Új korszakot nyitnak

2023.07.18. 14:00

Benzin? Áram? Nem! Ezt használja a Bosch üzemanyagként

A Bosch csoport hangsúlyozta: ez az segítheti hozzá a Földet a klímasemlegességhez, ezért a Bosch elnöke az európai döntéshozóknak is ilyen infrastruktúra kiépítését javasolta.

Hajdu Mariann

Der. Stefan Hartung, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának elnöke jelentette be, a cégcsoport tovább bővíti jelenlétét a hidrogén-technológiák területén.

Forrás: Bosch

Fotó: Martin Stollberg

Megkezdte az üzemanyagcellák sorozatgyártását Stuttgart-Feuerbachban a Bosch csoport, erről nemzetközi sajtótájékoztató keretében számolt be a cég vezetése a 2023-as Bosch Tech Day alkalmával, amelyen lapunk is részt vehetett. A rendezvényen kiderült, hogy a Bosch első ügyfele a Nikola Corporation, amelynek a 8-as osztályú hidrogén-üzemanyagcellás elektromos teherautója a tervek szerint 2023 harmadik negyedévében érkezik az észak-amerikai piacra. 

Látogatás a Bosch stuttgarti gyárában
Forrás: Bosch

A sajtótájékoztatón Dr. Stefan Hartung, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának elnöke jelentette be, hogy a nagy múltra visszatekintő Stuttgart-Feuerbach-i üzemükben kezdődik el a "hidrogén időszámítás".
„A Bosch a hidrogén-technológiák szakértőjeként egyre nagyobb szerepet vállal ezen a területen” – fogalmazott az elnök. –   „A vállalatcsoport a teljes hidrogénértékláncban aktív részt vállal, a hidrogén előállításának és felhasználásának technológiáit is fejleszti. A Bosch 2030-ra már mintegy ötmilliárd eurónyi árbevételt tervez a hidrogén-technológiákból".

2,5 milliárd euró a fejlesztésre, gyártásra

„A Bosch azon kevés vállalatok közé tartozik, amelyek olyan komplex technológia sorozatgyártására is képesek, mint az üzemanyagcella. Nem csupán a szükséges szakértelem áll rendelkezésünkre, hanem új fejlesztéseink sorozatgyártását is gyorsan el tudjuk kezdeni” – hangsúlyozta Dr. Markus Heyn, a Bosch igazgatóságának tagja, a Bosch Mobilitás elnöke. 

Dr.Markus Heyn
Fotó: Wolfram Scheible / Forrás: Bosch

Az üzemanyagcellák gyártása nemcsak Feuerbachban indul el, hanem a kínai Csungkingben is, ahová a Vuhszban működő üzeméből érkeznek a szükséges alkatrészek. A vállalatcsoport tervei szerint a dél-karolinai Andersonban (Amerikai Egyesült Államok) működő gyárában mobilalkalmazásokra kifejlesztett cellakötegek gyártását indítja el. A Bosch várakozásai szerint 2030-ra világszerte már minden ötödik hattonnás, illetve ennél nagyobb új teherautó üzemanyagcellás hajtásrendszerrel közlekedik majd.
A Bosch szerint a klímasemleges világ hidrogénnel valósítható meg. A vállalatcsoport ezért részt vállal a hidrogéngazdaság kialakításában, és növeli beruházásait a hidrogén-technológiák területén. 2026-ig a cégcsoport közel 2,5 milliárd eurót kíván szánni a hidrogén-technológiák fejlesztésére és gyártására, és kétszer ennyi bevétellel számol belőle 2030-ig. 

Több mint 3000 szakember

A cégcsoportnál egyébként több mint háromezren dolgoznak a hidrogéntechnológiák területén, a kollégáknak több mint a fele Európában végzi a munkáját. A nyitott pozíciók többségét a cégen belülről tölthetik fel, elsősorban a Bosch hajtásrendszer-üzletágának munkatársaival.

A jövő: hidrogéntechnológián alapuló fejlesztések

A Bosch széles körben alkalmazza autóipari tapasztalatait a hidrogéngazdaságban, sőt már a hidrogén előállításában is aktív. 2023 elején megkezdte a protoncsere-membrános elektrolízis prototípusok gyártását, amelyek éppen a mobil üzemanyagcellákban zajló energiaátalakulási folyamattal ellentétesen működnek. Ősztől a vállalat már az 1,25 megawattos prototípusok gyártását tervezi a kísérleti alkalmazásokhoz, és jó úton halad afelé, hogy 2025-ben a sorozatgyártásuk is elindulhasson. 
A Bosch több lehetőséget is vizsgál a hidrogén felhasználására. A helyhez kötött szilárd-oxid üzemanyagcellák a decentralizált hő- és áramellátásban alkalmazhatók, a Köln környéki Erkelenz kórházának kísérleti projektjében a Bosch ezzel a technológiával tervezi elérni a 90 százalékos összhatásfokot. Az ottani mikroerőmű kezdetben földgázzal működik, de a későbbiekben zöld hidrogénre is át lehet majd állítani.

Hidrogénmotor: 2024-től

Az üzemanyagcellás hajtásrendszer mellett a Bosch a hidrogénüzemű motorokon is dolgozik, mind a szívócsatorna-, mind pedig a közvetlen hidrogén-befecskendezés technikáit fejlesztve. Ez a megoldás különösen a hosszú távokon, nagytömegű rakományokkal közlekedő, nehézteherjárművek számára készül. 
„A hidrogénmotor mindent tud, amit a dízel, azonban szén-dioxid-semleges, emellett gyors és költséghatékony belépést kínál a hidrogénalapú mobilitás területére” – emelte ki Markus Heyn. Egyik nagy előnye, hogy a már meglévő fejlesztési és gyártástechnológiák több mint 90 százalékban felhasználhatók hozzá. A hidrogénmotor piaci bevezetése 2024-től várható.

Hidrogénmotorral hajtott autó: ilyet tesztelhettek az újságírók Stuttgartban
Forrás: Bosch

A 2023-as Bosch Tech Day

A stuttgarti, 2023-as Bosch Tech Day rendezvény alkalmával az újságírók több programon is részt vehettek. A sajtótájékoztató után háttérbeszélgetés hangzott el a fejlesztések részleteiről, kiállításon tekinthették meg a hidrogén üzemanyagcellák alkalmazásának lehetőségeit, amelyből kiderült, a háztartásokban a vízmelegítő bojlerek esetén képzelhető el majd a felhasználása. Látogatást tettek a Bosch azon gyáregységében, (a Bosch stuttgarti üzeme város a városban, 15 ezer embernél is többen dolgoznak ott) amelyet még az alapító Robert Bosch (1861-1942) építtetett az előző század elején. A gyárban a legmodernebb technikákat alkalmazzák, és ezernyi fejlesztő mérnök dolgozik a jövőn. A résztvevőknek arra is lehetőségük nyílt, hogy teszteljenek egy olyan teherautót, amely már hidrogénnel működik: érzésre olyasmi volt, mintha elektromos autóban ülnénk.

A miskolci két Bosch gyár

A Bosch Miskolcon két vállalattal van jelen, melyekre természetesen nem vonatkoznak az említett fejlesztések. 
A Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. 2003 nyarán alakult, járműipari alkatrészek és elektromos hajtások fejlesztésével és gyártásával foglalkozik és mára több mint 2600 munkavállalót foglalkoztat.
A Robert Bosch Power Tool Kft. 2001 novemberében alakult Miskolcon, és mára nem csupán a cégcsoporton belül, hanem a régióban is meghatározó tényezővé vált. A több mint 3800 munkavállalót foglalkoztató vállalat elektromos kéziszerszámok, kertigépek, valamint az ezekhez tartozó akkumulátorok, illetve famegmunkáló professzionális elektromos szerszámok összeszerelésével, valamint eBike-akkumulátorok fejlesztésével és gyártásával foglalkozik.
A miskolci Bosch vállalatok amellett, hogy magas színvonalú duális képzést indítottak, a térség egyik fő foglalkoztatójává váltak.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában