Van, de még sincs

2024.01.16. 17:49

Miért nem működik a lift az Y-hídon? A minisztérium szerint ők elkészültek vele (fotók)

Miskolc - A tervek készülnek, a minisztériumtól megtudtuk, mikorra várható az Y-híd építésének folytatása.

Hajdu Mariann

Y-híd liftje

Fotó: Ádám János

Már több mint egy éve, tavaly decemberben adták át az Y-hidat, amelyen keresztül gyorsabban el lehet jutni Martinkertvárosba, Szirmára. A hídon gyalogosforgalom is van, ahová a tervek szerint lifttel is fel lehetne jutni - így a mozgásukban korlátozottak is használni tudnák - , ez azonban a mai napig csak álom. A lift ugyan létezik, de nincs üzemben. Mi az oka? A kérdést az építtető (az azóta megszűnt Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., NIF Zrt.) jogutódjának, az Építési és Közlekedési Minisztériumnak (ÉKM) tettük fel. Válaszuk szerint a lifteket az ÉKM üzemképes állapotban adta át a leendő üzemeltető, a miskolci önkormányzat részére, így "azok üzemeltetésével és használhatóságával kapcsolatban az önkormányzat az illetékes".

Kerestük a miskolci önkormányzat sajtóosztályát is: mi az oka, hogy nem üzemelték be a liftet, és mikorra tervezik, amint megérkezik a válasz, frissítjük cikkünket.

Csonka maradt a híd

Az Építési és Közlekedési Minisztériumot arról is kérdeztük, hogy hogyan áll a Y-híd továbbtervezése. A híd ugyanis csak Martinkertváros irányába készült el, a Tiszai pályaudvar felé csonka maradt, folytatásának megépítése a József Attila út irányába még a jövő feladata. Korábban írtunk róla, hogy közbeszerzést írtak ki a terveztetésre, majd a nyertes tervezőiroda elkezdte a munkáját, de hogy az hol tart, eddig még nem tudtuk. 

Az ÉKM a válaszában kifejtette, mit is terveznek pontosan.

Három kilométer hosszan

"A tervezési feladat egy kétszer két forgalmi sávos, végig a felszínen vezetett főút engedélyezési és kiviteli tervének elkészítése az Y-híd és a József Attila úti kör alakú csomópont között, mintegy 3 kilométer hosszban. Az új útszakasz az Y-híd keleti ágától indulva új nyomvonalon halad el a Tiszai pályaudvar előtt, majd a Szinva patak és a vasúti területek között folytatódik keleti irányban, míg eléri a Fonoda utcát. A Fonoda utcát követően a Sajó árvízvédelmi töltésén egy új nyomvonalon halad tovább az út, majd a Csokonai utca csatlakozása előtt északra fordul, és a Sajó-folyón egy új hídon átvezetve éri el a meglévő kör alakú csomópontot a József Attila utcán. A tervezés része a korábbi, a Tiszai pályaudvar környékére egy korszerű átszállási csomópontként funkcionáló közösségi tér kialakítása is zöldfelületekkel, környezetarchitektúra elemekkel, a jelenlegi közlekedési rend áttervezésével egy távlati intermodális csomópont kialakíthatóságának feltételeit szem előtt tartva" - fejtették ki.

2025-ben lesz kész

Mint írták, a tervezési szerződést 2022. március 11-én írták alá, a tervezés jelenleg is folyik, amelynek eredményeként a kiviteli tervek várhatóan a 2025. évben készülnek el. "A további előkészítési (területszerzés, területelőkészítés) és megvalósítási feladatok ellátásához döntés szükséges" - válaszolta vonatkozó kérdésünkre a minisztérium. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában