Tanulóvezetők

2020.05.02. 09:00

Se jogsi, se oktatás nincs jelenleg

Gyakorolhatnának is a tanulóvezetők, de több oka van, hogy mégsem.

Horváth Imre

A koronavírus terjedésének megelőzése, az emberi egészség védelme érdekében, a járványügyi veszélyhelyzeti rendelkezésekkel összhangban az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. március 19-től visszavonásig felfüggesztette a járművezetők és közlekedési szakemberek vizsgáit, alkalmassági vizsgálatait és utánképzéseit.

Noha a rendelet nem tiltja tételesen az autóvezető-képzést és a vizsgáztatást, de mégis teljesen megállt a rendszer, aminek több oka is van.

Vizsgázni lehetetlen volna, ugyanis nincs hatósági ellenőrzés és hivatalos vizsga sem. De a gyakorlati képzés is teljesen leállt, aminek csak részben oka, hogy az oktatók átlagéletkora elég magas, és az autóban egy légtérben kellene utazniuk a tanulókkal, így sokuk nem vállalja ezt a kockázatot. Ugyanakkor a tanulók részéről is nagyobb számban vannak olyanok, akik inkább nem szeretnének zárt légtérbe beülni valaki mellé.

– Nincs akadálya annak, hogy valaki beiratkozzon egy autósiskolába, és elkezdje az oktatást a jogosítványszerzéshez. Azonban töredékére esett vissza az érdeklődők száma, nálunk mindössze ketten iratkoztak be az elmúlt hetekben, amióta a járványhelyzet van – mondja érdeklődésünkre Mihály Zsolt, a Turbócsiga Autósiskola vezetője, oktatója. – Sokakat az anyagiak tartanak vissza, hogy most jogosítványt szerezzenek, hiszen nem tudni még, hogyan alakul a gazdasági helyzet, és ha újra is indul a rendszer, nem biztos, hogy a jogosítvány lesz az elsődleges, amire pénzt tudnak majd kiadni. Az elméleti képzés tekintetében nincs probléma, azt ugyanúgy el lehet kezdeni, sőt akik már részt vettek benne, azok számára az online gyakorlóoldalt működtető cég meghosszabbította a hozzáférést a tananyaghoz.

Bajban az oktatók is

Így is vannak olyanok, akik vizsgázni már nem tudnak, viszont a hozzáférésük már nincs meg, így újra fizetniük kell érte.

– Egy csütörtöki napon függesztették fel a vizsgáztatást, amikor nekem péntekre kettő, hétfőre pedig három tanulóm volt kiírva, ők nagy vesztesei lettek a dolognak. Nyilván előtte több órát vettek, gyakoroltunk, felkészítettem őket a vizsgára, amit aztán már nem tudtak letenni. Egy gyakorlottabb, jogosítvánnyal rendelkező autóvezetőnek is össze kell magát szednie, ha 1-2, esetleg három hónapig nem vezet, elképzelhető, mennyire kiesik egy tanuló a gyakorlatból ennyi idő alatt. Én azt tartanám ideálisnak, ha a leállás alatt is legalább hetente egyszer gyakorolnánk a tanulóval, de ez sem kivitelezhető – mondja Mihály Zsolt.

Van olyan megye, ahol a rendőrség hivatalos állásfoglalást juttatott el az oktatók számára, amelyben azt írták: az oktató bármikor kimehet az autóval, hiszen ő ilyenkor dolgozik, viszont a tanuló nem, ő tehát megbüntethető. Így értelemszerűen lehetetlen oktatni. A legtöbb oktató inkább nem kockáztat, még akkor sem, ha egyébként lenne tanulója, aki vállalja ezt. Mihály Zsolt azt mondja, van tudomása olyan kollégájáról, aki levette a tanuló táblát az autóról, és így oktat, ezzel megelőzve, hogy bajba kerüljön a tanulója.

Az oktatók más szempontból is nehéz helyzetbe kerültek, ugyanis gyakorlatilag bevétel nélkül maradtak. Még ha ezt egyébként át is tudják vészelni anélkül, hogy becsődöljenek vagy a családjuk megélhetése veszélybe kerülne, de köztük is vannak katások, a taxisokhoz hasonlóan ők nem részesültek a mentességből.

– Az egyik érdekképviseleti szervezetünk emiatt a minisztériumhoz fordult két-három hete, és éppen kedd este tájékoztatták arról az oktatókat körlevélben, hogy ígéretet kaptak rá, a következő jogszabály-módosításkor mi is belekerülünk a mentességet élvezők körébe – meséli Mihály Zsolt. Hozzátette, éppen a napokban vette észre, hogy az oktatóautójában a pótpedálokat beszőtte egy pók, hiszen nincsenek használatban. Ez jól jellemzi a kialakult helyzetet.

Lesz jogszabály-módosítás

Többekben felmerült a leállás miatt az a probléma is, hogy kifuthatnak az időből. Hiszen ha valaki sikeres KRESZ-vizsgát tesz, akkor a jogszabály szerint két éve van arra, hogy a gyakorlati vizsgákat is letudja. Ha ez nem sikerül, akkor elvész az addig elért eredménye, és kezdheti elölről az egész folyamatot. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a Vezess.hunak azt írta: tisztában vannak a problémával, előkészítik és megteszik a szükséges jogszabály-módosítási javaslatokat, hogy önhibáján kívül senkit ne terheljen indokolatlan többletköltség és időráfordítás. A korábban befizetett vizsgadíjak sem vesznek el: a lemondott vizsgákat a veszélyhelyzet megszűnése után minden érintett díjmentesen pótolhatja.

(A borítóképen: Jellemzi a helyzetet: az oktatóautó pótpedáljait beszőtte a pók)

Kapcsolódó cikkeink:

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában