Mezőzombor, Sátoraljaújhely

2019.07.15. 16:30

Csökken a menetidő és a zajszint

Hivatalosan is átadták a Sátoraljaújhely és Mezőzombor közötti villamosított vasúti szakaszt.

Bánhegyi Gábor

Az avatás résztvevői

Fotó: Bánhegyi Gábor

Bár már július 2-től villanymozdonyok közlekednek Mezőzombor és Sátoraljaújhely között, a villamosított vasúti szakasz hivatalos átadóünnepségét szombaton tartották meg Sátoraljaújhelyen. Az ünnepségen részt vett egyebek mellett Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Homolya Róbert, a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. vezérigazgatója, dr. Hörcsik Richárd országgyűlés képviselő és Szamosvölgyi Péter, Sátoraljaújhely polgármestere.

1200 milliárd

– Az utóbbi években a kormány 1200 milliárd forintot fordított vasútfejlesztésre – mondta beszédében Palkovics László. – A mostani alkalommal egy több mint 50 éves adósságot sikerül törleszteni, amelynek köszönhetően Sátoraljaújhely és Budapest között végig villamosított vonalon közlekedhetnek az utasok, amellyel jelentősen csökkenthető az utazási idő is. A mostani beruházás – amely mérföldkő a térség életében – 23 milliárd forintba került. Ennek a fejlesztésnek is köszönhetően már elmondhatjuk, a korábbi 36 százalékról 43 százalékra nőtt a villamosított vasútvonalak hossza Magyarországon. A terveink szerint az EU következő költségvetési ciklusában a korábbihoz hasonló nagyságrendben mintegy 1000 milliárd forintot szeretnénk vasúti fejlesztésekre költeni. Ugyancsak jó hír lehet a térségben élőknek, hogy 2021-ben átadhatjuk majd az M30-as út Miskolc és Tornyosnémeti közötti szakaszát, így Budapesttől Kassáig végig autópálya minőségű úton lehet majd közlekedni.

– 2017 szeptemberében Sárospatakon indítottuk jelképesen útjára ezt a beruházást – mondta dr. Hörcsik Richárd, a térség országgyűlési képviselője. – Azonban nem ekkor kezdődött a küzdelem, hiszen több mint negyedszázados képviselői munkásságomat végigkísérte ez a harc. Mostanra sikerült elérni, hogy az ígéretekből valóság vált, és ez a régió is visszakerült az ország vasúti vérkeringésébe. A hangos dízeleket felváltotta a villanymozdony, végre elmaradnak a szerencsi mozdonycserék, amelyek értékes perceket vettek el az utazóktól, a környezetszennyezés csökkenése pedig még egy pluszt jelent.

Szimbolikus nap

– Egy olyan fejlesztést adunk most át, ami nem csupán a térség számára fontos, de a vasúttársaság számára is létfontosságú – mondta Homolya Róbert. – A MÁV számára minden utas egyformán fontos. A vasúttársaság már korábban saját erőforrásból elkezdte szakaszosan az előkészítést, amelyre összesen 8,8 milliárd forintot fordítottunk. 36 ezer ember él a villamosított vasútszakasz térségében, évente 700 ezren veszik igénybe a vasutat a régióban élők közül, akik ennek a fejlesztésnek köszönhetően a jövőben nagyobb komforttal rendelkező szerelvényekkel utazhatnak majd. A mostani pálya a 100 kilométeres sebességet is elbírja, ennek köszönhetően jelentősen csökkenhet a menetidő.

– Ennek a napnak szimbolikus jelentősége van – mondta Szamosvölgyi Péter. – Az 1800-as évek második felében Újhelyt is elérte a vasút. Az itt élők akkor úgy gondolták, elindul egy dinamikus fejlődés. 1920-ban a trianoni szerződésnek köszönhetően Újhely végállomás lett. Később megszüntették a hegyközi kisvasutat, majd a 70-es, 80-as években felszedték az egyik sínpárt is. Most azonban visszakaptunk valamit, ezzel a hitet is abban, hogy ez a régió is fontos az ország számára.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában