2009.10.06. 11:24
Önkormányzati zöldterületek
<p>Miskolc – Az Állami<br /> Számvevőszék befejezte a<br /> települési önkormányzatok<br /> tulajdonában lévő<br /> zöldterületek fejlesztésének<br /> és fenntartásának<br /> ellenőrzését – adta<br /> hírül az MTI.</p>
A zöldterületeknek jelentős
szerepe van a települések,
kiemelten a
városokkörnyezetének
alakításában. Előnyösen
befolyásolja az ökológiai
viszonyokat, kedvezően módosítja a
helyi klímát, a hő-
és vízháztartást, a
levegő szennyezettségének
alakulását, a zaj
terjedését, javítja a
település lakóinak
fiziológiai közérzetét
és a település esztétikai
megjelenését. A legfontosabb
környezetvédelmi célokat, és
az eléréséhez
szükséges intézkedéseket az
Or-szággyűlés a 2003-2008
közötti időszakra szóló
Nemzeti Környezetvédelmi Programban
(NKP-II) határozta meg. A környezet
védelméről szóló
törvény pedig helyi
környezetvédelmi program
készítését írta
elő a települési
önkormányzatok
számára, amelynek tartalmaznia kellett a
zöldterület-gazdálkodás
településre vonatkozó feladatait.
Ennek
összeállításánál
az ellenőrzött önkormányzatok 70
százaléka figyelembe vette az
NKP-II előírásait és
az önkormányzatok mintegy
felénél tartalmazta a
zöldterület-gazdálkodás
településre vonatkozó feladatait
és előírásait.
Három település a
megyében
A zöldterület fenntartása
és fejlesztése, mint
önkormányzati feladat az
ellenőrzött
önkormányzatok
kétharmadánál szerepelt az
SzMSz-ben, gazdasági programban,
azonban annak tartalmát, ennek keretében
végrehajtandó feladatokat
részletesen nem határozták meg.
Megyénkből három
települesen ellenőrzött az
ÁSZ, Muhi, Taktabáj és
Györgytarló
önkormányzatát keresték fel a
vizsgálat során. Muhi
környezetvédelmi programját
véleményezte a Megyei
Főépítészi Iroda, hogy a
program kiemelkedő részét kell
képeznie a természetes környezet
védelme mellett a művi,
épített környezet
védelmének, illetve azok
kölcsönhatás
vizsgálatának is. A természeti
környezet védelmének
tárgykörében javasolták, hogy
foglalkozzon a program a
tájvédelemmel, a
környezetalakítással –
állapította meg a jelentés
és erősítette meg
Czinglérné Tóth
Gizella polgármester. Elmondta a
rendelkezésre álló
forrásoknak megfelelően, tudják
megőrizni az állapotát a mintegy
százéves
iskolaépületnek és a
többi védett
építménynek.
A számok
Az NKP-II célul tűzte ki az egy
városi lakosra jutó
közhasználatú
zöldterületek nagyságának
1999/2000. évi 38,7 négyzetméter
alapállapotról 45
négyzetméterre való
növelését 2008-ra. Valamennyi
város ingatlanvagyon-kataszterében
kimutatott adatok alapján az egy lakosra
jutó zöldterület a
várt növekedéssel szemben
csökkent csupán 22,25
négyzetméter volt. Az
ellenőrzött városi, kerületi
önkormányzatok tulajdonában
lévő zöldterület 2008-ban
jelentősen alatta maradt
célkitűzésének, az egy
lakosra jutó zöldterület
mennyisége a városoknál
0,49-144,06 négyzetméter között
szóródott.
A hiányosságok
A feladatok tervezésére az
önkormányzatok 58
százaléka nem fordított kellő
figyelmet, mert nem határozta meg a
zöldterület-gazdálkodással
kapcsolatos konkrét feladatait. Ezek az
önkormányzatok a feladatokat
és a költségvetési
kiadásokat a korábbi évek
tapasztalatai és az előző évi
kiadásaik alapján tervezték. Nem
volt jellemző a
zöldterület-gazdálkodási
feladatterv technológiai-, idő-,
alapanyag-, létszám- és
gépszükségleti tervvel
való alátámasztása sem. Az
önkormányzatok negyede
mérte csak fel a
lakosságzöldterületekkel
kapcsolatos igényeit.