Otthonbiztosítás

2021.03.12. 14:00

Szeretnék, ha tényleges kockázatra szólna a lakásbiztosítás

A tényleges kockázatokra, gyakori káresetekre szóljon a lakásbiztosítás. Ezt szeretné elérni a bankfelügyelet.

Szaniszló Bálint

Fotó: Shutterstock

A Magyar Nemzeti Bank elsőként a lakáshitelnél vezette be sikeresen a fogyasztóbarát minősítési rendszert, amelyet aztán az otthonbiztosításokra is kiterjesztett, megalkotva a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás (MFO) kategóriát.

Ezzel az egységes minimumfeltételeknek megfelelő, jól összehasonlítható és fogyasztóbarát szolgáltatást nyújtó pénzügyi termékek terjedését szeretné elősegíteni.

Ugyanannyiért többet adnak

„Az MFO elsődleges célja, hogy az ügyfelek ugyanakkora díjért magasabb színvonalú, gyors, egyszerű és összehasonlítható szolgáltatást kapjanak – fogalmazott Binder István, az MNB felügyeleti szóvivője. – Ezt a díj és szolgáltatás egyensúlyával, a biztosítási összeg meghatározása során az értékelvűséggel, a konstrukció érthetőségével (szerződéskötéstől a kárrendezésig), a kárrendezés élethelyzethez igazodó és gyors folyamatával, s a családbarát, zöld és digitális szempontok fókuszba helyezésével biztosítják a termékek.”

„Ezeknél a minősített konstrukcióknál az ügyfelek számára nem lehet önrészt szabni, s nincsenek felesleges kiegészítő termékek sem” – tette hozzá.

A minősített biztosítási termékek egyik fő előnye, hogy az ügyfelek számára egyre inkább könnyebben összehasonlítható, magas szolgáltatási színvonalú ajánlatok vannak a piacon, melyek további kiegészítő biztosításokkal személyre szabhatók, ezzel az igényeknek legmegfelelőbb konstrukciót választhatnak a fogyasztók.

„Hamarosan online összehasonlító weboldal is támogatja majd a fogyasztókat abban, hogy egy helyen tájékozódhassanak a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítások között” – tudtuk meg Binder Istvántól.

Az MFO egyszerűsíti a termékkel kapcsolatos ügyintézést, így csökken annak átfutási ideje. Az ügyfelek a biztosítóval teljes mértékben digitálisan kommunikálhatnak a tájékoztatások kérésétől, a nyilatkozatok kárrendezési dokumentumok beadásán át egészen a szerződés felmondásáig vagy módosításáig. A papírmentes kommunikáció segíti a zöld célok megvalósulását is.

A jegybank az MFO-nál a káresemények pontos meghatározását, a mentesüléseket és kizárásokat illetően is egységes feltételrendszerű, széles körű biztosítási védelmet határozott meg. Ennek keretében – a piacon megszokotthoz képest – az MFO egy bővített alapcsomagot tartalmaz, mely kiterjed valamennyi a háztartást egzisztenciálisan fenyegető kockázatra, miközben más piaci termékekhez képest minimális kizárásokat enged.

A biztosítási alapcsomag tartalmazza a szokásos valamennyi környezeti csapás és külső okra visszavezethető 15 alapkockázatot (tűz, vihar, villámcsapás stb.) és ezen túl 5 olyan kockázatot, melyek általában csak kiegészítőként érhetők el, de gyakori káresemények, mint például vízkár (elfolyt víz is), betöréses lopás, rongálás, üvegtörés.

Az alapcsomag mellé az ügyfelek – igényeik szerint – elnevezésükben sztenderdizált, illetve esetlegesen további kiegészítő fedezeteket is választhatnak, együttkötési kényszer nélkül. Ezzel elkerülik, hogy számukra lényegtelen biztosítási fedezetekre is díjat fizessenek.

Az elhúzódó kárrendezések elkerülése érdekében a feltételrendszere megszabja, hogy káresemény esetén az ügyfélbejelentés után a biztosítónak 2 munkanapon belül fel kell vennie a kapcsolatot az ügyféllel. A kárszemlére ezután legkésőbb 5 munkanappal sort kell keríteni. A kárkifizetés megindítása a kárszemlét követő 5 munkanapon belül megtörténik.

A megfelelő tájékoztatás érdekében az MFO-termékek esetében a kárrendezés során az ügyfél számára tételesen be kell mutatni, hogy a biztosító mi alapján határozta meg a kártérítés összegét.

A kárkifizetés elutasítása vagy az alacsonyabb összegű kárkifizetés esetén a biztosító az ügyfél részére írásban tájékoztatást nyújt, és megindokolja, részletesen alátámasztja a döntést.

A mindennapi létet veszélyeztető kiemelt káresemények esetén a biztosító a kárrendezés teljes folyamatára külön kárrendezési kapcsolattartót jelöl ki az ügyfélnek, s kárelőleg folyósításával is segíti a megoldást.

(A borítóképen: A betöréses lopás gyakori káreset)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!