2022.05.11. 14:00
Használtautó-kereskedések górcső alatt
A fogyasztóvédelmi szövetség ügyvezető elnöke szerint a vásárlói tudatosságra kellene hangsúlyt fektetni.
Fotó: Shutterstock
Fél éven át tartó vizsgálatot indított a fogyasztóvédelmi hatóság a használtautó-kereskedésekben. A szeptemberig tartó ellenőrzés-sorozatot a fogyasztói panaszokban jelzett problémák feltérképezésével és a tájékoztatási kötelezettségek teljesítésével indokolták.
Bizonyítási kényszer
Az autókereskedelmi piac iránti bizalom megerősítéséhez is hozzájáruló vizsgálódással egyetért a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE).
Azt a jogszabályi változást azonban átgondolatlannak tartják, amely idén januártól a korábbi fél év helyett egy teljes esztendőre emelte a használt autó vásárlóját megillető szavatossági időszakot.
Álláspontjukat osztja a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége is, amely nem tapasztalt jelentősebb problémákat a használtautó-kereskedőknél, a vásárlói tudatosság erősítésére viszont nagyobb hangsúlyt fektetne.
Az idén indult fogyasztóvédelmi célvizsgálat nem példa nélküli. A tavalyi hasonló akcióban országszerte közel kétszáz kereskedést ellenőriztek, és a vállalkozások felénél tapasztaltak jogsértést. Visszatérő mulasztásnak bizonyult, hogy a használt autók szavatossági idejét félrevezető módon az előírtnál rövidebb időben jelölte meg a kereskedő – tájékoztatott az Innovációs és Technológiai Minisztérium.
A használt autókra a jogszabály szerint legalább egy év szavatosságot kell biztosítani.
Ez az előírás szigorodott 2022 elejétől: ebben az időszakban a korábbi fél év helyett egy évig a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy az általa eladott jármű lényeges hibája az átadása után keletkezett. Ellenkező esetben a felelősség és a javítás költségeinek viselése rá hárul.
A járművek bizományosi értékesítése esetén viszont a kereskedésnek megbízást adó magánszemélynek kell szavatolnia, hogy a gépkocsi a vásárláskor megfelelt az adott márkájú, típusú, korú, futásteljesítményű járművel szemben támasztható követelményeknek. Ha probléma merül fel, a vevőnek kell bizonyítania, hogy az általa egy éven belül észlelt hiba, vagy annak oka már akkor is megvolt az autóban, amikor átvette. Az átadás-átvételkor általában ezért rögzítik a gépkocsi állapotát, esetleges hibáit, mert az abban foglaltak alapján utólag már nem emelhető kifogás.
Magyarországon 2021- ben rekordmennyiségű, 780-800 ezer autó cserélt gazdát. Az adásvételek nagyobb számban magánszemélyek között valósultak meg, az autókereskedők ennek csak kisebb részével találkoztak.
Tisztultak a piaci viszonyok
A fogyasztóvédelmi és az adóhatósági ellenőrzések a tisztes kereskedőknek az elmúlt években sem jelentettek problémát, sőt tisztultak a piaci viszonyok – említette Fojt Attila, az MGOE elnöke.
Más helyzetbe hozza azonban a piacot a kereskedők bizonyítási kötelezettségeinek egy évre való kiterjesztése. Leginkább azért, mert ugyanúgy kell alkalmazniuk egy öreg, sok százezer kilométert futott autóra, mint egy olyanra, amit egykét éve helyeztek forgalomba. A kereskedők képviseletében az egyesület azt szerette volna elérni még a hatálybalépés előtt, hogy a futásteljesítmény és a forgalomban töltött évek száma alapján a majdani jogszabály rendelkezzen minősítési kategóriákról. Javaslatuk végül nem került be a törvénybe.
Az adásvételi szerződésekben az állapot rögzítése ezért nem kis feladatot jelent a kereskedőknek, akiknek akár egy 15-20 éves, 400 ezer kilométert futott autó rejtett hibáira is hosszabb szavatosságot kellene vállalni. Probléma esetén szinte borítékolhatók a viták – fogalmazott Fojt Attila. Hozzátette: egy tisztességesen működő kereskedőnél is adódik évente néhány szavatossági probléma, amit meg kell oldania. Egy nepper esetében viszont utólagos reklamációval nem igazán lehet élni. Ráadásul, ha a magánszemély eladóval nem tudnak megegyezni, akkor a szavatossági igény csak bírósági úton érvényesíthető.
Fontos az előrelátás
„A használtautó-kereskedők nem tartoznak a fogyasztóvédelem legnagyobb problémái közé. Arra a jogszabályra pedig nem lehetünk büszkék, ami egy olyan területen terjesztette ki a vásárlói érdekérvényesítést, ahol értelemszerűen nagyobb a meghibásodási esélye” – mondott kritikus véleményt Baranovszky György, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége ügyvezető elnöke. A kereskedők ellenőrzésénél lényegesebbnek tartja a vásárlók szemléletformálását és tudatos döntéseinek megalapozását. Ehhez tartozónak tartja felhívni a figyelmet, hogy a személyautók életútjának lényeges adatai már több mint három éve díjmentesen lekérdezhetők a Belügyminisztérium nyilvános adatbázisából. Számos későbbi probléma elkerülését segítheti, ha a kocsit független szervizben is alaposan átnézetik, még ha ez külön költséggel is jár.