Helyi közélet

2012.04.23. 16:18

A közlekedés közösségi, a méreg egyéni

Borsod-Abaúj-Zemplén - Van akit érint, van, akit nem. Az egyiknek legfeljebb ritka kényelmetlenség, a másiknak mindennapos teher.

Borsod-Abaúj-Zemplén - Van akit érint, van, akit nem. Az egyiknek legfeljebb ritka kényelmetlenség, a másiknak mindennapos teher.

Április 15-től mondhatni redukálták a vasúti közlekedést: megszűntek szárnyvonalak, csökkentek a vasúti járatok, s a párhuzamosság jegyében buszjáratokat is „likvidáltak”.

- Debrecenből délelőtt indul két közvetlen vonat Miskolcra, délután semmi, legközelebb csak este tudnék hazaindulni - meséli egy kolléganőm egyetemista lánya, aki ezen új helyzettel csak most pénteken szembesült. Egy hallgatótársa javaslatára végül buszra szálltak, de az kevésbé kényelmes („ülünk eleget az egyetemen”), s hosszabb is a menetideje 40 perccel.

Barátnőm Nyíregyházán tanuló fia már rég nem száll sem vonatra, sem buszra: teli kocsikat szerveznek hallgatótársaival. A költségen osztoznak: olcsóbb és gyorsabb, mint a tömegközlekedés. Az igaz, egymáshoz azért igazodniuk kell.

Aranykupával a peronon

Hogy a Tiszai pályaudvaron éppen találunk-e olyan embert, akit hátrányosan érint a változás, az meglehetősen esetleges. De nem kell sokáig keresgélnünk: egy fiatal sportolócsapat feltűnően elcsigázva üldögél a peronon, köröttük nem kevés pakk. Hamar kiderül: a friss Európa-bajnok magyar ifi és felnőtt válogatott, megyénket képviselő hat tagjához és edzőjükhöz van szerencsénk.

- Bukarestből jövünk, nem könnyű mérkőzésekkel a hátuk mögött. Most közvetlenül Mezőkövesdről jöttünk, s mint kiderült, másfél órát itt kell dekkolnunk, mert Sajókaza felé csak akkor megy a következő vonat - panaszolja Lázi József edző. - Erre nem számítottunk.

Átmegy, de nem áll meg

A büfé felé vesszük az utunkat, gondolván: ugyan hol öntenék ki bosszúságukat az utasok, ha nem itt?! Sejtésünk beigazolódik.

- Hogy akad-e panaszkodó? Hajaj! - fogad barátságosan Borsos Ferencné. - De nem csak utas. Például az ügyfélszolgálatos, nem jut eszembe, pontosan hova való, de a hidasi vonal mentén lakik. Eddig egy vonattal járt dolgozni, most egy darabon vonattal jön, aztán sárga buszra száll, majd megint átszáll egy vonatra. épp mondta, hogy fogja kérni a MÁV Direktet, hogy pótoljanak bele a sárga busz költségébe. Egy kolléganőm Szirmabesenyőből jár, de újabban ott az ózdi vonatok közül csak egy-kettő áll meg naponta. Most úgy jár haza, hogy innen elmegy városi busszal a Szentpéteri kapui kórházig, ott száll fel egy sárgára. Szerintem egyedül a pesti vonat normális - szögezi le, s még hozzáteszi: a városi közlekedésről is tudna ám beszélni.


Egy hét tapasztalatai

A tömegközlekedés április 15-i változásaival kapcsolatos tapasztalataikról a Borsod Volánnál és a MÁV sajtóosztályán is érdeklődtünk. Az utóbbi helyről 1-2 napon belül ígértek tájékoztatást.  

A Borsod Volán válasza szerint az eltelt egy hét alatt kedvezőtlen visszajelzések nem érkeztek, s egyetlen konkrét utaspanasszal sem találkoztak. Ezt annak tudják be, hogy az utastájékoztatás megfelelő volt, a változások még időben eljutottak az utazóközönséghez. A konkrétumok felsorolása után még hozzáfűzték:

„Forgalomszervezési intézkedéseink hatékonyságát tovább vizsgáljuk, hiszen az eltelt rövid idő még végleges következtetések levonására nem elégséges.”


A konkrétumok a Borsod Volántól

  • A Miskolc-Budapest közötti hétvégi járatokat a megszüntetést követően még „igazi hétvége hiányában” nem keresték, hiszen a szombat munka-, illetve tanítási nap volt.
  • Az Ózd-Kazincbarcika viszonylatban (5.00 órakor) beállított új járaton rendkívül kevesen utaztak.
  • A 30 perccel korábban indított Miskolc - Salgótarján távolsági járatot még a változtatást megelőzőhöz képest is kevesebben vették igénybe. (E távolsági járat időmozdítása a Kazincbarcika - Ózd között 6.13 órakor leállított vonat pótlását volt hivatott megoldani.)
  • A leállított vonatok utasai a helyközi járataikon alig érezhető mértékben jelentek meg, hiszen több eljutási lehetőség közül választhatnak, így a többletigény megoszlik.
  • A közösségi közlekedésről időközben folytatott tiszaújvárosi kistérségi értekezleten elhangzottak alapján a 89 sz. vasúti vonal részbeni pótlása érdekében május 1-től a Hejőkeresztúrból 6.05-kor induló járat közlekedését iskolai előadási napokról munkanapokra kiterjesztik, és 10 perccel később, Hejőkeresztúrból 6.15-től közlekedtetik. Tiszaújvárosból Hejőkeresztúrba Sajószöged-Hejőbába-Szakáld-Hejőszalonta útvonalon 13.15 órai indulással munkanapokon új járatot helyeznek forgalomba.
  • Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában