Tudjon róla!

2022.12.23. 20:30

A nyugta megvan? Erre a kérdésre biztosan válaszolnia kell majd!

A karácsonyi ajándékvásárlás és az ünnepek után megindul a visszavásárlási roham, hiszen az ajándékok kibontása után sokan gondolják úgy, hogy kicserélnék vagy visszavinnék azt. Mivel sokan nem tudják, mi a teendő ilyenkor, mutatjuk, hogy mire érdemes figyelni!

ÉM

December 27-én, kedden nyitnak ki először a boltok a karácsonyi ünnepek után. Ilyenkor mindig sokan vannak, akik a karácsonyi ajándékok kibontása után inkább kicserélnék vagy visszavinnék a nekik nem tetsző vagy valamiért nem működő termékeket, azonban nincsenek tisztában a feltételekkel. Mutatjuk, milyen fogyasztói jogok élnek ilyen esetekben, és azt is, mire érdemes figyelni!

A legfontosabb, hogy mindig őrizzük meg a kereskedőtől kapott nyugtát. Ha ugyanis később meghibásodna az adott árucikk, ennek hiányában nem, vagy csak nehezen tudjuk bebizonyítani azt, hogy a terméket valóban az adott vállalkozástól vettük.

Amennyiben a vásárolt termék – rendeltetésszerű használat mellett – bizonyos időn belül meghibásodik, úgy kétféle jogérvényesítésre van lehetőségünk.

Jótállás (garancia) esetében megkülönböztetünk önként vállalt (például kiterjesztett garanciát), illetve kötelező jótállást: önként vállalt jótállásnál az azzal járó kötelezettségeket vállaló gyártó vagy kereskedő határozza meg az időtartamot, amely egy évnél hosszabb is lehet. Ezt a kereskedő saját feltételeihez kötheti, például pluszköltségért plusz egy év jótállást vállal, mivel az önként vállalt jótállás nem érinti a jogszabályból eredő kötelező jótállási vagy a szavatossági jogokat. 

Csak bizonyos termékek esetében 

A kötelező jótállás hatálya alá csak bizonyos termékek tartoznak – jellemzően műszaki termékek, órák és ékszerek, sporteszközök –, melyek esetében a vásárlástól számított 3 munkanapon belül csereigényt érvényesíthet a fogyasztó, tehát az ez időn belül észlelt és jelzett hiba esetén a forgalmazó köteles azt kicserélni, amennyiben a meghibásodás akadályozza a termék rendeltetésszerű használatát. Időtartama a vásárlástól számított egy év, amely idő alatt ha a kereskedő megkérdőjelezi a termék eredendő hibáját, úgy köteles bizonyítani, hogy a termék hibátlan volt a gyártáskor. A jótálláson kívül a szavatosság a fontos dolog, amivel sokan nincsenek tisztában. Ez biztosítja, hogy amennyiben a termék két éven belül, rendeltetésszerű használat mellett meghibásodik, azért a gyártó vagy forgalmazó felel, ezen időtartamon belül a fogyasztónak joga van reklamálni és szavatossági jogával élni.

A szavatossági időn belül az első hat hónapban a kereskedő köteles bizonyítani azt, hogy a termék a gyártáskor hibátlan volt, a fennmaradó másfél évben ez megfordul, és már a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a termék gyártási hibás. Ha nem jutnánk dűlőre a kereskedővel és igényünket elutasítja, akkor még nem kell rögtön bíróságra menni azért, hogy megoldódjon a vita.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában