2009.12.21. 19:15
ÉM-interjú: Balikó Tamás rendezővel
<p>Miskolc - "Ha meg tudunk szólítani embereket,<br /> akkor kötelességünk élni a<br /> lehetőséggel."</p>
Arthur Miller: Közjáték
Vichyben című darabja
látható a
Kamaraszínházban a múlt
héttől. Az előadás
rendezőjével, Balikó
Tamással (aki a pécsi
színház igazgatója és aki
nemrégiben a Hypolit, a lakájt
rendezte Miskolcon) a premier előtti napon
beszélgettünk.
ÉM: Arthur Miller azt
írja erről a darabjáról:
1942-ben játszódik
Franciaországban, de a máról
szól. 1965-ben íródott. Hogyan
szól a máról?
Balikó Tamás: Ez egy
rettenetesen fajsúlyos dráma.
Tömören, árnyaltan,
szívbemarkolóan fogalmazza meg az
esendőséget. Egy olyan
történelmi korban játszódik,
amikor még nem lehetett látni, mit hoz a
jövő. Ma már tudjuk, ismerjük a
történelemkönyvekből. De akkor
még, 1942-ben nem lehetett látni,
még eldöntetlenek voltak a dolgok.
Tíz férfi ül az
őrszobában, nagyon sokfajták, mind
kihallgatásra várnak. A
rendőrfőnök sorban behívja
őket, a foglyok közben
félelmükben döbbenetes
felismeréseknek, önvizsgálatoknak
tanúi, szembesülnek önmagukkal.
ÉM: A darab főleg a
diszkriminációról szól.
Hogyan szól ez másképp ma
hozzánk, mint szólt volna 1965-ben?
Balikó Tamás:
Ugyanúgy szól. Másképp
öltözködnek az emberek, semmivel sem
másabb a kulturális befogadás, a
mentális készenlét. Van
némi hatás a magatartásra, de az
anyag az ugyanaz. De nem csak 1965-ben vagy 1942-ben
volt ugyanaz, hanem párezer éve is. Nem
fejlődik.
ÉM: Van értelme
egyáltalán a
szembenézésnek?
Balikó Tamás: Nem
így kell latolgatni. Meg kell
próbálni. Sok-sok felmérést
végeztek már, s kiderült, az emberek
nagy százalékának fogalma sincs,
ki volt az a Hitler. Hát ezért
ismétlődik a történelem.
ÉM: Mit mond rólunk
a darab?
Balikó Tamás: A
diszkrimináció, az
előítéletek csak a felszín.
De foglalkozik az egymás iránti
lenézéssel, a megvetettséggel.
Analizál. 1942-t írunk, vagyis a
zsidókérdés áll a
középpontjában, de arról
beszél, hogy mi lakik az ember
belsejében. Szembesülnünk kell vele,
hogy igazi áldozatokat tudjunk hozni. Az
embernek látnia kell, hogy együtt
élhet benne a jóval az a rossz is, amit
különben elítél. Nem
hősök és antihősök a
szereplői, nem a gonoszok és a nem gonoszok
összecsapása ez.. Az emberi
természetet mutatja meg a maga
jellemtelenségében,
mocskosságával és mégis
úgy, hogy ezek ellenére és ezekkel
együtt is szeretni lehet.
ÉM: Feloldozás?
Balikó Tamás: Nincs.
Katarzis sincs, illetve történeti katarzis
nincs. Ravaszul, rafináltan bánik a
szerző a befejezéssel.
A darabnak egyébként nincs
különösebb cselekménye, csak
ülnek a padon az emberek, beszélgetnek,
viszont közben lemeztelenednek előttünk.
Megáll az idő. A legnagyobb akció az
egész darabban, hogy egy német tiszt
végigmegy a színpadon. De a belső
mozgások drámaiak. Megvolt a házi
főpróba, a
legkülönbözőbb barátaim
voltak itt, nagyon döbbenten reagáltak az
előadásra, nagyon megérintette
őket. Nagyszerűek a színészek
is a szuggesztív szituációkban.
Mindenki azt mondta, borzasztóan
elfárasztotta őket, szellemileg
kimerülten jöttek ki.
ÉM: Nehéz
manapság. A színházba
járók jelentős része nem
szeret szellemileg kimerülni…
Balikó Tamás: Aki
tánckarra, bikinis lányokra
vágyik, az ne jöjjön, nem nekik
készült az előadás. Viszont aki
arra, hogy elgondolkodjon magáról, a
világról, az jöjjön.
Időnként muszáj szembesülni
önmagunkkal. A színház
alapmottója: időnként ilyen
előadásokat is létre kell hozni. A
minket körülvevő világ nem tart
önvizsgálatot. Messze nem moralizál
a világ, nehéz fogódzót
találni. Nehéz átevickélni
az életen. Ha meg tudunk szólítani
embereket, akkor kötelességünk
élni a lehetőséggel. Ezzel a
darabbal meg lehet. Ezért is
választottuk. Arthur Miller
egyébként is közel áll
hozzám, nagyon tudatos szerző,
klasszikussá, kikerülhetetlenné
vált. Belőle írtam a
szakdolgozatomat, millerista vagyok, szinte
személyes a kapcsolatom vele.
ÉM: Ön a darab
játékterének tervezője
is..
Balikó Tamás: A
szerző majdnem mindent elmond a
helyszínről, én csak annak
szegmenseit szerettem volna hangsúlyozni.
Minimalista a díszlet, csak egy vasajtó,
amin ha valaki kimegy, nem jön többé
vissza. A világítással is a
bezártság érzést igyekeztem
szolgálni. Nekem főleg karmesteri
teendőim voltak. A tárgyak esetén
egy-egy gesztussal éltem. Egy
újság, ami a
különállást
demonstrálja, vagy egy cipő, egy
cigarettás doboz… Az emberek
eltűnnek, a tárgyak maradnak. Mint
Auswitzban, ott is rengeteg személyes
tárgy maradt, s ez az, ami iszonyúan
megrendítő.
Forrás:
Észak-Magyarország