és hangversenyről és nem utolsósorban a Miskolcon fellépett ezernyi, köztük világszerte elismert művészről adatokat őrző adatbázist tavaly decemberben kapcsoltatta le a világhálóról a miskolci városháza.
Döntésük annak tükrében is meglepő, hogy a Bartók Plusz a város Pro Urbe díja után 2020-ban az általa kialakított arculatért elnyerte a Városmarketing Gyémánt díjat is. Honlap híján ezt már csak a fesztivál – egykor hivatalos – közösségi oldala őrzi utolsó bejegyzésként.
A város a jogtulajdonos
A honlap felszámolására ugyan magyarázat lehet, hogy végelszámolással megszűnt a rendezvényt szervező cég. Az internetes domainnevek – az operafesztival.hu, az operafestival.hu és az operami.hu –, valamint a fesztivál adatbázisának a jogtulajdonosa azonban a miskolci önkormányzat maradt, ezért a városon kívül más nem tudja átvenni sem a honlap, sem az internetes címek további működtetését.
Évente 30 ezer forint - lenne
Az internetes címek regisztrációját meghosszabbította a város, viszont az adatbázisról nem rendelkeztek a végelszámoláskor – tudtuk meg a honlap működését korábban biztosító vállalkozóktól. Tőlük tudjuk azt is, hogy a honlap háttértárának költsége és a domainnevek fenntartása éves szinten mintegy 30 ezer forintot jelentett. További költségként adódott emellett a weboldal biztonságos működéséhez szükséges időnkénti szoftverfrissítés, de ez korábban negyedévente 30 ezer forintot tett ki.
A Bartók Plusz honlapjáról mindenesetre készült egy utolsó mentés a lekapcsolás előtt, amelyből visszaállítható a korábbi állapot. Amennyiben erre igényt tart a város.
Miskolc kulturális és turisztikai tanácsnoka, Borkuti László az Észak-Magyarországtól értesült a Bartók Plusz honlap lekapcsolásáról, de ígéretet tett arra, hogy közreműködik a fenntartás és finanszírozás költségének előteremtésében. Úgy gondolja, hogy a fesztivál adatbázisának jogutódja a Miskolci Szimfonikus Zenekar lehetne, amelynek a költségvetésébe beépíthető a Bartók Plusz adatbázisának megőrzése. Hozzátette azonban, hogy „az operafesztivált nem temette el senki”, ott a helye a város értéktárában.
580 CD, fotókkal
A Bartók Plusz húsz évének dokumentumait, köztük a Pro Urbe díszoklevelet jelenleg a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Levéltár őrzi, amely 2021. június 7-én vette át a Miskolci Operafesztivál Kulturális Szolgáltató Nonprofit Kft. anyagait a cég utolsó ügyvezetőjétől.
Az archívum kisebb részben a fesztivál 2001 és 2021 közötti programfüzeteit és kiadványait, néhány plakátot, túlnyomó többségben a rendezvényekről készült fotó- és videófelvételeket tartalmazza. Utóbbi szám szerint 580 CD-t jelent, viszont a hozzájuk melléklet leírások igencsak hiányosak, ami megnehezíti az anyagok későbbi feldolgozását.
Megkopott kulturális városmarketing
Húsz év alatt a Bartók Plusz nemcsak miskolci, hanem nemzetközi márkává vált, aminek nem kevés a pénzben és ismertségben is kifejezhető értéke. De csak akkor, ha működik és működtethető, fogalmazta meg Piskóti István, a Miskolci Egyetem Marketing és Turizmus Intézetének igazgatója. Hegyi Árpád Jutocsa és Müller Péter Sziámi ötletére alapozva ő dolgozta ki 1999-ben azt a marketingtervet, amely a fesztivált „eladhatóvá” tette akár városi, akár nemzetközi téren.
A fesztivál megalapítása a kulturális alapú városfejlesztés tanpéldájává vált az egyetemen arra, mivel lehet elérni, hogy az első, 2001-es fesztivál 230 millió forintos költségvetését először még elutasító városvezetés 4-5 hónap múlva mégis 60 milliós támogatást ítéljen meg a rendezvény számára.
Azaz: sikerült beépíteni a kultúraalapú városfejlesztés vonulatába. Arra azonban nem volt felkészülve a város, hogy elhelyezze a turizmus rendszerében, ezért vált előbb-utóbb finanszírozási kérdéssé a Bartók Plusz megrendezése. A rendezvény idegenforgalmi vonatkozásainak megerősítésével azonban egy egész iparággal lehetett volna önállóan működtethetővé tenni.
Megszüntetni, majd újjáépíteni egy brandet, vagy másikat kitalálni – az elhatározás mellett – sok időt és energiát kíván meg. A szakember azért tartja most nagy bajnak egy-egy évtizedes múlttal rendelkező, országos, de akár nemzetközi színtéren nevet szerzett rendezvénysorozat megszüntetését, mert nem látni a helyébe lépő olyat, ami emblematikusan közvetítené Miskolc üzenetét a külvilág felé.
(A borítóképen: Karmesterek a Bartók Plusz Operafesztivál utolsó rendezvényén, a 8ezrek operája előadásán, a Miskolci Nemzeti Színház színpadán 2019. december 7-én: Kocsár Balázs és Kesselyák Gergely)