2009.03.05. 13:18
Bánkút, kisvasút - miből? hogyan?
<p>Miskolc, Bánkút - Folytatják a<br /> bánkúti helyreállítást<br /> és a kisvasútért sem kell<br /> aggódniuk az utasoknak – mondta Cserép<br /> János, az Északerdő Zrt.<br /> vezérigazgatója.</p>
Az Északerdő Zrt. százezer
hektárért felel, s
területének hetvenöt
százaléka élvez
természetvédelmi
védettséget. A társaságnak
ötszázötven saját
dolgozója van és további
kétezerötszáz
vállalkozót a fakitermelésben, az
anyagmozgatásban és az
erdőművelésben foglalkoztat.
- Ismert, hogy tavaly Bánkúton
és környékén - hatalmas
károkat okozva - orkán pusztított.
Hogy állnak a
helyreállítási
munkálatokkal?
Cserép János:- A
természeti csapás a mi
területünkön történt,
ezért nekünk kell elvégeznünk a
letakarítást és
Bánkúttól
Máriaforrásig a terven felüli
újraerdősítés is ránk
hárul. Mintegy 80-100 milliós
kárunk keletkezett. A
sípályákat korábban
felszabadítottuk és most már -
miután elfogy a hó - a
pályák közötti részekre
koncentrálunk.
- Megyénkben több helyen szinte
ipari méreteket ölt a falopás.
Hogyan tudják felvenni a harcot a
tolvajokkal?
Cserép János:
- Nagyon nehezen.
Összefogtunk a megyei
rendőr-főkapitánysággal, az
őrző-védő szolgálatokkal
és természetesen résen vannak
erdészeink is, akik járőröznek.
A lopások évente több
tízmilliós veszteséget okoznak
társaságunknak. Drága
,,mulatság" ez, mert egy hektár
erdősítése 300-450 ezer forintba
kerül. Mi csak az állami erdőket
védhetjük és
százszázalékos biztonságot
sajnos nem érhetünk el. Ebben az esetben
ugyanis a két és
félszeresére rúgna az a
költség, mint amennyit a területeinken
lévő a fáért
kaphatnánk. Az eltulajdonított fát
tolják biciklin, ilyen-olyan
tákolmányokon, hordják
lovaskocsival, személy- és
teherautón. A tolvajok minden trükköt
bedobnak, gyakran még tömböt is
vásárolnak és az
ellenőrzéskor szabályosnak
tűnő számlákat mutatnak fel.
Aztán gyakran halljuk, hogy ,,azért
viszem a fát, mert a gyerekem nem fagyhat meg
otthon"... Nehezíti a helyzetünket, hogy
közúton nem ellenőrizhetünk, csak
a saját útjainkon és azt sem
tagadom, hogy néha még
erdészkollégáink a
hiányosan kitöltött bizonylatokkal
gondot okoznak az ellenőrzésben. A tulajdon
védelme érdekében
hatósági jogkört kellene kapnunk,
talán ez segítene.
- Gyakran olvasok-látok olyan
táblákat, amelyeken az erdők
védelmére, a tisztaság
megóvására hívják
fel a turisták figyelmét. Sokan és
sokat szemetelünk?
Cserép János:- A
hulladék zöme a zárt kertekben
keletkezik, mivel ott nincsenek
szemétkonténerek, majd zsákokba
kerülve az erdeinkben végzi... Nekünk
pedig össze kell gyűjtenünk és el
kell szállíttatnunk - erre
tevékenységünkre is a kitermelt
és értékesített fa
árából csípünk le
tíz milliókat. Itt említem meg az
autó- és motorversenyeket: a
rendezőktől a takarításra
kalkulált kauciót kérünk,
vagy előre kikötjük, hogy az
érdeklődők által
eldobált szemetet össze kell szedniük.
Ha végül ránk marad ez a
hálátlan szerep, akkor pedig
számlázunk!
- Erdőtelepítésre mennyi
pénzt kapnak az államtól?
Cserép János:- Annak
ellenére, hogy társaságunk
százszázalékos állami
tulajdonban van, a
költségvetésből egyetlen forint
támogatásban sem
részesülünk. Az
erdőtelepítés
egyébként a rét, a legelő
és a szántó
betelepítését jelenti, ilyen
munkát nem csináltunk. Mi a ki- és
a megtermelt javakból - gondolok
például a fára, a faszénre
és a vadakra - a törvények
betartásával végezzük el a
meglévő erdők
megújítását úgy,
hogy a tulajdonos nyereséget vár
tőlünk, sőt még 20 milliós
vagyonkezelési díjat is
felszámít nekünk.
Faállományunk évente 700 ezer
köbmétert nő, s ebből a
növekményből 220 ezret termelünk
ki és értékesítünk.
Kiadásaink döntő részét
ebből fedezzük.
-Az utazók körében
nagy népszerűségnek örvend a
Lillafüred-garadnai, az
Ortástető-mahócai és a
pálházi kisvasútjuk.
Viteldíj bevételük fedezi-e
kiadásaikat?
Cserép János: - Nem... A
kisvasutak fenntartása sokba kerül,
üzemeltetésükhöz senki nem
járul hozzá. Tavaly 20 milliós
veszteséget termeltek
társaságunknak,
működtetésüket mégis
kötelességünknek érezzük -
a szakaszokon évente majdnem 300 ezer utast
szállítunk,
hagyománytiszteletből. A
szerelvények vadregényes tájakon
,,pöfékelnek", ezért vonalaink
messzeföldön híresek. A
kisvasútra - a pályák
fenntartására, a kocsik és
mozdonyok javítására,
felújítására -
szintén a fakitermelés
bevételéből költünk.
Utasaink számára
örömhírrel is szolgálhatok:
pályáztunk és uniós
forrásból 207 millió forintot
nyertünk. Hamarosan megújítjuk a
lillafüredi
állomásépületet,
információs pontot alakítunk ki,
Garadnára faszerkezetes
végállomást tervezünk
és peronokat építünk,
sőt a pénzből dízel- és
gőzmozdonyaink karbantartására,
modernizálására is futja
majd.