Helyi közélet

2012.12.05. 14:50

Jelezzük a szándékainkat!

Miskolc - Számos közlekedési balesetet okoz, hogy az autósok nem a megfelelő irányba húzódnak lekanyarodás előtt.

Miskolc - Számos közlekedési balesetet okoz, hogy az autósok nem a megfelelő irányba húzódnak lekanyarodás előtt.

Új sorozatot indítunk, amelyen különböző balesetveszélyes helyzeteket elemzünk ki szakértőnk segítségével. Egy régi vicc szerint van az a női vezető, aki annak ellenére bekanyarodik balra, hogy balra indexel - ám a tréfát félre téve: valóban sok közúti baleset elkerülhető lenne, ha az autóvezetők néhány apróságra odafigyelnének bekanyarodás közben.

Molnár Emil alezredes, a Miskolci Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője összegezte a tipikus hibákat, amelyeket a járművezetők elkövetnek bekanyarodáskor. „Sokan elfelejtik, hogy a közúton jobbra tartva kell közlekedni. Ha ezt mindenki betartaná, a hátul haladók is könnyebben előrelátnának, és sok balesetveszélyes szituáció elkerülhető lenne.”, kezdte Molnár Emil.

Gyakori baleseti szituáció, hogy a járműoszlop elején haladó autós balra indexszel, de nem húzódik a felezővonalhoz, hogy ezzel is jelezze kanyarodási szándékát, így a közvetlenül mögötte közlekedő nem tudja őt jobbról kikerülni. Ennek eredményeként megáll és feltorlódik az egész kocsioszlop, azonban hátul valaki nem érti, miért is történt mindez, és hozzákezd a járművek kikerüléséhez, megelőzéséhez, balról. Mivel a balra kanyarodni szándékozó nem húzódott a felezővonalhoz, a tükörből ő sem lát hátra rendesen; ennek ellenére bekanyarodik - éppen az oszlopot előző autó elé.

„A baleset elkerülhető lenne, ha a balra kanyarodni szándékozó autós balra, a felezővonalhoz húzódna, a többiek így jobbról ki tudnák kerülni, vagy ha ez az útviszonyok miatt mégsem lehetséges, legalább a hátul autózók is előreláthatnának, mi miatt is állt meg az oszlop”, mondta Molnár Emil.

Még egyszer: Jobbra tarts!

Ha már a bekanyarodási hibáknál tartunk: az olyan ráfutásos közlekedési baleseteknél is gyakran kell intézkednie a rendőrségnek, ahol az elől haladó jobbra szándékozik lekanyarodni; ilyenkor általában az a felelős, aki őt hátulról utoléri, bár ő maga is hozzájárulhat a balesethez azzal, hogy későn tette ki az irányjelzőt, vagy a jobbra kanyarodás előtt kihúzódott balra, hogy könnyebben tudjon nagy ívben jobbra fordulni.

„Az ilyen közlekedési balesetek leginkább úgy kerülhetőek el, ha a szándékunkat egyértelműen és időben jelezzük a többi közlekedő számára. Ha valaki jobbra teszi ki az irányjelzőt, mégis balra húzódik, ez megtévesztheti a többi járművezetőt, különben sem indokolja már semmi sem ezt, hiszen a mai autók többségét már felszerelték szervokormánnyal, így könnyen be lehet kanyarodni mondjuk egy kapubejáróba”, tette hozzá a közlekedési osztályvezető, hangsúlyozva: a „Jobbra tarts!” szabálya a közúton is érvényes, vagyis - bár a KRESZ nem tiltja a belső sáv tartós használatát lakott területen belül a párhuzamos közlekedésre alkalmas utakon - a többsávos úton is ki kell húzódnunk a szélső sávba, ha az nem telített.

ÉM-SZP

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában