Helyi gazdaság

2016.05.28. 09:21

A szakszervezetek szerint a MÁV-Start meg akarja osztani a vasutasokat

Budapest - A munkaidő-emelés ellentétes a VDSzSz Szolidaritás és a Vasutasok Szakszervezete (VSz) munkaidő-csökkentést szorgalmazó álláspontjával, a rendkívül pozitívnak beállított megállapodástervezet pedig csak a jegyvizsgálók szűk körét érintené, a MÁV-Start ezzel is meg kívánja osztani a vasutasokat - reagált a két szakszervezet a MÁV Magyar Államvasutak pénteki közleményére.

Budapest - A munkaidő-emelés ellentétes a VDSzSz Szolidaritás és a Vasutasok Szakszervezete (VSz) munkaidő-csökkentést szorgalmazó álláspontjával, a rendkívül pozitívnak beállított megállapodástervezet pedig csak a jegyvizsgálók szűk körét érintené, a MÁV-Start ezzel is meg kívánja osztani a vasutasokat - reagált a két szakszervezet a MÁV Magyar Államvasutak pénteki közleményére.

A MÁV pénteken jelentette be, hogy a szakszervezetek visszautasították a MÁV-Start jegyvizsgálókat érintő foglalkoztatási és bérreformajánlatát. A MÁV-Start az alacsonyabb leterheltségű készenléti jellegű jegyvizsgálói munkakör lehetőségeit kihasználva 5 százalékos munkaidőalap-emelés mellett átlagosan 16 százalékos béremelést tervezett.

A szakszervezetek közös közleményükben kifejtették: a MÁV-csoport számtalan felszólításuk ellenére még a korábbi munkaidő-emelés kompenzálásával is adós. Hozzátették, a munkaidő emelése ellentétes munkaidő-csökkentést szorgalmazó álláspontjukkal, a tárgyalásokat mindig is ennek szellemében folytatták.

Felhívták a figyelmet: a Munka törvénykönyve 2012. júliusi módosítását követően a köztulajdonban lévő cégeknél a napi rendes munkaidőt csak nagyon szűk keretek között lehet a törvényben előírtnál alacsonyabb mértékben meghatározni. Ennek megfelelően a napi munkaidő 8 órára emelkedett a MÁV-csoportnál, és elveszett a korábban kiharcolt, bérfejlesztés keretében nyújtott munkaidő-csökkenés.

Ezért a mai napig semmilyen kárpótlást nem kaptak a vasutasok - írták.

A szakszervezetek álláspontja szerint a napi munkaidő további, akár 0,4 órás emeléséről - és annak ellentételezéséről - csak a korábbi veszteség rendezését követően lehet tárgyalni. Úgy vélik, erre az ajánlatra is csak a súlyos létszámhiány kényszerítette a MÁV-Startot, így próbálja legalizálni a gyakorlattá vált jogszerűtlen munkáltatást.

"Elfogadhatatlannak tartottuk a munkáltató május 27-i ajánlatát, de készek voltunk a tárgyalásra, a MÁV-Start azonban nem rendelkezett alternatívával" - írták a szakszervezetek.

- MTI -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!