online vásárlás

2020.07.09. 09:00

Beletesszük a virtuális kosárba

Megnőtt az igény a digitális vásárlás, fizetés, ügyintézés iránt a karanténidőszak alatt. Azóta is népszerű az online vásárlás.

Apagyi Beáta

Forrás: Illusztráció/Shutterstock

Rendszeres volt az internethasználat a magyarok körében már a járvány megjelenése előtt is. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) felmérései alapján a digitális ügyintézésre való átállás nem okozott nehézséget a lakosságnak, már korábban is járatos volt benne. Az NMHH piackutatásából kiderült, hogy a bankolás, a hivatalos ügyek, valamint a fizetés intézése jelentősen függ a képzettségtől és az iskolázottságtól.

A legnépszerűbb a vásárlás

Négy területet vizsgáltak a 16 év feletti magyar lakosság körében: a vásárlást, az azt kiegészítő tevékenységeket, a bankolást, a hivatalos ügyek intézését, valamint a fizetést. A legelterjedtebb ezek közül a vásárlás és a hozzá kapcsolódó tevékenységek voltak.

Az eredmények alapján elmondható, hogy a hazai netezők közül tízből heten vettek terméket vagy szolgáltatást online, ketten csak az árukészletet böngészték, a tízből egy fő volt, aki nem is vásárolt és nem is nézelődött. A bankolás, az ügyintézések és netes befizetések is igen népszerűek voltak az otthon maradók körében. Nem kezelték fenntartással a felhasználók, hogy meg kellett adniuk bankkártyáik adatait, abszolút biztonságban érezték azokat. A közösségi oldalak megjelenései után megkezdték a kereskedők a termékek és a szolgáltatások népszerűsítését ezeken a platformokon is. Szinte egy gombnyomással ugorhatunk át a közösségi oldalakról a terméket kínáló webhelyre. Sokszor nem is vagyunk azzal tisztában, hogy hány darab kéretlen reklámot, hirdetést tolnak az arcunkba, miközben rég nem látott ismerősök után kutatunk. A nemeket illetően nem volt kiugró a különbség, így elmondható, hogy nem igaz az a vélekedés, miszerint a nők többet vásárolnak, mint a férfiak.

Kényelmesebb

Orsolya előnyben részesíti azokat a keresőoldalakat, ahol több üzlet áruira is rá tud keresni egyszerre. Itt szinte mindig megtalálja azt, amire szüksége van.

– Nem szeretek az üzletekben nézelődni, próbálni, így számomra ez a legkényelmesebb módja a vásárlásnak. Szeretem, hogy házhoz érkezik az áru, ha problémát észlelek, azonnal vissza tudom küldeni, a legtöbb esetben ingyen ki is cserélik. Negatív élmény még nem ért az online vásárlásokkal kapcsolatban. Egyszer fordult elő, hogy a karácsonyra megrendelt csizmát nem szállították ki heteken keresztül, mivel sérült darabról volt szó. Megfelelő tájékoztatás híján nem értettem, miért kell ennyit időt várni a megrendelt termékre – mesélte tapasztalatait. A legerősebb összefüggést az internetezők iskolázottságában vélték felfedezni

a felmérést készítők. A diplomások 89 százaléka fizetett online a megrendelt áruért vagy szolgáltatásért, a legfeljebb nyolc osztályt végzetteknek és a szakmunkásoknak csak a fele. Hivatalos ügyek intézésében is a diplomások vannak az élmezőnyben 71 százalékkal, az érettségizettek, a szakmunkások ebben is alattuk járnak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!