Helyi közélet

2010.02.04. 17:48

Kisvasúttal a várból a Bükkbe?

<p>Miskolc - Csaknem 30 év után újra költözhet a kisvasút városfelőli végállomása.</p>

A 70-es évekig a Szent Anna templomnál szállhattak fel az utasok, mára ez kitolódott a Dorottya utcáig. A Zöld Nyíl villamosprojekt miatt pedig még néhány kilométerrel feljebb kerülhet a végállomás. A Szent Anna-i megálló megszüntetését is városrendezési terv indokolta, valamint az, hogy megszűnt a városban lévő fáskert, ahova a kisvasút szállította a faanyagot. Csak személyszállításra pedig nem volt értelme megtartani, hiszen a villamosközlekedéssel párhuzamosan már nem volt gazdaságos üzemeltetni a járatokat.

A Zöld Nyíl projekt kapcsán pedig újra költözés várható. Több elképzelés született arról, hol is legyen az új végállomás, de a legéletképesebbnek az látszik, hogy a vasút mostani műszaki telephelyén – ahol a villamos végállomás is lesz – szállhatnak fel az utasok a kisvonatra – tudtuk meg Cserép Jánostól, az Északerdő Zrt. vezérigazgatójától. Erről tárgyalnak a várossal is, sőt már tervezés alatt van ez az útvonal – tette hozzá.

Csak elméletben...

Cserép János arról is beszélt, hogy egyik munkatársuk ötlete volt, hogy a kisvasút – ha már úgy is költözik a végállomás – összeköthetné a Bükköt és a Diósgyőri várat. A nyomvonal is adott – persze csak elméletben – a 21-es iskola melletti területen, egészen az I. Világháborús emlékműig húzódna a pálya – sorolta. De ez azért csak elmélet, mert ennek a kialakítása akár 100 millió forintba is kerülhetne, amire az évi 40 millió forintos veszteség mellett nincs pénze az Északerdő Zrt-nek – mondta. Hozzátette: persze turisztikai attrakciónak kiváló gondolat, hiszen a Palotaszálló vendégei kisvasúttal könnyen elérhetnék a Diósgyőri várat, de mérlegelni kell, hiszen, ha pénztemető, akkor el kell vetni. Ezt a tervet az is bonyolítaná, hogy az említett útszakaszok városi tulajdonban vannak, így csak többszörös területcserével oldható meg, hogy a kisvasút a vártól induljon – hangsúlyozta.

Inkább a Vadaspark

Ragyogó ötlet, és növelné a terület turisztikai értékét, de a közeljövőben biztos, hogy nem megvalósítható – mondta lapunknak dr. Tompa Sándor (MSZP), a terület önkormányzati képviselője. Hozzátette: az Integrált Városfejlesztési Stratégiában is szerepelt ez a terv, meg is vizsgálták, melyik nyomvonalon haladhatna az erdei vasút a vártól a Bükkig, de sajnos nem reális az elképzelés. A következőkkel indokolta: „Ebben az esetben a vasútnak a házak között , sűrűn beépített területen kellene haladnia. Amennyiben a forrás meg is lenne rá, a lakosság tiltakozna a tervek ellen. Ezenkívül sem a műszaki, sem a tulajdoni viszonyok nem adottak ahhoz, hogy ez megvalósuljon.

A képviselő sokkal inkább elképzelhetőnek tartja azt, hogy a kisvasút a Vadasparkba szállítana utasokat – tudtuk meg.

Miért nem jár télen a kisvasút?

Észak-Agora fórumunkon a napokban többször téma volt a kisvasút, egészen pontosan az, hogy télen miért nem szállítanak utasokat. Az agorázók szerint igény lenne rá, és többen nosztalgiával emlegették a téli, kályhával fűtött járatokat. Az ok, amiért ez ma már nincs, egyszerű: pénzhiány.

Mátrai Imre, a Lillafüredi Állami Erdei Vasút Üzemigazgatóság üzemigazgatója elmondta: az idén először nem indítottak télen járatot, a bizonytalan gazdasági helyzet miatt. Megtudtuk: 2007-ig a Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium 32 millió forinttal támogatta a bükki kisvasutat, de ezt megszüntették. Még két évig saját erőből, az erdőgazdaság éves nyereségéből finanszírozták a fejlesztéseket és a működést, de ezt már nem tudták megoldani. Ahogy Mátrai Imre fogalmazott: eddig lendületből vitték.

Elmondta azt is, hogy csoportok kiszokták bérelni télen a kisvasutat, ilyenkor többen érdeklődnek, hogy felszállhatnak-e a járatra. Igény tehát lenne, de nem akkora, hogy rentábilis legyen a működés – hangsúlyozta. Hozzátette: végeztek utasszámlálást is, de ilyenkor mindig több volt a személyzet, mint az utas.

Amennyiben a szaktárca támogatná az ország 14 kisvasútját, mintegy 250-300 millió forinttal, akkor Miskolcon is megoldható lenne, hogy télen is legyen járat – vélekedett. A város támogatja-e a kisvasutat? A város egy alkalommal támogatta pénzzel, az idegenforgalmi alapból, 3,5 millió forinttal, ezt akadálymentesítésre költöttük – válaszolta. Elmondta azt is, hogy a napokban született megállapodás az önkormányzattal arról, hogy a csanyiki erdei iskolába kisvasúttal szállítják a gyerekeket az első negyedévben – tette hozzá.

Mikor indul a kisvasút? Április elsejétől indítják a járatokat – mondta.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában