Útépítés

2022.08.24. 20:00

A miskolci főtér előfutárának nevezik a leendő Dayka-átkötést

Most még az útban lévő épületeket bontják, de ősszel megkezdődhet a Dayka Gábor utca meghosszabbításának építése.

Szaniszló Bálint

Fotó: Ádám János

Az előző miskolci városvezetés indította el a Dayka utca térségében megvalósuló forgalomcsillapítási intézkedések elnevezéssel azt a TOP által finanszírozott projektet, amelynek célja az volt, hogy a belvárosi Dayka Gábor utca meghosszabbításával egészen a Meggyesalja utcáig létrejöjjön egy észak-dél irányú közúti közlekedési tengely. 

Terelés erre, arra 

A lényeg, hogy a Diósgyőr felől a Meggyesalja utcán érkező autóforgalmat átirányítják a belvárost észak felől határoló tehermentesítő útra, így csökkentik a történelmi Avas alatt futó út forgalmát. A végső cél, hogy a Városház térre és a Szent István térre alapozva majdan egy olyan – az Avassal közvetlen kapcsolatban lévő  összefüggő terület jöjjön létre, amely – egy másik projekt révén – elnyerheti a miskolci főtér kitüntető címet.

Az előző önkormányzatok napirenden sorra tartották a leendő főtér ügyét. Volt tervpályázat, közösségi tervezéssel kapcsolatos kezdeményezés, sőt a dr. Kriza Ákos által irányított előző városvezetés az előző uniós ciklus TOP keretének terhére képzelte el az új főtér kialakítását. Ennek érdekében indult el a Dayka-átkötés projekt is, mint fontos forgalomtechnikai beruházás.  

A Dayka Gábor utca meghosszabbításának előkészítése meg is kezdődött az előző önkormányzati ciklusban. Elkészültek a tervek és az új út útjában lévő építmények – lakóházak, irodaépületek, más közösségi célt szolgáló épületek – megvásárlása,  kisajátítása, kiürítése is lezajlott.

A mostani, Veres Pál vezette önkormányzat parkolópályára tette a főtér projektet és az arra szánt összegeket átcsoportosította.

Nem úgy a Dayka-átkötés projektjét, amelyet magáévá tett és folytatta az előkészítő munkát. A megörökölt tervek alapján a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programból akkor 900 millió forint állt rendelkezésre az önkormányzatnak az építkezésre. Az hamar kiderült, hogy a 900 millió forint messze nem lesz elegendő az építkezéshez. Az építkezési költségek és az építőanyagárak elszálltak és az újrakalkulálás nyomán 1,8 milliárd forintra nőttek a projekt költségei.  

Bontanak szakmányban 

Az emelt költségvetésű projekt végülis zöld utat kapott és néhány hónapja átvehette a nyertes cég az építési területet.

A fák és más növények eltávolításával indult a munka, amelyet a még jelenleg is folyamatban lévő épületbontás követett. Most úgy néznek ki a dolgok, hogy őszre befejeződhet a bontás és elindulhat az átkötés kialakítása. A tervek szerint bő egy év múlva kellene átadni a beruházást.

Főtér, nem főtér 

A Dayka-átkötés megépülésével teljesen átalakul a környék forgalmi rendje. Lesz négy új jelzőlámpás csomópont, ami a belvárosi autóforgalmat ismerve, rendkívül hasznos lesz a biztonságos közlekedés szervezés szempontjából. Az új úttal kapcsolatban lévő Kálvin János,  Rácz György és  Petőfi utca is megújul. Mint megtudtuk, az önkormányzat saját finanszírozásában kerékpáros út/sáv is lesz ezen a részen.

Nem egészen tisztázott dolog, hogy amennyiben a Dayka Gábor utcán a déli forgalmat is átvezetik az északi oldalra, miként fogja bírni a megnövekedett gépjármű számot az északi tehermentesítő út. 

Korábban arról volt szó, hogy azt az utat egészen a Búza téri csomópontokig négysávossá szélesítik, hogy képes legyen levezényelni a nagyobb forgalmat, ám ekörül igen nagy a csend.

Érdekesség, hogy ugyan az eddig érvényben lévő főtér terveket félretette az önkormányzat, de a Dayka-átkötés építése kapcsán ugyanazokat  az érveket sorolták fel, azaz a leendő főtér miatt van szükség az új útra. 

Dayka-átkötés térkép
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában