Közlekedés

2021.12.19. 12:00

A téli vezetés veszélyes, de fel lehet készülni rá

Az autósok többsége azzal tisztában van, hogy a járművet fel kell készíteni a télre, a hideg időre. Azt már kevesebben veszik tudomásul, hogy megfelelő tudásra és vezetői tapasztalatra is szükség van ahhoz, hogy elkerüljük a kellemetlen, balesetveszélyes közlekedési helyzeteket.

ÉM

Forrás: Groupama tanpálya

Az első, vagy inkább a nulladik lépés a téli autózásra való felkészülésben – ahogy a szakemberek nem győzik hangoztatni –, hogy magát a járművet hozzuk olyan állapotba, hogy hű társunk legyen az utakon akkor is, amikor esetleg felülről a hó szakad ránk, alul jégpályává változik az úttest, közben a fagy és a viharos szél is végzi cseppet sem áldásos munkáját.

 

Téliesített járművel 

 

Valószínűleg mindenkinek elsőként a nyári gumiabroncs télire cserélése jut az eszébe. Persze olyan is akad, akinek ez sem. Ennél viszont sokkal többről van szó az autó téli felkészítése kapcsán. Ha szükséges, ki kell cserélni fagyállóra a hűtőfolyadékot. Szervizben műszerrel be tudják mérni, mekkora hideget bír ki a hűtőfolyadék. Ugyancsak fagyálló ablakmosó folyadékra van szükség és az ablaktörlő lapátok épségét is érdemes megvizsgálni, hiszen a nyárinál sokkal nagyobb lesz az igénybevételük. Meg kell vizsgáltatni az akkumulátor és a fékek állapotát. A zárakat érdemes befújni zárolajozó jégoldóval. 

 

A jármű világítóeszközeinek kifogástalan állapota évszaktól függetlenül alaptétel, de az ősz derekától látványosan és jelentősen csökken a napsütéses órák száma. Egyrészt a nappalok önmagukban is rövidebbek lesznek, másrészt pedig gyakoribb a felhős idő, ami még a nappali látási viszonyokat is rontja. A téli hónapokban aztán jellemzővé válik a köd. A sötétség ilyetén növekedésével egy időben romlanak a látási viszonyok, így lassabban reagálunk az akadályokra. Ezért különösen fontos a megfelelő ablaktisztító és világítás használata, ezzel ugyanis javíthatók saját magunk számára a látási viszonyok. Elindulás előtt arra is figyelni kell, hogy tiszták legyenek a fényszórók, a tükrök és a szélvédő. 

 

Ahhoz pedig, hogy ne csak mi lássunk, de a többi autós számára is jól láthatóak legyünk, mindig használni kell a fényszórókat. De nem mindenkor a ködfényszórókat, amelyeknek az a dolguk, hogy – első ködfényszóró esetén – hóesés, felhőszakadás, nagyobb porfelhő, illetve köd esetén javítsák az úttest megvilágítását. A hátsó ködfényszóró pedig a járművünk mögött haladók számára teszi láthatóbbá autónkat a rossz látási körülmények között.

 

Megnövekszik a fékút 

 

A látási viszonyok mellett az útviszonyok is megváltoznak a téli időszakban, és bizony komoly problémákkal kell szembenéznünk, ha ezekre nem figyelünk kellőképpen. A Hungaroring területén működő Groupama tanpálya szimulálni képes az extrém útviszonyokat, lehetséges gyakorolni a vezetést. 

 

A szakemberek felhívják a figyelmet, hogy alapvető a téli vezetésnél, hogy a körülményekhez mérten csökkentsük a sebességet. Hiába áll a táblán, hogy 50 a megengedett sebesség, sötétben, latyakos, csúszós úton inkább 40-nel haladjunk, hogy legyen idő reagálni a váratlan helyzetekre. Figyelembe kell venni, hogy télen, jeges úton 40-ről fékezve körülbelül 20- 30 métert tesz meg a jármű a teljes megállásig. Ez ráadásul téli gumival becsült adat, a nyári gumi akár 60-70 métert is haladhat fékezés után. Egy átlagos sofőr reakcióideje 0,7 másodperc. Száraz aszfalton, maximális tapadást és fékhatást feltételezve akár egyetlen másodpercnyi késlekedés is legalább 10 méteres többletet jelent a fékút tekintetében, 40 kilométeres haladási sebességgel számolva.

 

Csak finoman! 

 

Extrém útviszonyok között mindenképpen kerülni kell a hirtelen kormánymozdulatokat és a hirtelen pedálhasználatot, a csúszós felületen ugyanis még a téli gumival felszerelt kerék is kevésbé tapad, mint a száraz, meleg aszfalton. Emellett gázadáskor és fékezéskor is óvatosabbnak kell lenni, mint a nyári hónapokban. 

 

Ha hirtelen kell fékezni, és az autó megcsúszik, akkor sem szabad pánikba esni. Ez nagyon fontos. Előbb finoman le kell venni a lábat a gázpedálról, egyenesbe állítani kormányt, így a kerekek visszanyerik a tapadásukat. Ellenben a hirtelen kormánymozdulatok hatására könnyedén megpördülhet az autó, és bekövetkezhet a baj. 

 

A helyes reakció tehát, hogy nem pánikolni, hanem elengedni a pedálokat: se fék, se gáz, se kuplung kinyomva. Mindeközben finom kormánymozdulatokkal egyenesbe tudjuk hozni az autót, és amikor minden helyreállt, akkor finom gázadással haladhatunk tovább.

 

(A borítóképen: A tanpályán életszerű körülmények között lehet elsajátítani az extrém időjárási körülmények és útviszonyok közötti autóvezetés fortélyait)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában