Tapasztalatok alapján

2023.04.04. 07:00

Biztonságossá tennék a veszélyes csomópontokat

A miskolci kerékpárút-hálózat modernizálását szorgalmazza a Kerékpáros Miskolc Egyesület.

Detzky Anna

Biztonságossá szeretnék tenni a kerékpáros közlekedést Miskolcon

Fotó: Ádám János

Bár április 1-jén, de nem áprilisi tréfaként adtunk róla hírt, hogy megalakult a Miskolci Kerékpáros Panasz Fórum a közösségi médiában, amelynek keretében a három alapító a lakosság véleményére kíváncsi a miskolci kerékpáros biztonsággal kapcsolatban. A kezdeményezés a Kerékpáros Miskolc Egyesület által szervezett lakossági fórumból bontakozott ki, ahol a miskolci városvezetés is részt vett. Az egyesület lakossági bevonással végzett átfogó kutatást a kérdésben, amelynek eredményei itt olvashatók!

Baleseti adatok alapján

– Tudok a kezdeményezésről, de az egyesületünktől ez teljesen független, mi szakmai alapon dolgozunk. Nem régen lettünk készen egy nagyobb lélegzetű munkával. Tíz évnek a hivatalos rendőrségi és KSH statisztikáját vizsgáltuk meg, amely a helyszínelők jelentései alapján készült a kerékpáros balesetekről – mondta Kunhalmi Zoltán, a Kerékpáros Miskolc Egyesület elnöke. – Tavaly év végén pedig online kérdőívezést végeztünk, ahol azt kérdeztük meg a kitöltőktől, hogy különböző kerékpáros csomópontokon mennyire érzik magukat biztonságban. Rákérdeztünk a város legbiztonságosabb és legveszélyesebb pontjára is. Fontos tudni, hogy ami bekerül a statisztikába, az csak a jéghely csúcsa. Léteznek látens esetek, így hatszoros, tízszeres lehet a tényleges esetszám. Igyekszünk ezekre is névtelenül rákérdezni, itt. Ide még várjuk a további válaszokat.

Szükségesek a javítások

Az egyesületi elnök szerint halálos biciklis balesettől nem kell tartani Miskolc útjain.

– Hivatalos nemzetközi vizsgálatok kimutatásai alapján tudjuk, hogy egy város közlekedő népességének körülbelül csupán egy harmada az, akik semmilyen körülmények között nem szeretnének kerékpározni. A lakosság 2 százaléka pedig bármilyen körülmények között hajlandó bringára pattanni. Azok, akik időnként használják csak a kerékpárt pedig körülbelül 10 százalékot tesznek ki a világ nagyvárosaiban. Ha Miskolcon el szeretnénk érni a 10 százalékot, akkor biztonságos kerékpárút-hálózatra van szükség, ahol az emberek szubjektív értelemben is biztonságban és komfortosan érzik magukat. Annyira nem rossz a helyzet egyébként, hogy bárkinek halálfélelme kellene, hogy legyen a miskolci kerékpárutakon, de szükségesek a javítások. Megpróbáltuk feltárni a problémásabb gócpontokat. Például ilyen az Ilona utcai Penny mellett található parkoló, ami keresztezi a Vologda utcai kerékpárutat. Itt egybevág a baleseti statisztika az emberek félelmével. Ennek a helyszínnek a biztonságossá tételével kapcsolatban már megkezdődtek az egyeztetések a várossal – árulta el az egyesület elnöke.

A holland minta irányadó

A Kerékpáros Miskolc Egyesület szükségesnek tartaná a város kerékpárforgalmi hálózati tervének aktualizálását.

- Mi tizennyolc változtatási javaslatot fogalmaztunk meg. Ezek között szerepel, hogy meg kellene teremteni a részletes forgalomszámlálást Miskolcon. A rendelkezésre álló adatok alapján tudjuk, hogy mely napokon és milyen órákban történnek kerékpáros balesetek. Viszont ezek értékeléséhez azt is tudnunk kellene, hogy melyik órában hányan kerékpároznak. A városnak 2016-ból van egy kerékpárforgalmi hálózati terve. Mi szükségesnek látnánk a teljes terv aktualizálását és az új kiépítését egy városra vonatkozó átfogó felmérés keretében. A meglévő hálózatot pedig javítani kellene. Ennek része lehetne akár a lekopott burkolati jelek felújítása, vagy kerékpáros feljárók és átjárók átalakítása. Ilyen például a Gömöri vasút aluljáróján átmenő kerékpárút, amely a Hadirokkantak útja felé halad tovább nagyon meredeken fölfelé. Ez szintén balesetveszélyes hely. Elképzeléseinkben többek között a holland mintát tartjuk irányadónak. Hollandiában, ahol 30 kilométer per óra a sebességhatár, ott nem választják el a kerékpárforgalmat a gépjármű forgalomtól. Azonban, ahol magasabb, ott alapvető az irányhelyesség. Tehát a kerékpárutak egyirányúak és az utak mindkét oldalán futnak. Ugyanakkor ott a lakóutcáknak teljesen más a kialakítása. Például a járdán nem halad kerékpárút, így ritkábban fordul elő, hogy gyalogos és kerékpáros ütközik – sorolta a szakértő.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában