Cafateria

2020.05.08. 09:00

Megbecsülés a béreken túl

A munkáltatónak is fontos, hogy odafigyeljen a munkavállalóra. Ha kell, a munkabéren kívüli juttatással is.

Nyikes Zita

Forrás: Shutterstock

Nem kötelező, nem elvárható a béren kívüli juttatás, de az adott cég felé való kötődést erősíti. Polonkainé Valcsev Ivanov Évával, HR-szakértővel beszélgetünk.

Adható, ha nem is kötelező

– A béren kívüli juttatás nem kötelező, hanem adható. Vannak olyan cégek, amelyek élnek vele mint motivációs eszközzel, mások nem. Minden évben időben kihirdetik az úgynevezett cafeteriaszabályzatot a saját dolgozók körében, amely tartalmazza, hogy melyek azok az adható elemek, amelyek adómentesek, illetve kedvezményes adózással vehetők igénybe. Mindig azt mondjuk az állást keresőknek, hogy a béren kívüli juttatással ne számoljanak. Amikor munkát keresnek, akkor kizárólag az alapbérigényükre kíváncsi a munkáltató – fejti ki általánosságban Polonkainé Valcsev Ivanov Éva, aki több évtizede foglalkozik humánerőforrás-gazdálkodással, jelenleg pedig a kis- és középvállalkozásokkal kapcsolatban álló cégük egyik tevékenysége a HR-tanácsadás, munkaerő-toborzás.

Hozzáteszi: a munkavállalók természetesen szeretik, ha a munkáltató béren kívüli juttatást ad, amely lehet a céges autó magáncélra történő használata, a rugalmas munkaidő, a különböző belépőjegyek biztosítása vagy akár az is, ha az adott cégnél dolgozó a gyártott termékhez kedvezményesen juthat hozzá. – A munkavállaló számára azonban az is egyfajta béren kívüli juttatás – fogalmaz Polonkainé Valcsev Ivanov Éva –, ha egy olyan munkahelyen dolgozhat, amely a karrierívében meghatározó. A későbbiekben azért kaphat például vezető beosztást, mert az adott helyen meghatározott munkatapasztalatot szerzett. Ez persze egy forintra nem váltható előnyként értékelhető.

Ugyanakkor egy középkorú, akár 40-50 éves munkavállaló számára többet jelenthet egy pénzben is meghatározható béren kívüli juttatás, még ha nem is elvárható – jegyezzük meg a beszélgetésünk során.

Pénzt vagy életet?

A szakember pedig elmondja, hogy a közelmúltban végeztek felmérést, amelyben azt vizsgálták, hogy a kis- és középvállalkozói szektorban a munkavállalókat mi motiválja. Meglepő módon az első helyen az szerepel, hogy leginkább az erősíti a munkavállaló motivációját az adott munkahelyen, ha a munkáltató szóban megköszöni a dolgozó munkáját. Motiválóerő még, ha az adott cég egyenruhát ad a dolgozónak, erősítve a csapathoz való tartozást, ha a sikereket és mérföldköveket, eredményeket elismerik egy-egy céges összejövetellel, valamint támogatják a munkavállalót egy-egy családi esemény, mint például gyermek születésének, esküvő, születésnap megünneplésében. És a pénz csak a sokadik helyre szorul a dolgozók által felsoroltak között. De ismer olyan céget is, teszi hozzá a szakember, ahol a munkavállalók számára háromnapos wellnesshétvégére szóló utalványt adott a munkáltató munkájuk elismeréseként.

Rákérdezünk, hogy a béren kívüli juttatások tekintetében érez-e generációs különbségeket.

– Az X és az Y generáció a stabilitást keresi, és az olyan régi klasszikusokat, mint az étkezési utalvány vagy a SZÉP-kártya. A Z generáció viszont inkább azt tekinti elismerésnek, a lojalitás megbecsülésének a szervezeti kohézió erősítésében, ha koncert- vagy mozijegyet vagy fi tneszbérletet kap. Fontos az, hogy kit mivel lehet motiválni, és úgy látom, hogy a kis- és középvállalkozók személyre szabott ajánlatokat tudnak adni a dolgozóiknak – fogalmaz Polonkainé Valcsev Ivanov Éva.

A személyre szabott béren kívüli juttatásra azonban a multinacionális cégeknél vagy a nagyobb vállalatoknál nincs lehetőség. A munkavállalók a béren kívüli juttatásokat egyfajta elismerésként, megbecsülésként élik meg, amely az adott céghez való lojalitást és kötődést, a szervezeti kohéziót erősíti. Feltesszük végül a kérdést, hogy a munkáltatónak fontos-e a munkavállaló adott munkahelyhez való kötődése: vagyis hogy a dolgozó legjobb tudása és képessége szerint akarjon az adott munkahelyen dolgozni.

Meg kell becsülni a dolgozókat

– A dolgozók megbecsülése nem érzelmi kérdés egy cégvezető számára, hanem pénzügyi – foglalja össze a szakember. – A legjobb befektetés egy cégvezető számára a munkaerő. Ez nem kérdés. A legfontosabb szempont, hogy a cégen belüli dolgozókat támogassa, fejlessze, motiválja az adott vállalkozás, hiszen ezek az emberek jelentős munkatapasztalattal bírnak az adott területen, amely lényeges előny a vállalkozás esetén. Rengeteg idő, pénz és energia egy-egy munkaerő képzése, tanítása, tréningezése. A nagy kihívás tehát a munkáltató számára is adott: hogyan lehet a munkavállalókat az adott munkahelyen motiválni.

(A borítóképen: Motiváló: a béren kívüli juttatást a munkavállaló elismerésként éli meg)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában