2019.01.29. 15:33
Mindannyian userek vagyunk
Miskolc – A 21. század új kihívásokat kínál a könyvtárosok és pedagógusok számára is.
Miskolc – A 21. század új kihívásokat kínál a könyvtárosok és pedagógusok számára is.
Napjainkban, az online térben rengeteg információ pár kattintással beszerezhető, letölthető. Nem elég, ha a tanár a frontális módszert alkalmazva, leadja az anyagot, a legfelkészültebb előadó sem tud fejből az adott témából annyi érdekességet, adatot, mint amennyi ismerethez néhány másodperc alatt hozzáférnek a világhálón a nebulók. A digitális forradalom változásra készteti a közművelődési szakembereket, a mai diákság más nyelvet beszél, mint szüleik és nagyszüleik.
A diák fogyasztóként elvárja a legjobb minőségű oktatást.” Steigervald Krisztián
Élményszerű foglalkozások
Az én könyvtáram nevű kezdeményezés keretein belül országszerte különleges interaktív élményekkel igyekeznek az ifjakat a jövő olvasóivá, könyvtárlátogatóivá nevelni. A megújulás jegyében számos intézmény dolgozott ki alprogramokat, melyek közül a jól működő modelleket átadják egymásnak a szakemberek, annak reményében, hogy az a módszer, ami bevált például Szerencsen, eredményesen alkalmazható majd más magyar városokban is. Megyénkben többek között Kesznyéten, Miskolcon, Ózdon, Sátoraljaújhelyen, Szerencsen és Tiszaújvárosban is foglalkoznak mintaprogramokkal.
Zsúfolásig megtelt hétfőn a megyei könyvtár egyik terme, ahol a különböző intézmények könyvtárosai és pedagógusok találkoztak tapasztalatcsere céljából. A beszámolókból kiderült minden esetben élményszerűen, interaktív módon dolgozta fel az adott közösség az egyik mesét, kötelező olvasmányt vagy történelmi korszakot. Sátoraljaújhelyen a Kis herceg című mesére épülő foglalkozásokon még a robottechnika és a robotprogramozás területét is érintik.
Steigervald Krisztián generációkutató, sziporkázó stílusával megigézte a pedagógusokból és könyvtárosokból verbuválódott közönséget. A Z és alfa-generáció szakértőjeként arra hívta fel a figyelmet, hogy az osztálytermekben, egyetemi előadókban, munkahelyeken is máshogy viselkednek a fiatalok, mint ahogy felmenőik idejében szokás volt.
Generációs csapdák
– Gyerekkoromban, ha letoltak az iskolában, elszégyelltem magam, nem dicsekedtem el otthon, mert az apám megvert volna, most nincs alá-fölé rendeltségi viszony, ma mindannyian felhasználók vagyis userek vagyunk. A diák fogyasztóként elvárja a legjobb minőségű oktatást. A cégek tehetetlenül nézik, hogy néhány hónapos munkaviszony után, a fiatalok felmondanak, váltanak. Elődeiket könnyebb volt röghöz kötni, értékrendjükben a biztonság kiemelt szerepet kapott, de napjaink fiataljai nem ilyenek – magyarázta a generációkutató, aki mondandóját személyes példákkal is szemléltette.
– Otthon bevezettük az offline időt, nemcsak a gyerekek, hanem az egész család számára, ha tőlük elvárjuk, hogy nélkülözzék két órára a kütyüket, mi sem tesszük az okostelefont a húsleves mellé – érvelt.
Varga Gábor a megyei könyvtár igazgatóhelyettese lapunknak kifejtette, nem kell a könyvet temetni. Az apróságok, tinédzserek, huszonévesek körében is vannak olyanok, akik szeretik a hagyományos könyv tapintását, illatát, az ifjúsági művek igen népszerűek, ezeket gyakran kikölcsönzik megyénk fiataljai.
[related-post post_id="4052381"]
[related-post post_id="4051178"]