Helyi közélet

2015.04.15. 07:53

Aha: „ha levetkőztetjük a táncost, az csuda progresszív”

Miskolc - Jelenetről jelenetre születő előadás. Zsigeri mozgások. Bátor ecsetvonás. Interjú: Kulcsár Noémi koreográfussal, a Fenevadak című színházi előadás rendezőjével.

Miskolc - Jelenetről jelenetre születő előadás. Zsigeri mozgások. Bátor ecsetvonás. Interjú: Kulcsár Noémi koreográfussal, a Fenevadak című színházi előadás rendezőjével.

Különleges színházi előadást készít a Miskolci Nemzeti Színház színészeivel és a Miskolci Balett táncosaival Kulcsár Noémi. A Fenevadak mai, a jelenre reflektáló történet, a produkcióban résztvevő művészek olyasmit is hozzáadnak, amit eddig nem nagyon tudtak. A munkabemutató április 18-án, a premier a következő évadban esedékes. A koreográfus-rendezőt kérdeztük.

- Elmesélhető az előadásuk története?

Kulcsár Noémi: Az alaptörténet egy gyilkosság. Ezzel kezdődik az előadás, és azt göngyölítjük fel, hogy mi vezetett ide.

- Az eredeti címe Startup volt, hogyan lett ebből Fenevadak?

Kulcsár Noémi: A készülő előadás a próbákon folyamatosan formálódik. A szerző, Cseh Dávid úgy érezte, hogy a Startup cím már nem fedi a történetet. A Fenevadak cím pontosabb leírást ad.

- Ez az előadás a benne dolgozók számára minden esetre startup vállalkozás: táncoló színészek és beszélő táncosok közös munkája. Miért fontos önnek ez a forma, amiben az alkotók olyan utat járnak, amit egyébként nem?

Kulcsár Noémi: A táncos táncművészetet tanul, a színész például beszélni, és a tudásukat különböző műfaji keretek között használják. Azt érzem, hogy a színház most a fúziók felé halad, a műfaj különböző formái közötti átjárhatóságot, illetve ezek eggyé olvasztását preferálja. Alkotóként engem is az érdekel, hol találkoznak ezek az utak. Hol és hogyan kapcsolódnak egymáshoz. Én a zsigeri mozgásokat igyekszem használni a színházi jelenetekben. A mozgást általában tudatosan használjuk, de vannak mozdulatok, amelyek önmagukért léteznek, amelyekre nem tudok magyarázatot adni, és amelyeknek a szépsége elvarázsol. Az a szándékom, hogy ilyen mozdulatok szülessenek egy adott karakterre, egy dialógusra vagy egy egész jelenetre. Ez kicsit a képzőművészet felőli, a vizualitás hatásait kereső látásmód.

- A táncosok általában nem beszélnek a színpadon, a színészek számára pedig nem a mozgás az elsődleges kifejezőeszköz. Hogyan számít a mű megszületésében, hogy most egyiküknek sem azt kell csinálnia, amihez főleg ért?

Kulcsár Noémi: Jelenetről jelenetre bontjuk ki az előadást. A hozzáállásom a koreográfus-rendezőé. De teremtek a számukra improvizációs helyzeteket is. Aztán vagy újraépítem a jelenetet, vagy rögzítem. A koreográfia a dialóggal indul, amire a válasz egy mozgás, és erre épül a következő gondolat. Ebben a metódusban igen nagy szerepet játszott, hogy a színészek általában a gondolatból építkeznek, a táncosoknál pedig előbb van meg a mozdulat, és csak azt követi a kérdés, hogy ehhez milyen érzésnek is kellene kapcsolódnia. Ez az alkotói út engem is újfajta gondolkodásra és hozzáállásra kényszerít.

- Ezt hogyan értsem?

Kulcsár Noémi: Hiába szép egy mozdulat, el kell engednem, ha nem hiteles.

- Ez olyan, önmagát alakító mű, aminek még ön sem látja a végét?

Kulcsár Noémi: A váza megvan, de azon belül elég sokat engedek.

- Ön már használta ezt az alkotói módszert, de a mostani kollégáinak új. Hogyan veszik?

Kulcsár Noémi: A színészek és a táncosok részéről is megvan a nyitottság és a kíváncsiság. Ugyanakkor ismeretlen terep. Tapogatóznak. Arra van szükség, hogy minél felszabadultabban, lazábban próbáljunk, mert úgy sokkal több energia adódik össze, és abból születnek a kreatív megoldások.

- Mi ösztönzi őket erre?

Kulcsár Noémi: Jó tréningnek tartják, hogy új minőségben mutatkozhatnak be.

- Az előadásuk a komplexebb színházi gondolkodás keretei között születik. Ha tetszik: kísérlet és kaland. Megjelenik-e az alkotásban a közönség szempontja: ez a néző számára is kísérlet és kaland, ami vagy találkozik a tetszésével, vagy nem.

Kulcsár Noémi: Vagy találkozik, vagy nem. Ezt előre soha nem lehet kiszámítani. De biztos vagyok benne, mindenki megtalálja majd a maga érvényes viszonyát ehhez az előadáshoz. Ami engem illet, bátrabb ecsetvonásokat szeretnék: akár elvontabban, akár kicsit túlozva fogalmazni. Egyelőre az a tervem, hogy progresszív és bátor előadás szülessen.

- Mire kell a színházban a bátorság?

Kulcsár Noémi: Hogy áttörjön egy falat. Hogy az a valami, ami miatt csináljuk, eljusson az emberekhez. Én a táncról tudok beszélni. Egy ottani impresszárió azt mondta nekem, hogy nyugaton még mindig el lehet adni egy darabot azzal, ha meztelenül táncolnak benne. Tehát mindig van valami trendszerű a színházban és a táncművészetben. Aha: „ha levetkőztetjük a táncost, az csuda progresszív”. Ezt kellene átugrani. Az jár az eszemben, hogy mi az én ugrásom, ha nem akarok kliséket alkalmazni. Talán valami elrajzolt, groteszk dolog, ami nálam más, mint máshol.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában