repülőbaleset

2020.07.07. 14:00

Az ilyen hibát tanítják is

A vitorlázó-alapkiképzés része a kötélszakadási gyakorlat is.

Bájer Máté

Fotó: Bujdos Tibor

Vasárnap délelőtt személyi sérüléssel járó baleset történt a Miskolci Repülőtéren. Egy vitorlázógép felszállás közben, mintegy 15 méteres magasságból zuhant le. A gép utasait – egy 55 éves férfit és egy 33 éves nőt – a megyei kórházba szállították. Állapotuk a szűkszavú jelentés szerint súlyos; egyikük sincs közvetlen életveszélyben.

Időtálló konstrukció

A baleset kapcsán kikértük egy repülési szakember véleményét.

– Az R–26 Góbét az 50-es évektől rendszeresítették mint kiképző repülőgépet – mondta a típusról Demeter Csaba, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének elnöke, korábbi vitorlázórepülő-oktató, aki hozzáfűzte azt is, hogy egy nagyon kezes konstrukcióról van szó. – Nem teljesítménygépként üzemeltetik, inkább alapkiképzésre használják: nullaperces pilótanövendékek gyakran ezzel a típussal kezdenek repülni. Jó indulatú, remekül kezelhető repülőgép. Az ilyen vitorlázógépeket általában csörlési eljárással emelik fel, ezután repülik le a 4–5 perces „iskolakört” a tanulók. A hasonló feladatokra – azok a klubok, amik még rendelkeznek ezzel a típussal – többnyire a Góbékat használják.

Az idősebb Rubik Ernő nevéhez fűződő típus kapcsán Demeter Csaba véleménye szerint nem arról van szó, hogy korszerűtlen lenne a technika. Inkább az jellemző, hogy régi gyártású repülők révén – egy-egy sérülést követően – már nem javítják meg őket; folyamatosan vonják ki a használatból a Góbékat.

– Kiképzésre még mindig tökéletes gép. Külföldön már más típusokkal végzik a kezdő gyakorlatokat, de úgy gondolom, a Góbé kultikus a magyar repülés történetében: az én korosztályom 99 százaléka ezen a típuson kezdett vitorlázni, mégsem számít korszerűtlen technikának.

Nem ritka eset

A hasonló, például kötélszakadásból eredő baleset egyébként gyakorinak számít: a vitorlázó-alapkiképzésnek része kötélszakadásra való felkészítés is.

– A gépek egy csörlőaggre­gátor segítségével jutnak a levegőbe. Mivel ez a szerkezet is meghibásodhat és a kötél is elszakadhat, a képzésnek része a kötélszakadási gyakorlat különböző magasságokon. A növendéknek ebből a szituációból kell megoldania az egyenes vonalú leszállást vagy visszafordulást.

A mostani, miskolci reptéren történt balesetet is hasonló probléma okozta: az elsődleges adatok szerint a vitorlázógép – körülbelül 15 méter magasságból – felszállás közben zuhant a földre.

– Ilyenkor nagy terhelés éri a kötelet. Alacsony magasságon rettenetesen gyorsan kell reagálni. Amikor én oktattam, akkor hasonló helyzetben szintén előfordultak durvább földet érések vagy akár személyi sérüléssel járó esetek is.

A rendőrség vizsgálja

Egyelőre nem tudni, hogy mi lehetett a pontos oka annak, hogy szerencsétlenül ért véget a vasárnapi repülőóra. A Miskolci Rendőrkapitányság vizsgálja a baleset körülményeit.

Kapcsolódó cikk:

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában