2012.04.23. 16:18
A közlekedés közösségi, a méreg egyéni
Borsod-Abaúj-Zemplén - Van akit érint, van, akit nem. Az egyiknek legfeljebb ritka kényelmetlenség, a másiknak mindennapos teher.
Borsod-Abaúj-Zemplén - Van akit érint, van, akit nem. Az egyiknek legfeljebb ritka kényelmetlenség, a másiknak mindennapos teher.
Április 15-től mondhatni redukálták a vasúti közlekedést: megszűntek szárnyvonalak, csökkentek a vasúti járatok, s a párhuzamosság jegyében buszjáratokat is „likvidáltak”.
- Debrecenből délelőtt indul két közvetlen vonat Miskolcra, délután semmi, legközelebb csak este tudnék hazaindulni - meséli egy kolléganőm egyetemista lánya, aki ezen új helyzettel csak most pénteken szembesült. Egy hallgatótársa javaslatára végül buszra szálltak, de az kevésbé kényelmes („ülünk eleget az egyetemen”), s hosszabb is a menetideje 40 perccel.
Barátnőm Nyíregyházán tanuló fia már rég nem száll sem vonatra, sem buszra: teli kocsikat szerveznek hallgatótársaival. A költségen osztoznak: olcsóbb és gyorsabb, mint a tömegközlekedés. Az igaz, egymáshoz azért igazodniuk kell.
Aranykupával a peronon
Hogy a Tiszai pályaudvaron éppen találunk-e olyan embert, akit hátrányosan érint a változás, az meglehetősen esetleges. De nem kell sokáig keresgélnünk: egy fiatal sportolócsapat feltűnően elcsigázva üldögél a peronon, köröttük nem kevés pakk. Hamar kiderül: a friss Európa-bajnok magyar ifi és felnőtt válogatott, megyénket képviselő hat tagjához és edzőjükhöz van szerencsénk.
- Bukarestből jövünk, nem könnyű mérkőzésekkel a hátuk mögött. Most közvetlenül Mezőkövesdről jöttünk, s mint kiderült, másfél órát itt kell dekkolnunk, mert Sajókaza felé csak akkor megy a következő vonat - panaszolja Lázi József edző. - Erre nem számítottunk.
Átmegy, de nem áll meg
A büfé felé vesszük az utunkat, gondolván: ugyan hol öntenék ki bosszúságukat az utasok, ha nem itt?! Sejtésünk beigazolódik.
- Hogy akad-e panaszkodó? Hajaj! - fogad barátságosan Borsos Ferencné. - De nem csak utas. Például az ügyfélszolgálatos, nem jut eszembe, pontosan hova való, de a hidasi vonal mentén lakik. Eddig egy vonattal járt dolgozni, most egy darabon vonattal jön, aztán sárga buszra száll, majd megint átszáll egy vonatra. épp mondta, hogy fogja kérni a MÁV Direktet, hogy pótoljanak bele a sárga busz költségébe. Egy kolléganőm Szirmabesenyőből jár, de újabban ott az ózdi vonatok közül csak egy-kettő áll meg naponta. Most úgy jár haza, hogy innen elmegy városi busszal a Szentpéteri kapui kórházig, ott száll fel egy sárgára. Szerintem egyedül a pesti vonat normális - szögezi le, s még hozzáteszi: a városi közlekedésről is tudna ám beszélni.
Egy hét tapasztalatai
A tömegközlekedés április 15-i változásaival kapcsolatos tapasztalataikról a Borsod Volánnál és a MÁV sajtóosztályán is érdeklődtünk. Az utóbbi helyről 1-2 napon belül ígértek tájékoztatást.
A Borsod Volán válasza szerint az eltelt egy hét alatt kedvezőtlen visszajelzések nem érkeztek, s egyetlen konkrét utaspanasszal sem találkoztak. Ezt annak tudják be, hogy az utastájékoztatás megfelelő volt, a változások még időben eljutottak az utazóközönséghez. A konkrétumok felsorolása után még hozzáfűzték:
„Forgalomszervezési intézkedéseink hatékonyságát tovább vizsgáljuk, hiszen az eltelt rövid idő még végleges következtetések levonására nem elégséges.”
A konkrétumok a Borsod Volántól