Helyi közélet

2013.01.25. 11:14

Felügyelők az iskolákban

Borsod-Abaúj-Zemplén - Az igazgatók remélik, hogy nem a régi, rettegett tanfelügyeleti rendszer tér vissza.

Borsod-Abaúj-Zemplén - Az igazgatók remélik, hogy nem a régi, rettegett tanfelügyeleti rendszer tér vissza.Újra indul a tanfelügyeleti rendszer szeptemberben a közoktatásban. Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár jelezte: tanfelügyelet célja, hogy biztosítsa a köznevelési rendszer egységesen magas színvonalát és minőségét. Megyénkbeli pedagógusokat kérdeztünk arról, szerintük szükség van-e a mostani szaktanácsadói rendszer megváltoztatásra.

Elnézőek voltak

Póczos Barnabás nyugdíjas iskolaigazgató még jól emlékszik az 1985 előtti tanfelügyeleti rendszerre. Lapunknak úgy fogalmazott: Isten ments, hogy az a régi tanfelügyeleti rendszer jöjjön vissza. A pedagógusokat nem rettegésben kell tartani, hanem a külső szakértőnek arra kell ösztönöznie őket, hogy jobb teljesítményt nyújtsanak. Póczos Barnabás egyébként maga is érintett, van esély arra, hogy ő maga is tanfelügyelő legyen. Mint mondta, a tanfelügyelők legfontosabb feladata az iskolában folyó munka és a pedagógusok értékelése lesz. Tapasztalatai szerint a tanárok másként állnak a munkához ha tudják, rendszeresen ellenőrzik és értékelik a munkájukat. Hozzátette: az utóbbi években az igazgatók kötelessége volt a kollégák értékelése, ők azonban sokszor elnézőek voltak saját iskolájuk pedagógusaihoz. A tanfelügyelő, ha nem találja megfelelőnek valamelyik pedagógus munkáját, akkor azt jelzi az igazgatónak, javaslatot tehet továbbképzésre vagy sűrűbb látogatásra. Ha viszont munkáját kiválóan végző kollégára talál, akkor annak biztatást nyújt, és a jó szakmai módszereket továbbíthatja más iskolákba.

– Remélem, a tanfelügyeleti rendszer nem azt jelenti, hogy egy bárd lebeg majd a pedagógusok feje fölött, hanem szakmai segítséget nyújt számukra a szakember.

Hasznos lehet

Egy kistelepülés igazgatójánál is érdeklődtünk. A vilmányi általános iskola igazgatója lapunknak azt mondta: bár jelenleg az igazgatóknak van jogosítványuk a pedagógusok ellenőrzésére, és ha valaki nem felel meg az elvárásoknak, akkor a szankcionálásra (felszólítás, fegyelmi, elbocsátás), azonban, mint fogalmazott, egy külső szakember hasznos lehet az oktatási intézmények életében. Sztankai Szabolcs szerint a rendszer kidolgozásától függ, hogy ez valóban segíti-e az iskolákat. Ha például a szakember igyekszik megismerni a gyerekeket, azok szociális körülményeit, a pedagógusokat, az iskola vezetését, és ennek függvényében alakítja ki véleményét, tanácsai előremutatóak lehetnek.

ÉM-HE


A tények

Amit a tanfelügyelőkről tudni kell:

A tanfelügyelők képzésen vesznek részt, annak keretében felfrissítik pedagógiai, didaktikai tudásukat, kommunikációs készségüket, hogy munkájuk során partnerségüket elfogadják a pedagógusok.

A tanfelügyelők nem hagyják el a pedagóguspályát, iskoláik egy-egy napra engedik majd el őket, így nem sérül annak az iskolának az érdeke sem, ahol tanítanak, illetve - mivel tapasztalataikat megosztják saját iskoláikban - intézményük is profitálhat munkájukból.

A tanfelügyelőket is ellenőrzik, aki visszatérően rossz véleményt kap a pedagógusoktól, nem kap a későbbiekben megbízásokat.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában