Helyi közélet

2009.03.05. 13:18

Bánkút, kisvasút - miből? hogyan?

<p>Miskolc, B&#225;nk&#250;t - Folytatj&#225;k a<br /> b&#225;nk&#250;ti helyre&#225;ll&#237;t&#225;st<br /> &#233;s a kisvas&#250;t&#233;rt sem kell<br /> agg&#243;dniuk az utasoknak &#8211; mondta Cser&#233;p<br /> J&#225;nos, az &#201;szakerd&#337; Zrt.<br /> vez&#233;rigazgat&#243;ja.</p>

Az Északerdő Zrt. százezer

hektárért felel, s

területének hetvenöt

százaléka élvez

természetvédelmi

védettséget. A társaságnak

ötszázötven saját

dolgozója van és további

kétezerötszáz

vállalkozót a fakitermelésben, az

anyagmozgatásban és az

erdőművelésben foglalkoztat.

- Ismert, hogy tavaly Bánkúton

és környékén - hatalmas

károkat okozva - orkán pusztított.

Hogy állnak a

helyreállítási

munkálatokkal?
Cserép János:- A

természeti csapás a mi

területünkön történt,

ezért nekünk kell elvégeznünk a

letakarítást és

Bánkúttól

Máriaforrásig a terven felüli

újraerdősítés is ránk

hárul. Mintegy 80-100 milliós

kárunk keletkezett. A

sípályákat korábban

felszabadítottuk és most már -

miután elfogy a hó - a

pályák közötti részekre

koncentrálunk.

- Megyénkben több helyen szinte

ipari méreteket ölt a falopás.

Hogyan tudják felvenni a harcot a

tolvajokkal?

Cserép János:

- Nagyon nehezen.

Összefogtunk a megyei

rendőr-főkapitánysággal, az

őrző-védő szolgálatokkal

és természetesen résen vannak

erdészeink is, akik járőröznek.

A lopások évente több

tízmilliós veszteséget okoznak

társaságunknak. Drága

,,mulatság" ez, mert egy hektár

erdősítése 300-450 ezer forintba

kerül. Mi csak az állami erdőket

védhetjük és

százszázalékos biztonságot

sajnos nem érhetünk el. Ebben az esetben

ugyanis a két és

félszeresére rúgna az a

költség, mint amennyit a területeinken

lévő a fáért

kaphatnánk. Az eltulajdonított fát

tolják biciklin, ilyen-olyan

tákolmányokon, hordják

lovaskocsival, személy- és

teherautón. A tolvajok minden trükköt

bedobnak, gyakran még tömböt is

vásárolnak és az

ellenőrzéskor szabályosnak

tűnő számlákat mutatnak fel.

Aztán gyakran halljuk, hogy ,,azért

viszem a fát, mert a gyerekem nem fagyhat meg

otthon"... Nehezíti a helyzetünket, hogy

közúton nem ellenőrizhetünk, csak

a saját útjainkon és azt sem

tagadom, hogy néha még

erdészkollégáink a

hiányosan kitöltött bizonylatokkal

gondot okoznak az ellenőrzésben. A tulajdon

védelme érdekében

hatósági jogkört kellene kapnunk,

talán ez segítene.

- Gyakran olvasok-látok olyan

táblákat, amelyeken az erdők

védelmére, a tisztaság

megóvására hívják

fel a turisták figyelmét. Sokan és

sokat szemetelünk?

Cserép János:- A

hulladék zöme a zárt kertekben

keletkezik, mivel ott nincsenek

szemétkonténerek, majd zsákokba

kerülve az erdeinkben végzi... Nekünk

pedig össze kell gyűjtenünk és el

kell szállíttatnunk - erre

tevékenységünkre is a kitermelt

és értékesített fa

árából csípünk le

tíz milliókat. Itt említem meg az

autó- és motorversenyeket: a

rendezőktől a takarításra

kalkulált kauciót kérünk,

vagy előre kikötjük, hogy az

érdeklődők által

eldobált szemetet össze kell szedniük.

Ha végül ránk marad ez a

hálátlan szerep, akkor pedig

számlázunk!

- Erdőtelepítésre mennyi

pénzt kapnak az államtól?

Cserép János:- Annak

ellenére, hogy társaságunk

százszázalékos állami

tulajdonban van, a

költségvetésből egyetlen forint

támogatásban sem

részesülünk. Az

erdőtelepítés

egyébként a rét, a legelő

és a szántó

betelepítését jelenti, ilyen

munkát nem csináltunk. Mi a ki- és

a megtermelt javakból - gondolok

például a fára, a faszénre

és a vadakra - a törvények

betartásával végezzük el a

meglévő erdők

megújítását úgy,

hogy a tulajdonos nyereséget vár

tőlünk, sőt még 20 milliós

vagyonkezelési díjat is

felszámít nekünk.

Faállományunk évente 700 ezer

köbmétert nő, s ebből a

növekményből 220 ezret termelünk

ki és értékesítünk.

Kiadásaink döntő részét

ebből fedezzük.

-Az utazók körében

nagy népszerűségnek örvend a

Lillafüred-garadnai, az

Ortástető-mahócai és a

pálházi kisvasútjuk.

Viteldíj bevételük fedezi-e

kiadásaikat?

Cserép János: - Nem... A

kisvasutak fenntartása sokba kerül,

üzemeltetésükhöz senki nem

járul hozzá. Tavaly 20 milliós

veszteséget termeltek

társaságunknak,

működtetésüket mégis

kötelességünknek érezzük -

a szakaszokon évente majdnem 300 ezer utast

szállítunk,

hagyománytiszteletből. A

szerelvények vadregényes tájakon

,,pöfékelnek", ezért vonalaink

messzeföldön híresek. A

kisvasútra - a pályák

fenntartására, a kocsik és

mozdonyok javítására,

felújítására -

szintén a fakitermelés

bevételéből költünk.

Utasaink számára

örömhírrel is szolgálhatok:

pályáztunk és uniós

forrásból 207 millió forintot

nyertünk. Hamarosan megújítjuk a

lillafüredi

állomásépületet,

információs pontot alakítunk ki,

Garadnára faszerkezetes

végállomást tervezünk

és peronokat építünk,

sőt a pénzből dízel- és

gőzmozdonyaink karbantartására,

modernizálására is futja

majd.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában