Helyi közélet

2012.09.24. 19:18

Eseménydús szeptember az MVK-nál - Menetrendváltás, Mobilitási Hét

Miskolc - Szeptember 1-jétől új menetrend szerint közlekednek az MVK Zrt. autóbusz és villamos járatai. Az új őszi menetrend a második lépcsője a nyáron elkezdett új hálózati és menetrendi struktúra kialakításának, melynek célja egy olyan közösségi közlekedés kialakítása, mely az utasok igényeihez igazodik. Ütemes, tervezhető, kiszámítható – ezek a hívószavai az új hálózati- és menetrend struktúrának.

Miskolc - Szeptember 1-jétől új menetrend szerint közlekednek az MVK Zrt. autóbusz és villamos járatai. Az új őszi menetrend a második lépcsője a nyáron elkezdett új hálózati és menetrendi struktúra kialakításának, melynek célja egy olyan közösségi közlekedés kialakítása, mely az utasok igényeihez igazodik. Ütemes, tervezhető, kiszámítható – ezek a hívószavai az új hálózati- és menetrend struktúrának.Az új, őszi menetrend az iskolakezdéssel párhuzamosan került bevezetésre. Ilyenkor hagyományosan megnövekszik a forgalom, ezért a legtöbb járat sűrűbben közlekedik az ősztől, éppen a megnövekedett utazási igényekhez igazodva.

Az első pár hét tapasztalatai alapján elmondható, hogy a járatok jellemzően ütemesen és a várt kihasználtsággal, fennakadás nélkül közlekednek.

A villamosok esetén előfordult egy-egy műszaki meghibásodás, melynek következtében a villamosközlekedés ütemessége felborult, ezért a csúcsidőszakban az utaseloszlás egyenetlen lett. Ezen zavaroktól eltekintve a villamosok az ilyenkor várt kihasználtsággal közlekedtek, közlekednek, vagyis a reggeli csúcsidőszakban néhány járat kihasználtsága közelített a maximumhoz, többnyire az Újgyőri Főtér - Belváros közötti szakaszon. A legforgalmasabb szakaszon már a 2-es villamosjáratok is segítették és továbbra is segítik a közösségi közlekedést, melyek az 1-es villamossal összehangoltan közlekednek.

Az 1-es, 1A-s járatok közlekedése az MVK Zrt. vizsgálatai során megfelelő volt, az autóbuszok menetrendszerűen közlekedtek, kihasználtságuk a város felső szakaszán - Majális-parktól Diósgyőrig - alacsony volt, maximumát az Újgyőri főtér – Győri kapu szakaszon érte el, ami 80% volt, de még a csúcskeresztmetszetnél, azaz a legforgalmasabb, legterheltebb megállónál, a Dózsa György utcánál sem tapasztaltak túlterhelt járatokat.

Az egyetemi tanulmányi időszak kezdetével egyidejűleg indítottuk be Egyetemre közlekedő járatainkat. Az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően a szeptemberi időszakban jelentősen megnövekszik ezen járatok kihasználtsága, majd tapasztalataink szerint folyamatosan csökken rajtuk az utasszám. Ellenőrzéseink során a 8 és a 10 órás órakezdések előtt tapasztaltunk túlterhelt járatokat is, a nap további időszakaiban a járatok kihasználtsága mindkét irányban minimális, legfeljebb átlagos (40-50%). A diákok utazási szokásainál azt figyeltük meg, hogy a hétfői és pénteki napok gyengébbek, kedden, szerdán, csütörtökön veszik többen igénybe az egyetemi járatokat (különösen az ME gyorsjáratot).

Az egyetemről induló járatokat az órák végéhez igazítottuk, úgy, hogy abban az időszakban jelenjen meg több járat, de tapasztalataink azt mutatják, hogy nem hullámokban, egy-egy óravégzésnél, hanem folyamatosan érkeznek a megállóba a diákok. Ezért előfordult, hogy a legmagasabb terheltségű megállónál, az Egyetemi kollégiumnál lemaradtak utasok, de ők is a pár perc múlva érkező követő járatra már fel tudtak szállni.

Újdonság szeptembertől, hogy óránként egy 14-es az egyetemig közlekedik, azonban az első hetek tapasztalatai alapján ezt még jellemzően nem használják az egyetemisták, hiszen viszonylag alacsony kihasználtsággal közlekedik a Farkas A. u. és az Egyetemváros között.

MVK és Mobilitás

Még csak két hete, hogy az új menetrend bevezetésre került, máris megmérettetett egy autóbusz és egy villamosjárat a Mobilitási Hetet nyitó Eljutási verseny alkalmával, mely ezúttal Felső-Majláth végállomásról indult. Az eljutási versenyen a villamos csupán 3 perccel a személyautó után, bronzérmesként, 25 perc alatt érkezett a Városház térre, a leggyorsabb ismét a kerékpár volt.

Az idei Mobilitási Hét az eljutási verseny után az MVK nyílt napjával folytatódott, melyen számos érdekes programmal vártuk az érdeklődőket. Idén, az érdeklődők nagy örömére, a Városház térről veterán autóbuszainkkal is be lehetett jönni a telepre, ahol a kiállított járművek között szerepeltek a veterán Ikarusok, a hibrid Volvo és a legtöbb szavazatot kapott két kedvenc autóbusz is.

Az egyik legnépszerűbb program idén is a műhelycsarnok látogatás volt, valamint számos érdeklődő vásárolt viszonylatjelző táblát. A programból idén sem maradhatott ki a már hagyományossá vált KRESZ teszt, melynek győztese autóbusz-vezetési lehetőséget nyert a telephelyen belül. Nyílt napunkon 150-200 fő vett részt.

A rendezvénysorozat szeptember 22-én az Autómentes Nappal zárult, melynek elmaradhatatlan része a buszfestés, és az autóbuszhúzó verseny. A Népkertben megrendezett eseményen előzetesen meghirdetett rajzpályázat alapján a Gábor Áron Szakközépiskola, a Hámori Waldorf Iskola, a Zrínyi Ilona és az Avasi Gimnázium tanulói festették az MVK Zrt. autóbuszát, amely a mai napon már forgalomba is állt: 21-es autóbuszként közlekedett a Tiszai pályaudvar és a Kandó Kálmán u. között.

A buszhúzáson, melyen egy 12200 kg súlyú autóbusz kellett 30 méteren át húzni, idén 4 csapat indult, a legjobb három eredményt a Gábor Áron Szakközépiskola, a Zöld Kapcsolat Önkéntesei és az MVK érte el, melyért jutalmuk egy MVK-s nyereménycsomag volt.

- Miskolc Városi Közlekedési Zrt. -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában