2010.01.19. 07:36
Akik biztosan buktak a zöldkártya-csatán
<p>Miskolc - A kisebb műhelyek nem tudják<br /> folytatni a környezetvédelmi<br /> vizsgálatokat.</p>
A korábban környezetvédelmi
vizsgálatot végző
autószerelő műhelyek jelentős
része egyelőre várakozó
álláspontra helyezkedett – abban
bíznak, hogy a számukra kedvezőtlen,
január elsején életbe
lépett változások
hiányosságai miatt a
döntéshozók végül
felülvizsgálják az új
rendszert, s akkor ők is újra be tudnak
kapcsolódni a folyamatba.
A 93 óta
zöldkártyáztató
Ferenci Sándor szerint
"bizonyos érdekcsoportokon" kívül
más nem jár jól a
változásokkal. Az "egyablakos"
ügyintézés könnyebbséget
jelenthet ugyan az autósnak, de nagyobb a
rizikója is. – Eddig a
környezetvédelmi vizsgán bukott
autó nem volt – mondta Ferenci
Sándor. – Ha rendben voltak a
mért emissziós adatok, az autó
megkapta a zöldkártyát, ha
nem, hagyományos porlasztós autók
esetében korrigáltuk a
beállításokat, injektoros
modelleknél pedig megmondtuk, milyen
alkatrészeket kell
javítani-cserélni ahhoz, hogy a
jármű a feltételeket
teljesíteni tudja. Most a műszaki
vizsgán fog kiderülni, hogy a motor
károsanyag-kibocsátása a
megengedett szint fölött van, emiatt
újra kell majd vizsgáztatni az
autót. Gyakran előfordult, hogy az
egész problémát pusztán a
városi araszolgatás során nem
megfelelő körülmények
között üzemelő alkatrészek
okozták, amit a legkönnyebben azzal
lehetett "gyógyítani", ha az ember
megtett vagy húsz kilométert nyílt
úton, alaposan leégetve a
lerakódott szennyeződéseket. Most az
ilyen – egyébként hibátlan,
de "mocskos" – motor nem fog
zöldkártyát kapni.
Szemészből
fogász
A "zöldkártyások" pontosan
tudták, mi a vizsgálat helyes menete:
üzemmeleg motornál a meghatározott
fordulatszámok mellett végezték el
az ellenőrzést, és rendelkeztek a
megfelelő eszközparkkal is – melynek
beszerzése több milliós
beruházást jelentett. Most a
környezetvédelmi vizsgálatot a
műszaki vizsga előtt,
három-négy órás
várakozás után – ki tudja,
milyen hőfokú motor mellett –
végzik el, Ferenci
Sándor szerint olyan
berendezéseken, amelyeket máshol
már vagy öt éve nem
használnak. A vizsgabázisokon a
futóművet, világítást
és a fékeket ellenőrzik – nem
lehet elvárni az ott dolgozóktól,
hogy egycsapásra értsenek a motorhoz is.
Olyan ez – véli Ferenci
Sándor –, mintha egy
szemészt arra
kényszerítenének, hogy
holnaptól fogászként
működjön tovább: sem a
felkészültsége, sem a
felszerelése nem teszi lehetővé a
gyors váltást.
Nem zárult be minden
ajtó
Mint Ferenci Sándor, az egyik,
korábban főleg
környezetvédelmi
vizsgálatot végző műhely
tulajdonosa elmondta, nem zárult be minden
ajtó, jelentős –
nagyjából félmillió
forintos – beruházást
követően folytatni lehet a
"zöldkártyázást",
mert az autósnak továbbra is
lehetősége van rá, hogy a
műszaki vizsgát megelőzően
máshol végeztesse el a
környezetvédelmi vizsgálatot. A
vizsgáztatóknak ehhez új
engedélyt kell kérniük (87 ezer
forint), fél éven belül ISO
minősítést kell szerezniük
(300-400 ezer forint), újabb tanfolyamon kell
részt venniük (fejenként 25 ezer
forint) és meg kell teremteniük a
működéshez szükséges
informatikai hátteret. Mivel azonban a
zöldkártyázás mellett
más tevékenység nemigen fér
meg, pusztán ebből pedig lehetetlen
fenntartani a vállalkozást, a
környezetvédelmi
vizsgálatokat a legtöbben
egyelőre felfüggesztik.
<![CDATA[
</SCRIPT>
<HR></BODY></HTML>
]]></SCRIPT></BODY></HTML>
]]>