Iskolakezdés

2020.01.17. 19:30

Korán se jó, későn se jó

Helyzet- és személyiségfüggő, hogy hatévesen érett-e már a gyermek az iskolába lépésre.

Detzky Anna

Szögedi Dalma

Forrás: ÉM

Pszichológus szakértőt kérdeztünk róla, hogy mivel tesznek jobbat a szülők, azzal hogyha hatévesen vagy ha évvesztesként, hétévesen küldik iskolába gyermekeiket.

– Minden helyzetet és gyermeket külön kell vizsgálni. Ha arról beszélünk, hogy a kicsi iskolába megy, akkor valóban felmerül kérdésként, hogy pszichésen alkalmas-e már rá. Ez alatt azt értjük, hogy be tud-e illeszkedni a közösségbe és képes-e bizonyos feladatokat elvégezni – mondta Szögedi Dalma gyermekpszichológus, klinikai szakpszichológus és pszichoterapeuta. – Ugyanakkor szülőként azzal is tudunk ártani, hogyha az iskolaérett gyermeket nem engedjük továbblépni az óvodából, pedig már megvan a feladattudata és maga is szeretne menni iskolába. Lehet, hogy alkalmas lenne rá, hogy jól teljesítsen, megfelelő szociális érettséggel és jó beszédkészséggel rendelkezik.

Az iskolaérettség adott

– Konkrétan a gyerekeket az iskolaérettség irányába nem kell fejleszteni, mert átlagos esetben az idegrendszernek az érésével párhuzamosan vagy annak megfelelően történik az iskolakezdés hatévesen. Viszont ha a szülők bizonytalanok, szoktuk javasolni, hogy az óvónőknél érdeklődjenek 4-5 éves korban. Ők töltik a legtöbb időt a gyerekekkel, és általában a véleményük is megállja a helyét. Sokszor a szülő maga is érzékeli, hogy óvodása még valamilyen területen nem tart kortársaival egy szinten a fejlődésben. Például túlzottan aktív motorosan, nem képes pár percig sem koncentrálni, nem jó az emlékezete, nem rajzol, vagy mások előtt teljesen megváltozik a viselkedése. Ilyenkor előszűrő iskolaérettségi vizsgálatot lehet kezdeményezni a Pedagógiai Szakszolgálatnál, ahol pedagógiai, pszichológiai és logopédiai szempontból is megvizsgálják a gyermeket.

Itt kap egy szakvéleményt, hogy biztonsággal el tudja-e kezdeni az első osztályt, vagy esetleg valamiben fejleszteni kellene – tájékoztatott a szakember.

Válasszunk tanár nénit!

A gyermek igényeinek megfelelő haladással nem lehet ártani.

– Az iskolaérettség vizsgálata mellett legalább olyan fontosnak tartom, hogy a gyermeknek tanár nénit válasszunk, vagy ha már az iskola adott, akkor osztályt. Ami nehézség lehet, hogyha nem fordítunk kellő figyelmet a kérdésre, de nem szükséges túlzott jelentőséget sem tulajdonítani neki. Természetesen előfordulhat olyan is, hogy egy ötéves gyermek már elkezd számolni vagy betűket összeolvasni, ahol például a nagy testvér már iskolába jár. Az kétségtelen, hogyha nagyon tehetséges elsősről van szó, tehát szinte magától, ellesve tanult meg írni, olvasni és számolni, akkor tehetséggondozást szoktunk ajánlani azért, hogy kiaknázzák a gyermek képességeit, ha a család is szeretné. Előírni azonban ezt nem szerencsés, mert unatkozhat a foglalkozásokon a kisdiák. Magatartási problémákat vonhat maga után, hogyha hamarabb tanítják meg valamire, amit a társai még nem tanultak, és az iskolában nem figyel – mondta a pszichológus.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában