Így is spórolhat!

2023.02.14. 16:00

Ha van egy pénzérméje, sokat megtudhat a gumiabroncsa állapotáról

A szakemberek szerint érdemes havonta egyszer ellenőrizni a gumiabroncsok nyomását és állapotát, mert ezzel sokat spórolhatunk. 

ÉM

Gumicsere

Fotó: Huszár Márk

Normál használat mellett a talaj kicsi szemcsékben gumidarabkákat dörzsöl le az abroncs futófelületéről. Ez természetes folyamat, de nem mindegy, hogy mennyi idő, illetve kilométer után kell új abroncsokat beszereznünk. A kopást megállítani nem lehet, de lassítani igen, és ehhez a legtöbb esetben elég havonta néhány perc: a megfelelő keménységűre pumpált gumiabroncsok élettartama hosszabb, tapadásuk biztosabb, az autó úttartása jobb, a fogyasztása pedig kisebb. Egyes becslések szerint, ha a Magyarországon közlekedő valamennyi gépjármű abroncsát a megfelelő értékre pumpálnák fel, az ország üzemanyag-fogyasztása azonnal csökkenne tíz százalékkal. És ami a legfontosabb: a vezetésbiztonság és az abroncsok élettartama is nő, ha odafigyelünk a megfelelő nyomásértékre. A látszólag rendben lévő abroncsok nyomását is ellenőrizni kell, havonta legalább egyszer, például a lakóhelyünkhöz legközelebb eső benzinkúton. Az optimális persze az lenne, ha az abroncsokban lévő nyomást még reggel, indulás előtt tudnánk ellenőrizni, ugyanis az így mért szám a valós. A kívánt érték az, amit az autó kézikönyvében, vagy jellemzően a vezető felőli első ajtó környékére ragasztott matricán tesz közzé a gyártó – olvasható a Magyar Gumiabroncs Szövetség legfrissebb közleményében.

Érdemes a kopást is ellenőrizni

Az egyenetlen kopás csökkenti a gumiabroncsok élettartamát, ezért érdemes időről-időre ránézni a futófelületre. Ha az abroncs futófelületének két szélén jelentkezik a kopás, a gumi „vállas”, azaz alacsony a nyomás. Ilyenkor az abroncs jobban kopik, túlságosan felmelegszik, és az autó a nagyobb gördülési-ellenállás miatt többet fogyaszt. Ha túl nagy az abroncsban lévő nyomás, a futófelület közepe lesz kitéve aránytalanul nagy terhelésnek. Igaz ugyan, hogy a nagyobb nyomás akár mérhető fogyasztáscsökkenést is eredményezhet, de semmi sincs ingyen: ilyenkor az abroncs élettartama éppúgy csökken, mint az autó stabilitása és tapadása, ráadásul a futómű is gyorsabban kopik, mint ideális nyomás esetén. Ha a futófelületen mélyedéseket és domborulatokat látunk, valószínűleg nem elég a nyomáspróba: szerelő tudja megállapítani, hogy a kerekek kiegyensúlyozatlansága vagy a felfüggesztés, a lengéscsillapítók, esetleg a kormányrendszer kopott alkatrészei okozzák-e a bajt. Az átlós kopás helytelen centrírozásra éppúgy utalhat, mint alacsony nyomásra. A kerekek össze- és széttartásának beállítása, valamint a futómű hangolása egyébként is hasznos: nemcsak a féloldalas, illetve az egy-egy foltban történő kopást lehet vele elkerülni, de a gyári értékekre beállítva a legkisebb az abroncsok kopása és az autó fogyasztása, ugyanakkor a legjobb a tapadás, és végső soron a legbiztonságosabb a vezetés.

Pénzérmével is ellenőrizhető

A szakemberek egybehangzó ajánlása alapján nyári abroncsoknál 3 milliméteres, a téli szett esetén 4 milliméteres értéknél vegyünk új abroncsokat. Ez az aranyszabály. Mélységmérőt nem mindenki hord magával, de talán akad egy, a nyaralásról megmaradt 1 eurós érme a pénztárca mélyén. Az érme arany széle pontosan három milliméteres. Ha az érmét a gumiabroncs futófelületének közepére illesztjük, láthatjuk, hogy az aranyszegély teljesen eltűnik-e, vagy már látható. A három milliméteres vagy annál nagyobb profilmélység még a szakértők által ajánlott tartományon belül van. Ha tehát az aranyszínű peremnek egy része már látható, akkor érdemes elgondolkodni a gumiabroncsok mielőbbi cseréjén. A magyar százforintos érme karimája – ezüst pereme – négy milliméter, ezt is használhatjuk egy gyors ellenőrzésre, téli abroncsok esetén pontosan a racionalitás diktálta legkisebb mélységet mutatja.

Vegyes tapasztalatok

Az általunk megkérdezett műhelyek elérő tapasztalatokat osztottak meg a boon.hu-val. „Vannak olyanok, akik nagy hangsúlyt fektetnek az abroncsok állapotára, mert ezzel üzemanyagot spórolhatnak meg, valamint az abroncs élettartamát is növelhetik” – mondta portálunknak az egyik nagyobb gumiszakszervíz munkatársa. Hozzátette: a drágább abroncsárak miatt a vásárlók most a minőségi árukat keresik, mert hosszabb időtartamra terveznek az abroncsok tekintetében. 

„Találkoztunk olyan esettel is, amikor már szinte a kerék porózus állapotban volt a gumiabroncs, ami balesetveszélyes, de a tapasztalat az, hogy a vásárlók döntő többsége rendszeresen ellenőrzi a gumi állapotát” – mondta egy másik szerviz munkatársa. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!