2009.01.27. 15:18
Bizonytalanságban élnek a fuvarozók
<p>Miskolc - A gazdasági-pénzügyi<br /> (világ)válság nem hagyja<br /> érintetlenül a fuvarozókat sem.<br /> „Őrjáratunkat” a Búza<br /> téren kezdtük, aztán<br /> érdeklődtünk egy nagy cégnél<br /> és a MÁV Cargonál is.</p>
„Őrjáratunkat” a
Búza téren kezdtük.
– Megrendelés? – kérdezett
vissza az egyik, általunk találomra
megszólított tehertaxis, aki
nevének elhallgatását
kérte, majd így folytatta: – Egy
hét alatt mindössze három
munkám akadt. Egyszer költöztettem,
kétszer pedig tüzifát vittem. Hogyan
lehet ebből megélni? Nos, ezt
kérdezem én is! Uram, ne
csodálkozzon: állnak a
beruházások, rosszul megy a
kereskedőknek, mindenki spórol, mert nincs
pénz. Nekem azonban van családom, el kell
tartanom a gyerekeimet, fizetnem kell a
számláimat, aztán
nyugdíjjárulékot és
adókat is illik fizetni... Nem megy, nem fog
menni...
Hónapok múlva
Mi várható az iparágban?
– tudakoltuk Solti
Szabolcstól, a Mega Kft.
cégvezetőjétől, aki
sommásan ezt mondta: nagyon nehéz
bármit is jósolni, hiszen minden
bizonytalan. Januárban egyszerűen nem tudni
például azt, hogyan alakul a benzin
ára, leállnak-e az
építkezések, mi lesz az exporttal?
– Az üzemanyagok ára
december elejére-közepére
jócskán lecsökkent, de csaknem
bizonyosan nem marad ezen az alacsony szinten –
sorolta tovább Solti Szabolcs.
– A szállítókat
érzékenyen érinti a forint
és az euró árfolyama is.
Aztán ki mondja meg, hogy milyen sorsra jutnak
az autóipari
beszállítók, a
gyárak, vagy miképpen
érinti a krízis a kereskedelmet,
a szolgáltatóipart? A
kereslet-kínálat várható
aránya ugyancsak ismeretlen az egyenletben. A
cégek helyzetéről úgy
három-négy hónap múlva
kaphatunk valamilyen képet, de az is lehet, hogy
csak jóval később derül ki,
mennyivel esik vissza a termelésük? Ugyanis
ebben az esetben kevesebb
szállításra adnak majd
megrendelést.
Ördögi kör ez. Kevesebb
termék, kevesebb
vásárló, kevesebb
fuvar, kevesebb fuvaros...
Tizenöt százalékos
A legnagyobb hazai fuvarozó, a
MÁV Cargo Zrt. A
társaság marketing
szakértője, Varga-Berecz
Krisztina kijelentette:
– Nem kétséges, hogy az
előttünk álló évben csak
az erősek maradhatnak életben! Biztosak
vagyunk abban, hogy a MÁV Cargo azok
közé fog tartozni, akik
túlélik a gazdasági helyzetet,
bár ez nem lesz könnyű. Mi
realisták vagyunk, becslésünk
szerint ebben az esztendőben mintegy tizenöt
százalékos forgalom visszaesésre
kell felkészülnünk. Ugyanakkor a
környező országokhoz képest
még mindig jobban állunk, máshol
ugyanis még nagyobb visszaeséseket
prognosztizálnak. Szerencsésnek
mondhatjuk magunkat abból a szempontból,
hogy partnereink nem csupán a piac azon
szegmensében tevékenykednek, amelyet a
gazdasági
világválság a
legmélyebben érint. Számos
termékcsoportunk esetében kisebb lesz a
visszaesés és ez ebben a helyzetben
már optimizmusra ad okot.
Nagyok és kicsik
A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei
Kereskedelmi és Iparkamara elnöke,
Bihall Tamás elmondta:
megyénkben öt nagy
szállítmányozó cég
működik, a kisebbek száma azonban
mintegy kétszázra tehető. Az
óriások több tucat kamionnal
rendelkeznek, a néhány személyes
kft-k pedig egy-két teherautóval
fuvaroznak. Az ágazat
összességében több ezer
munkavállalót foglalkoztat.