Y-híd

2020.09.05. 19:00

A kertvárosiak félelme, hogy elzárja őket a városvezetés a belvárostól

Szeptember 13-ától korlátozzák a forgalmat: elindul az Y-híd építése. Nem mindenki fogadja kitörő lelkesedéssel a hírt.

Nyikes Zita

Fotó: Ádám János

Elsősorban a körültekintő tájékoztatást hiányolják a martinkertvárosi és a szirmai lakók az épülő Y-híd kapcsán.

Petíciót írtak alá több százan, és levélben fordultak Veres Pál polgármesterhez. Kezdeményezésükre hívott össze belső egyeztetést, majd kisebb tájékoztató fórumot a városháza augusztus 31-én, hétfőn délután. A nyitott városházát, átláthatóságot hirdető közgyűlési többségben lévő koalíció által támogatott városvezetés, amely többször adott helyet az őszi önkormányzati választás után az azt támogató aktivistáknak a városháza aulájában a transzparenciát hirdetve, a megyei napilapot nem tájékoztatta a több ezer miskolci lakost érintő egyeztető eseményt követően a fejleményekről.

Munkatársunk több forrásból próbált tájékozódni: mit sérelmeznek az érintettek? Van-e gond az Y-híddal?

Itt vagyunk, itt lakunk

A martinkertvárosiak és a szirmaiak létrehoztak egy csoportot a közösségi médiában, melynek közel 600 tagja van. Többek között ebben a csoportban is alá lehetett írni a petíciót.

Augusztus 23-án pedig a Kerékpáros Miskolc Egyesület, a Miskolcért Másképpen Közösség, az Önálló Másság Életminőség Fejlesztő Alapítvány, a Szimbiózis Alapítvány, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület Miskolci Tagszervezete, az Út a városba (Y-híd) Érdekvédelmi Csoport, valamint a Zöld Kapcsolat Egyesület aláírtak egy kérelmet, amelyben azt kérték, hogy az Y-híd egyeztetési folyamatában részt vehessenek. Levelüket eljuttatták Veres Pálhoz, Miskolc polgármesteréhez és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-hez. A kérelem többek között hivatkozik a NIF Zrt. Kerékpáros Miskolc Egyesületnek adott augusztus 18-án kelt válaszára, amelyben az szerepel, hogy a NIF Zrt. egyeztet a miskolci városvezetéssel.

Csöbör Katalin: régóta várjuk

Az Y-híd ügye számtalan kérdést felvet, és nem mentes a problémáktól, de egy biztos, hogy szükség van rá, fogalmazott Csöbör Katalin. A fideszes országgyűlési képviselő elmondta: a kormányzati forrásból megvalósuló beruházásra már igen régóta várunk.

Csöbör Katalin országgyűlési képviselő

Hozzátette, hogy ez egy XXI. századhoz méltó közlekedési útvonal lesz, amelyet egyébként az egyre fejlődő motorizáció is kikényszerít. Az országgyűlési képviselő hangsúlyozta: örömmel látja, hogy Miskolc polgármestere is támogatóan áll az ügyhöz, ugyanakkor azt is elmondta, hogy a minél gyorsabb kivitelezésnek jó megoldással kell párosulnia, az autósok mellett a kerékpárosoknak is megfelelő közlekedési útvonalat kell biztosítani. A térség országgyűlési képviselőjeként éppen ezért a miskolciak igényeit igyekszik összehangolni az ügyben, emelte ki Csöbör Katalin.

Évtizedes terv, megoldások

Nagyszabású közlekedésfejlesztési beruházás a formájából adódóan úgynevezett Y-híd: több évtizede fennálló gondot orvosol, állítják a szakemberek. Miért? Koncepció szintjén az a végcél, hogy egy új, rövidebb, gyorsabban közlekedhető nyomvonalra kerüljön a 3-as főút, kerülje el az így is túlzsúfolt Búza teret és érintse a Tiszai pályaudvart, amelyből hosszú távon egy átszálló pályaudvart, úgynevezett intermodális csomópontot alakítanak ki, amely a különböző tömegközlekedési eszközök közötti átszállást biztosítja. Egy helyre futnának be a vonatok, távolsági buszok, valamint a miskolci tömegközlekedés. Amely azzal is együtt jár, hogy a Búza téren található Volánbusz-pályaudvar végre valahára elkerül

a belvárosból.

Cél a város szerkezetéből adódó közlekedésszervezési anomáliák megszüntetése, a környezetvédelmi szempontok érvényesítése, beleértve a levegőtisztaságot, valamint egy forgalmas csomóponton a közúti és vasúti térbeli szintkülönbség kialakítása, sorolták az Y-híd melletti érveket az Észak által megkeresett szakemberek.

Rostás Lászlótól, Miskolc korábbi főépítészétől megtudtuk: a nagyszabású közlekedésfejlesztési beruházáshoz a fejlesztési terület megszerzése már 2011-ben megkezdődött. Az előkészítésben is részt vevő szakember azt is hangsúlyozta: nincs még egy olyan megyeszékhely hazánkban, ahol egy nagy forgalmú út szintben keresztezi a vasúti pályát. Hozzátette azt is, hogy az elmúlt években többször is volt tájékoztatás az előkészítő munkák során, és a lakossági egyeztetés, véleménye szerint, megtörtént az érintettekkel. Többek között a Kerékpáros Miskolc Egyesület elnökével is több ízben találkoztak. Mint Rostás László mondta: Kunhalmi Zoltán legfőbb problémája az Y-híddal kapcsolatban, hogy egyelőre a terv szintjén nincs kerékpársáv a hídon.

Alakulnak a dolgok

Tényfeltárásunk során megtudtuk egyébként Nyul Zoltántól, a NIF Zrt. vezérigazgató-helyettesétől, hogy az ominózus hétfői egyeztetés során abban maradtak az érintettekkel – köztük a Kerékpáros Miskolc Egyesülettel –, hogy a szakemberek megvizsgálják többek között azt is, hogy az építési engedéllyel rendelkező műtárgy szélességi keretein belül milyen műszaki megoldásokkal lehet a kerékpáros közlekedőket a hídon átvezetni.

Ugyanakkor azt is hozzátette Nyul Zoltán, hogy a híd emelkedési szintje a tervek szerint 6 százalék körüli. Ami azt jelenti, hogy körülbelül a Tour de France kerékpárversenyre edző bicajosoknak lesz leginkább kedvére az Y-híd meredeksége. A „kocabicajosok” vagy a családosok valószínűleg a MÁV területén található, a martinkertvárosiak által ismert kis alagutat fogják majd használni a gyalogos- és a kerékpárforgalomra is.

Nyul Zoltántól megtudtuk, hogy egyeztetnek a MÁV-val és vizsgálják annak a megvalósítási lehetőségét, hogy a projekthez kapcsolódóan ennek a kivitelezésére is sor kerülhessen, hozzájárulva a minőségi kerékpáros hálózat térségi kialakításához.

– A város településszerkezete egyedi, a közlekedés problémái is sajátosak, sok szűk keresztmetszettel bírnak. A fejlesztési területen megvalósuló infrastrukturális beruházás lehetőséget teremt a 3. számú főút párhuzamos városi szakaszának tehermentesítése mellett a városrész érintett tömbjeinek feltárására és rehabilitálására is. Kiemelt figyelmet fordítunk a beruházás egyes elemeinél a városi környezetbe illő megoldások alkalmazására, például zajárnyékoló falak kialakítására, körforgalom környezetrendezésére. A fejlesztés teljes műszaki tartalma négy ütemben valósítható meg. Valamennyi ütem tervei rendelkeznek érvényes és végrehajtható építési engedéllyel – tájékoztatott Nyul Zoltán. – Ezek közül

az első két ütemet, a Vörösmarty utca átépítését és az Y-híd megvalósítását rendelte el az Innovációs és Technológiai Minisztérium a NIF Zrt. felé.

Van építési engedély

Többen felvetették az Y-híddal kapcsolatban, hogy tervek nélkül kezdtek a beruházáshoz. Rákérdeztünk, Nyul Zoltán pedig elmondta: valamennyi ütem tervei rendelkeznek engedélyezési tervvel, érvényes és végrehajtható építési engedéllyel. Megtudtuk: az elrendelésnek megfelelően a két ütem a kiviteli tervek vállalkozó általi elkészítését követően szeptember közepén lép érdemben a kivitelezés fázisába.

Szakemberek szintén megerősítették, hogy engedélyezési tervvel és építési engedéllyel indítható a közbeszerzés eljárás, amely az Y-híd esetében is megtörtént és lezárult, azzal a feltétellel, hogy a nyertes kivitelezőre hárul a kiviteli tervek elkészítése.

Régóta tudják Veres Pálék

Az Út a városba (Y-híd) csoport bejegyzése alapján hosszú egyeztetés volt a hétfői: este 8 órakor jöttek el a városházáról. A Kerékpáros Miskolc Egyesület pedig azt írta: „a máskor mindig vidáman mosolygó polgármesterünk szinte ijesztő arckifejezéssel érkezett”.

Az Y-híd ügyét azonban már a 2020. februári közgyűlésen is tárgyalták Veres Pál előterjesztése alapján. Információink szerint a tárgyalások az önkormányzat és a kivitelező között 2020 júliusában tovább folytatódtak, és immár heti rendszerességűek voltak. Az egyeztetésekhez igazodva augusztus 4-én nyújtotta be a kivitelező az úgynevezett ideiglenes forgalomkorlátozásra vonatkozó forgalomtechnikai tervet, amely az építkezésekhez kapcsolódó útlezárásokat is magában foglalja. A benyújtott forgalomtechnikai tervhez az önkormányzat augusztus 14-én adta meg a hozzájárulását. Mindez azt jelenti, hogy az önkormányzatnak kereken egy hónappal ezelőtt el kellett volna kezdenie a lakossági tájékoztatást, illetve az alternatív útvonalak, kerülőutak kijelölését, jutottunk erre a következtetésre.

Úgy tájékozódtunk az érintett területek szivárványkoalícióhoz tartozó önkormányzati képviselőinek közösségi oldalán szereplő bejegyzésekből, hogy nem rendelkeznek megfelelő információkkal a beruházással kapcsolatban, és nem tudják a miskolciakat tájékoztatni. Ez a fentiek fényében különösen érthetetlen, hiszen az általuk irányított önkormányzat egy hónapja rendelkezik a forgalomelterelési javaslatokkal, amelyeket jóvá is hagytak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában