továbbtanulás

2021.02.04. 20:00

A gyerekhez válasszuk az iskolát!

Az iskolapszichológus figyelmeztet, az ember élete alapvetően nem attól függ, hogy melyik középiskolába veszik föl.

Hegyi Erika

Forrás: Shutterstock

Fotó: Shutterstock

Közeledik a határidő, az általános iskolák végzőseinek lassan dönteniük kell, melyik középiskolában folytatják a tanulást. A jelentkezési lapok beadásának határideje február 19-e. A diákok túl vannak a központi írásbeli vizsgán, úgyhogy az eddig szerzett pontszámok is befolyásolhatják a választást. Talán azok a gyerekek vannak a legnehezebb helyzetben, akiknek még nincs kialakult érdeklődési körük. Gimnázium? Technikum? Szakképző iskola? Nem könnyű eldönteni. Ezért is kértük Szögedi Dalma iskolapszichológus segítségét.

Körültekintően

A szakember elöljáróban elmondta: iskolaválasztás előtt a legfontosabb, hogy tisztában legyünk vele, milyenek az illető gyerek személyiségvonásai, temperamentuma, iskolai eredményei. Igazából az adott gyerekhez kellene megkeresni a neki való iskolát, úgy, ahogy azt tettük, amikor nagycsoportos óvodás volt. A szülő könnyebb helyzetben van, ha gyermekének már 12-14 éves korára kialakul az érdeklődési köre. Szépen rajzol például, vagy jól sportol, szereti a biológiát vagy a történelmet. Ilyen esetben az érdeklődésének megfelelően lehet iskolát, tagozatot vagy valamilyen szakmai képzést választani.

– Azonban az is nagyon fontos, hogy olyan intézményt válasszunk, ami megfelel a képességeinek. Azt szokták mondani, hogy ugyanolyan bűn egy tehetséges gyereket kallódni hagyni egy kevésbé motivált közösségben, mint egy gyenge képességű gyereket beíratni egy erős középiskolába, ahol esetleg majd nem állja meg a helyét. Ugyanis vannak olyan szülők, akik minden követ megmozgatnak annak érdekében, hogy szerényebb képességű gyermekük nagyon erős gimnáziumba kerüljön. Ilyenkor jöhetnek a nehézségek, csalódások, ami talán csorbítja a gyerek önértékelését, a szülő-gyermek kapcsolatot. Hosszabb távon pedig befolyásolja a gyerek munkához, tanulásához való viszonyát, ami kihathat a továbbtanulására is – hívta fel a figyelmet Szögedi Dalma.

Beszélgetnek róla

Hangsúlyozta: ha egy család megfelelően működik, akkor a szülőknek reális képük van a gyermekükről, és segíteni tudják őt a pályaválasztásban is. El tudják dönteni, hogy gimnázium lenne számára a megfelelő, vagy inkább technikum, figyelembe véve az érdeklődését. A jól működő családokban erről gyakran beszélgetnek, a szülők és a gyerekek is elmondják a véleményüket. A legoptimálisabb eset az, ha a szülő, a gyerek és az osztályfőnök elképzelése találkozik. Utóbbi azért fontos, mert a pedagógus látja a diákok iskolai viselkedését, a tanuláshoz való hozzáállását.

Ha egy család megfelelően működik, akkor a szülőknek reális képük van a gyermekükről

Szögedi Dalma

– A munkám során kétféle gyerekkel találkozom, amikor iskolaválasztásról van szó. Az egyik diák inkább alábecsüli magát, attól fél, hogy sehová nem fogják felvenni, nem lesz belőle semmi, azt gondolja, hogy nem is érdemes energiát belefektetnie a tanulásba. Félelem és szorongás lehet benne attól a tehertől, amit a szülők, a társadalom, az oktatási rendszerünk rak rá. Találkozom olyan problémával is, amikor a diáknak van konkrét elképzelése a továbbtanulásról, például érdekli a képzőművészet vagy a zene, de a szülő azt mondja, abból nem lehet megélni. Ezért olyan iskolát vagy képzést választ a gyerekének, ami őt nem érdekli. Ilyenkor gyakrabban előfordulhat, hogy a diák nem teljesít jól a középiskolában, hiszen nem azt tanulja, amit szeretne – hozott példát a szakember.

Ha még nem tudja

Mi történik akkor, ha a 14 éves gyerek még nem tudja, hogy merre induljon tovább? – kérdeztük.

– Ez gyakran előfordul – mutatott rá a pszichológus. – Ennek ellenére a pályaválasztás terhe nyomja a vállát, pedig a gyakorlat nem az, hogy egész életünkben azt csináljuk, amit fiatal korunkban megtanultunk. Felnőttként tudjuk, hogy lehet iskolát és munkahelyet váltani, sőt sokan komplett szakmát váltanak. Tehát a lehetőségek tárháza végtelen. A gyerekben tehát ne azt erősítsük, hogy a középiskolától függ az életük, az egész jövőjük! Az a legfontosabb, hogy a gyerek oda kerüljön, ahova szeretne, és ami a képességeinek megfelelő. Ha valami miatt ez nem sikerül, akkor sem kell elkeseredni, hiszen később lehet változtatni, továbblépni, újrakezdeni – jelezte a szakember.

(A borítóképen: Fontos, hogy sokat beszélgessünk a gyerekkel, és együtt döntsük el, mi a legjobb neki)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában