2008.06.18. 13:46
Fiatalos Szadko Szegedről
<p>Nem először fordul elő a miskolci operafesztivál történetében, hogy valamely zeneművészeti intézet vagy kar hallgatói alaklulnak társulattá, és mutatnak be egy-egy zenei produkciót.</p>
Ma este is ez történik, a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának magánénekes hallgatói hozzák el Miskolcra Rimszkij-Korszakov: Szadko című operáját.
Tulajdonképpen az egyetem vizsgaelőadását láthatjuk (az opera rövidített változatát), tudtuk meg Toronykőy Attila rendezőtől, de mégsem egészen, mivel nem végzős hallgatók szerepelnek a darabban, hanem a „fiatalok”: első-, másod- és harmadévesek.
A produkció direkt az operafesztivál szlávok tematikájára figyelve készült, és amikor megszületett, a magánének tanszék vezetője, dr. Temesi Mária hívta föl Bátor Tamást, aki örömmel fogadta a fiatalok vállalkozását.
Mindenre kaphatók
Toronykőy Attila azt mondta lapunknak, könnyebb is és nehezebb is hallgatókkal dolgozni, mint profi énekesekkel. Nagy erényük, hogy lelkesek, mindenre kaphatók, és a produkció egészébe be lehet őket vonni. Az a cél ugyanis, hogy a fiatalok megismerjék a színházat, vegyenek részt a díszletkészítésben, a kellékek beszerzésében. Erre pedig a profi művészeket nem lehetne rávenni. Az pedig, hogy a hallgatók még egy kicsit ügyetlenek a színpadon, a rutin hiányának tudható be, de annak megszerzését ezek a fellépések is segítik.
Kettős szereposztás
Az előadás érdekessége, hogy a főszereplők kettős szereposztásban lépnek a színpadra. Ljubava jó és rossz énjét például más és más énekes alakítja. Volhova esetében nehéz volt találni ilyen dramaturgiai váltópontot, ezért itt a két felvonás játszódik más szereposztásban. A műsorközlő fel is hívja majd a közönség figyelmét, nehogy azt higgyék, hogy Szadko egy új leányba lett szerelmes.
Toronykőy Attila szerint már most látni, hogy a fiatal énekesek közül kik azok a tehetségek, akiknek nevét a jövőben majd gyakran hallhatjuk. Ők alakítják a főszereplőket.
Oroszul tanultak
Telefonon elértük dr. Temesi Mária tanszékvezetőt is, aki lapunknak elmondta: a szegedi hallgatókat nehéz feladat elé állították a Szadkoval, hiszen ez a korosztály nem tanult oroszul, a cirill betűket sem ismeri. Az opera kedvéért kellett megtanulniuk az orosz betűket, aztán a kiejtés és a szöveg értelmi hangsúlyainak elsajátítása következett.