Helyi közélet

2008.11.10. 10:38

Túl mély, vagy épp hogy nem?

<p>Miskolc - Átadás előtt a 26-os út négysávosított szakasza. Az út mentén meredek és mély árok, amitől nem véd szalagkorlát. Pedig a héten már hivatalos átadás. A veszélyesnek tűnő szakaszokon pedig csak útjelző oszlopok....</p>

Az új utat, jóllehet a hivatalos átadása e hétre várható, már mint építési területet is használhattuk. Így volt alkalmunk elcsodálkozni az útpadka melletti, több méter mély „szakadékokon”, de még reménykedhettünk abban, hogy szalagkorláttal csökkentik a veszélyt. A napokban szembesülnünk kellett azzal, hogy csak a körforgó környékén építenek ki szalagkorlátot, egyéb szakaszokon pedig csupán útjelző oszlopokat állítanak fel. Ha ezeken valaki átrepül egy járművel, aligha ússza meg élve!

„Csak annak tűnik”

Vajon szakmailag nem tartják indokoltnak a szalagkorlátot? Netán túlságosan megdrágítaná a beruházást? – kérdéseinkkel a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-hez fordultunk. Mint kiderült, nem mi voltunk az elsők, akik hiányolták a szalagkorlátot, jóllehet a Magyar Szabványok és Útügyi előírások szerint csak a 3 méter mélységű vagy azt meghaladó árok mellé kötelező szalagkorlátot elhelyezni, ez esetben pedig a legnagyobb mélység 2,7 méter, ezért az eredeti tervekben sem szerepelt az egyenes szakaszok mellett szalagkorlát – állítja Szabó Márta projekt irodavezető. – Vagyis nem olyan mély, csak annak tűnik. A víztelenítést szolgáló árok mélységét egyébként az határozza meg, hogy mekkora területről kell összegyűjtenie a vizet, márpedig itt nagy területről kell, s az út dőlésszöge is hozzájárul, hogy a laikus számára némely szakasz ijesztőnek tűnik – kaptuk a szakembertől a magyarázatot.

Egyszer majd lesz

– Ugyanakkor a Közútkezelő, mint a majdani kezelő is jelezte, hogy a közlekedők biztonságérzete érdekében jó volna szalagkorlátot felszerelni.
Kiszámoltuk: ez közel 50 millió forintos költséggel járna. Az uniós forrásból megvalósuló 791,9 milliós beruházáson belül csak a két kilométeres útszakasz és a körforgó kivitelezés költsége 546 millió forint, ehhez viszonyítva tetemesnek mondható a szalagkorlát kiépítéséhez szükséges összeg, amit lehetetlenség kikalkulálni az EU-s csatorán érkező támogatásból. A Közútkezelő azonban hozzálát, hogy az EU-tól független forrást találjon hozzá.
Bízni lehet tehát benne, de a forgalomba helyezésig (a projekt végéig) nem valószínű, hogy sikerül előteremteni a szalagkorlátra valót – foglalta össze az irodavezető.

A megvalósítás költségei (millió Ft)

Tervezés: 5
Területszerzés:70
Régészeti feltárás: 150
Engedélyek: 2,5

Közbeszerzés, versenyeztetés: 2,4
Műszaki ellenőrzés: 16

Építés: 546
Összesen: 791,9
Megjegyzés: a régészeti feltárás elvégeztetése a beruházónak az építés előtt, törvényi kötelezettség.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában