Helyi közélet

2012.05.23. 15:54

A belvárosi gondok, városi gondok is

Miskolc - Nemcsak Miskolc főutcája küzd az elnéptelenedéssel, persze ez a helyi kereskedőket nem vigasztalja.

Miskolc - Nemcsak Miskolc főutcája küzd az elnéptelenedéssel, persze ez a helyi kereskedőket nem vigasztalja.

De azért keresik a megoldást, akár úgyis, hogy a más városokban sikeresen alkalmazott módszereket helyben hasznosítják. A Miskolc Belvárosi Gazdaságfejlesztő Klaszter éppen ezért utazott Győrbe, és tervez utat Szegedre, Debrecenbe. Ugyanis ott is az volt a helyzet, ami Miskolcon: a város szívét jelentő főutca forgalma visszaesett, mert csökkent a fizetőképes kereslet, és mert a vásárlók szívesebben mennek bevásárlóközpontokba. Mindezt Boda Orsolya pályázati referens mondta el lapunknak.

„Évekkel ezelőtt Győrben is jelentkezett a probléma, amire válaszképpen a kereskedők megalapították a Belvárosi Főutcák Egyesületet. Próbálták visszacsalogatni a vásárlókat: törzsvásárlói kártyát hoztak létre, intenzív marketing tevékenységet folytattak. Sikerült is fellendíteni a forgalmat, de mára a lelkesedés elszállt, és pénz sem volt elegendő reklámra. Így a probléma újra jelentkezett: forgalomcsökkenés, elnéptelenedett főutca” – sorolta a győri tapasztalatokat Boda Orsolya.

Keresik a kiutat

 Azt is elmondta: a miskolci klaszter tagjai főutcai kereskedők, és azzal a céllal alakultak tavaly, hogy visszahozzák az életet a főutcára. Ezért programokat szerveznek, ilyen volt például a legutóbbi Klaszter Vásár, amelyet a Régiségvásárhoz kapcsolódóan rendeztek meg.

A győri tapasztalatokat is hasznosítják Miskolcon? „A törzsvásárlói kártya ötlete itt is felmerült, azonban egyelőre ez még csak egy elképzelés. Ellátogatunk Szegedre, Debrecenbe is, és más olyan városba, ahol kiutat tudnak javasolni nekünk ebből a helyzetből” – válaszolta.

„Reménykedünk, hogy a főutcai boltok nem fognak üresen állni, a cél, hogy mindenképp ki legyen adva, és ott minőségi termékeket kínáljanak a vásárlóknak, valamint, hogy különböző rendezvényekkel becsalogassák az embereket a főutcára és, hogy növeljük a város idegenforgalmát. Ahhoz, hogy ezt elérhessük támogató partnerünk a MIK Zrt., a Miskolci Egyetem és a Miskolci Kulturális Szövetség” – mondta Boda Orsolya.

ÉM-NSZR

 Programok a belvárosért

A MIK Zrt.-t is megkerestük az üggyel kapcsolatban. Kérdéseink a következők voltak: mit tesz a MIK, a város, hogy a főutcára visszaköltözzön az élet? Sikerül-e értékesíteni az üres boltokat? Terveznek-e további kedvezményeket a kereskedőknek? Esteleg tervez-e a város több programot, amivel bevonzza a vásárlókat? Pásztor Imre, a Miskolc Holding Zrt. kommunikációs igazgatója válaszolt kérdéseinkre. 

„A város vezetése és a MIK Zrt. konkrétan 30 százalékkal csökkentette az önkormányzati tulajdonú üzletek bérleti díjait 2011. június 1-től. Ez az új, kedvezményes bérleti díj nemcsak a belvárost érintette, hanem több száz vállalkozást is, a város egész területén. Ezen felül 2012. január 1-től, a korábbi évenkénti 10 százalékos emelés helyett, egységesen csak az inflációval megegyező emelés volt, így a most érvényes bérleti díjak mértéke lényegesen kedvezőbb és kisebb mértékű, mint ami a 2010. vagy azt megelőző évek árképzési gyakorlata alapján lenne.

A város önkormányzata és a Miskolc Holding Zrt. a MIK Zrt-vel együtt partner a BOKIK által létrehozott Miskolc Belvárosi Gazdaságfejlesztő Klaszter munkájában. Ez is mutatja, hogy a város és a MIK erőfeszítései mellett a főutcai kereskedők aktív közreműködésére is szükség van” – mondta.

Sikerül-e hasznosítani az üres boltokat? „Intenzív és folyamatos a tárgyalás a leendő bérlőkkel, de ez csak az önkormányzati ingatlanokra vonatkozhat. Ennek meg is van az eredménye, hiszen tavaly nyílt többek között egy exkluzív könyvesbolt, idén egy szintén igényes étterem és kávézó, várhatóan a jövő hónapban egy gyorséttermet, kávézót és kulturális rendezvénytermet is magába foglaló bérlemény nyitja meg kapuit” – válaszolta.

A programokkal kapcsolatban pedig a következőket mondta: „Minden programot úgy szervez a város, hogy a belváros élettel teli legyen. Például a Borangoló programjait is összehozza az Miskolci Kulturális Szvetség a belvárosi régiségvásárral. Vagyis a válasz igen, a cél az, hogy a programok a belvárosba vonzzák az érdeklődők mellett a vásárlókat is.”

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában