MVK vs. VEKE

2019.12.19. 11:30

A városatyák kezében az új miskolci menetrend

Az MVK átmeneti változásról beszél, a VEKE ebből sem kér.

Tajthy Ákos

Sokakat érintő ügyben dönt ma a miskolci közgyűlés: visszavágják-e a helyi közlekedést?

Forrás: ÉM-archívum

Fotó: Bujdos Tibor

Átmeneti változtatásokról van szó, a válságstáb azon dolgozik, hogy a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) gondjai megoldódjanak mind az utasok, mind a dolgozóink megelégedésére – sommásan így lehetne összefoglalni az MVK a cég jövő évi menetrendjét illetően felröppent hírekkel kapcsolatban küldött kérdéseinkre adott válaszát.

Leszögezték, a város és a közlekedési vállalat közötti közszolgálati szerződést újra kell kötni ahhoz, hogy a szolgáltatást az MVK a következő évben is folytathassa. Mint írják, ehhez a szerződéshez készült a mostani tervezet, amely „tulajdonképpen egy átmeneti megoldást vázol”.

Az MVK a mostani problémák egyik okaként az országosan is gondokat okozó sofőrhiányt jelölte meg, egyúttal felhívták a figyelmet arra is, a szakszervezetek ezt a problémát már 2016-ban, a sztrájk idején is (és azóta többször is) jelezték az akkori városvezetés felé.

„A helyzet – az éves túl­órák miatt – október közepére eszkalálódott, ekkor már járatritkításokra volt szükség a tömegközlekedésben. Ezt követően néhány viszonylatot sikerült visszaállítani, de még közel sem oldódott meg a probléma.”

Ahol kevésbé fáj

A csütörtöki közgyűlés elé kerülő menetrendtervezetről a cég azt írta, ott próbálnának spórolni a járatokkal, ahol kevésbé fáj az utasoknak, vagyis csúcsidőszakban nem, csak azon kívül ritkítanának, emellett bevezetnék az úgynevezett tanszünetes menetrendet is. Utóbbival a cég szerint a korábban elvégzett utasszámlálások adatai alapján az utazási igényekhez jobban igazodó szolgáltatást nyújtanának az őszi, téli és tavaszi szünetekben is.

A közlekedési cég hozzátette, a reggeli és délutáni csúcs­időszakon kívüli gyérebb utasforgalmú időszakban (éjszaka) csökkentenék a járatok számát a villamosok esetében és egyes buszvonalak tekintetében, mivel az elmúlt tíz évben a szolgáltatói teljesítmény szinte változatlan, az utasforgalom huszonnégy és fél százalékkal csökkent.

Egy érdekes tényre is felhívta a figyelmet az MVK, az elmúlt év végén készült ugyanis egy tanulmány, amely feltárja a cég valós gazdasági helyzetét, valamint ez alapján cselekvési terv is megvalósult.

Vizsgálódnak

– Ezt a tanulmányt a Miskolc Holding Zrt. és a város korábbi vezetése látta. A társasági hatáskörben lévő elemeinek végrehajtása elindult, ezekkel jelentős megtakarításokat értek el. De azon részeit, amelyekhez közgyűlési döntés szükséges, nem tárgyalták, a tervezet a fiókban maradt – hangsúlyozta a társaság.

A Veres Pál polgármester által felkért válságstáb – Börzsei Tibor, Szathmári Gusztáv, Demeter Péter, Kaposvári László és Németh Judit – jelenleg az átvilágítási jelentés és az ehhez kapcsolódó szakmai anyagok felülvizsgálatán dolgozik. Az MVK tehát azt sugallta, az általuk átmenetinek tervezett változások a vizsgálatok tükrében akár változhatnak is.

Ne tárgyalják

Közleményben vitatja az MVK álláspontját, és továbbra is az előterjesztés napirendről való levételét kéri Miskolc vezetésétől a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). A szakegyesület a szerdán megjelent anyagában több ponton is szembeszállt a közlekedési céggel, illetve Demeter Péter vezérigazgatóval, aki lényegében ugyanezeket az információkat osztotta meg az egyik helyi portálon egy kedd este megjelent interjúban.

A VEKE több fontos állítást is tesz: szerintük nem igaz az, hogy újra kell kötni év végén a közszolgáltatási szerződést ahhoz, hogy a szolgáltatást januárban folytatni lehessen, hiszen az 2026. május 31-ig érvényes. Vitába szállnak azzal is, hogy a változások átmenetiek lennének, hiszen álláspontjuk szerint ha ez így lenne, nem volna szükség azonnali szerződésmódosításra sem.

Vitatják azt is, hogy az utóbbi tíz évben szinte változatlan lett volna a szolgáltatói teljesítmény és emellett jelentősen csökkent az utasszám: szerintük az utazóközönség nagysága valójában stagnál, tehát az ugyanolyan mértékben csökkent, mint a kibocsátott kapacitás.

– A fentiek fényében ismételten kérjük a város vezetését, hogy a miskolci utasok és a megyeszékhely jövője érdekében vegyék le a napirendről ezt az előterjesztést. A finanszírozási problémák megoldását nem a járatritkítás, hanem a teljes (hálózati és szervezeti) strukturális átalakítás hozhatja el – tették hozzá.

A csütörtöki közgyűlésen mindenesetre az egyik központi téma az MVK menetrendje és a közlekedési céggel kapcsolatos problémák lesznek. A témát a fejlemények tükrében természetesen folytatjuk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában