lesz kerülőút

2021.03.17. 11:30

Épül már az egérút az Y-hídhoz

Május elejére elkészülhet az az út, amely segíti a Martinkertvárosban élők közlekedését az Y-híd építésének idején.

Szaniszló Bálint

20210316 Miskolc fotó: Vajda János VJ Észak-Magyarország Az Y-híd építési munkálatai.

Fotó: Vajda János

Már eddig is alaposan felborította a Martinkertvárosban és Szirmán lakók mindennapi életét, hogy az utóbbi évtizedek legeslegnagyobb Miskolcot érintő közlekedési infrastrukturális beruházása, az Y-híd megépítése elkezdődött.

A komplexum – megépülése után – egyfelől korszerű összeköttetést biztosít Szirma és a Martinkertváros, valamint a belváros között, másrészt a 3-as főközlekedési út belvárost – Búza teret és környékét elkerülő szakaszaként is funkcionál majd.

Napi tízezer autó

A két városrész lakói immár hónapok – a Vörösmarty felüljáró lezárása – óta saját bőrükön tapasztalják, hogy az építkezést legtöbbször bontás előzi meg. Ahhoz, hogy felépíthessék az Y-hidat, el kell távolítani az immár hosszú ideje szolgáló felüljárókat, amelyek egyébként az utóbbi időben már képtelenek voltak maradéktalanul kiszolgálni az alaposan megnőtt gépjárműforgalmat.

A Vörösmarty felüljáró lezárása és lebontása után a korábban arra lebonyolított napi tízezres autóforgalmat kerülőútra terelték a Tiszai pályaudvar irányába. Ahhoz azonban, hogy az új felüljáró-komplexum megépülhessen, az ideiglenes terelésnek is meg kell szűnnie. A szirmaiaknak és a martinkertvárosiaknak eredendően – ha a már meglévő lehetőségeket vesszük sorra – a város déli része adódik kerülőútnak, Szirmán keresztül a Bogáncs utcán át lehet eljutni a cementgyár környékére, és onnan beautózni a 3-as út miskolci belterületi szakaszán a belvárosba. Ez bizony – már a tervezés kezdetén látni lehetett – nem a legjobb megoldás a tízezres járműforgalmat alapul véve.

Csak személykocsival!

A kerülőút problémájával hajdanán elkezdtek foglalkozni, de érdemi megoldás csak tavaly év vége felé körvonalazódott igazán. Egyre több megkeresés érkezett az illetékesekhez a Martinkertvárosból, hogy jó lenne még egy alternatív út, amin a városrészben élők meg tudják közelíteni a belvárost. Számos megoldáson gondolkodtak az építők, és több lehetőséget is számba vettek, és a szakemberek szerint a Csokonai utca meghosszabbításával létrejövő alternatív út az egyetlen, ami megvalósítható, és erre anyagi forrást is sikerült szerezni.

Az ominózus új egérút megépítése szerves részévé vált az Y-híd beruházásának. A kerülőút tehát, amelyet tegnap el is kezdtek építeni, a régi felüljáró Martinkertváros város felőli szélén lévő Csokonai utca lesz, amely közvetlenül a lebontandó Kisfaludi úti felüljáró rézsűlábánál indul keleti irányba, majd a lakóterületek után burkolatlan mezőgazdasági útként folytatódik, egészen az úgynevezett szennyvíztelepi út vasúti átjárójáig.

Az elfogadott és megvalósítandó terv tehát az, hogy ezt az utat építik meg végig aszfaltozott formában, és ez a kerülő csatlakozik a Fonoda utcába, és vállalható hosszúságú eljutási alternatívát jelent a belső városrészek irányába. A tervek és az engedélyeztetés gyorsított formában elkészült, a nyomvonalat is kitűzték, és megállapodtak a környékbeli telektulajdonosokkal, hogy az útépítés idején az építők használhatják a földterületeket. Módosítani kellett a város településrendezési tervét is.

Kedden végre felvonultak a munkagépek is, hogy megkezdődjék az elkerülőút építése. A tervek szerint május elejére elkészülhet az út, amely tehát a lezárások idején segíti majd a városrész lakóinak közlekedését. Fontos tudnivaló, hogy ezt az egérutat csak személygépkocsival lehet majd használni, a teherforgalomnak – a jelen állás szerint – a Bogáncs utca felé kell majd kerülnie.

Egyrészt, másrészt

A Csokonai utca meghosszabbításával épülő kerülőút igencsak megosztja a környéken élőket. A szükségességét alapvetően elismerik, ám – különösen a Csokonai utcában élők – igencsak tartanak az ugrásszerűen megnövekvő gépjárműforgalom miatt. Ha csak az említett napi tízezer autó jár majd arra, az is elviselhetetlen az ott lakók számára.

„Korábban ez egy nyugodt, csendes, kisforgalmú út volt, bármikor ki lehetett menni az utcára. Ennek most vége – mondta az egyik ott lakó. – Egyáltalán nem vigasz, hogy csak egy-két évig tart az egész, és az sem, hogy csak személykocsik járhatnak erre. Én nagyon tartok tőle. Ez nem túl széles utca. A házfalak és az úttest között nincs nagy távolság, a járda is pár méterre van csak az úttól.”

Vannak megértőbbek is. „Tudomásul vettem, hogy ez most az üdvözítő megoldás. Magam is autóval járok a belvárosba dolgozni, nem mindegy, hogy egy kisebbet kerülök majd az új úton a fonoda felé, vagy el kell mennem Szirmán át egészen a cementgyárig, és onnan aztán be a belvárosba. Én azt mondom, hogy közös az érdek, és ki kell bírnunk.”

(A borítóképen: Elkezdődött a kerülőút építése)

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/zold-utat-kapott-az-alternativ-es-a-kerekparut-5124049/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/terveztek-egy-hivatalos-egerutat-az-y-hid-megepitesenek-idejere-5096266/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/minden-fa-helyett-kettot-ultetnek-5049364/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/rendorlampa-helyett-felturbozzak-a-forgalmat-5029777/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/kerekparosbarat-lesz-az-y-hid-4745089/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/a-lakossag-udvozli-az-y-hid-megepuleset-4706230/

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában