2009.10.05. 17:00
Jelentősen szigorodhatnak a lakossági hitelfelvétel feltételei
<p>A kölcsönök<br /> folyósításának<br /> szigorítását javasolja a Magyar<br /> Nemzeti Bank (MNB) a lakosság túlzott<br /> mértékű, s elsősorban<br /> devizaalapú hitelekben történt<br /> eladósodása miatt.</p>
Korlátot szabnának a
törlesztés jövedelemhez mért
arányában, illetve megszabnák,
hogy a hitelhez mekkora önrésznek
kell, a gépjárművekre pedig
legfeljebb öt év futamidejű
kölcsönt vagy lízinget lehetne
felvenni. A bankokkal sikertelenül egyeztettek
önkéntes szabályok
bevezetéséről, ezért az
MNB javaslatot készített
Oszkó Péter
pénzügyminiszternek a
devizahitelezési szabályok
jogszabályba öntésére -
mondta el Tabák Péter,
az MNB igazgatója hétfőn
sajtótájékoztatón.
Céljuk az ország
sérülékenységének
és a devizaadósok
kockázatának
mérséklése.
Jelenleg a lakosság törlesztési
terhe a rendelkezésre álló
jövedelmének átlagosan 13
százaléka. A hitelt felvett
háztartásokban a
jövedelemarányos
törlesztőrészlet 20
százalék körüli, a
legalacsonyabb jövedelműeknél 22
százalék, miközben
pénzügyi tartalékaik
elenyészőek - állítják
az MNB-ben, a statisztikákra
hivatkozva. Tavaly a felvett hitelek 80
százaléka devizaalapú volt. Ezzel
az MNB szerint túlzott
mértékben eladósodott a
lakosság, nincsen tartaléka az
árfolyam változása vagy a kamatok
emelkedése esetére.
A kormányrendelettel bevezetendő - de
törvénymódosítást is
igénylő - szabályrendszer
limitálná a
törlesztőrészlet jövedelemhez
viszonyított arányát. A
háztartási hiteleknél - az
összevont - nettó 250 ezer forint
jövedelemig forintkölcsön esetén
legfeljebb 30 százalékot érhetne
el a havi törlesztőrészlet,
devizakölcsönöknél ennyit sem.
Félmilliós jövedelemig 40,
afölött 50 százalék lenne a
korlát. A jövedelemnek
dokumentáltnak kellene lennie.
Megszabnák azt is, hogy - például
lakás, autó esetében - mekkora
lehet az úgynevezett
hitelfedezet-arány, vagyis mekkora
hányadot engednek kölcsönben felvenni.
Háztartási jelzáloghitelnél
a hitelfedezet-arány forinthitelnél
maximum 70 százalék lehetne, az
euró-alapúaknál csak 54
százalék, az efeletti hányadot
tehát önrészként kellene
előteremteni.
A gépjárművek
vásárlásakor a forintos
konstrukcióban 80 százalék lenne a
hitelplafon, eurós kölcsönnél
(és lízingnél) 62
százalék. (Tavaly írták
elő a legalább 10 százalékos
önrészt, eurós devizaalapú
hitelnél ez 38 százalékra
növekedne.) Az autók esetében
legfeljebb öt év lehetne a hitel
futamideje. Tabák Péter
szavaiból kiderült, hogy az autós
szakma érdekeivel nem találkozik az
MNB elképzelése.
Ha 2004 elején már a most javasolt
szabályok lettek volna, a
hitelkibocsátás 15-20
százalékkal kisebb lenne - így
évente 0,3 százalékponttal volna
alacsonyabb a gazdasági növekedés,
de egészségesebb szerkezetű lenne,
mérsékeltebb külső
adósságot eredményezve.
]]>