Menetpróba

2021.11.13. 14:00

Hét év után eljött a búcsú ideje

Rövidesen búcsút int a japánok közkedvelt kisautója, amely idáig szinte minden szempontból a legtöbbet nyújtotta a tulajdonosának a pénzéért.

Marosréti Ervin

Fotó: Balogh Bence, László Gyöngyi

A kifutó Mazda2-es már hetedik éve szerepel a kínálatban, ennek ellenére legfeljebb pozitív értelemben lehet régimódinak nevezni. Klasszikus városi kisautóként valóban kis méretekkel büszkélkedhet, ami nem jelenti azt, hogy két felnőtt és két gyerek ne férne el kényelmesen a kategóriában átlagosnak számító csomagtartóval kiegészített utastérben. A belső kidolgozás és anyagminőség ugyan szintén átlagosnak nevezhető, az ergonómia kifejezetten eltalált, és a frissítés során belekerült, új első ülések is megfelelően tartják a testet, a Takumi kárpitozás pedig szó szerint egy kis színt visz a belsőbe. Amiben egyértelműen átlag feletti a Mazda, az a nagyobb testvéreihez hasonlóan ütős formaterv. Harmonikus vonalai női és férfi szemmel is vonzóvá teszik, de a japánok mindig gondoskodtak róla, hogy ne csak a külsőségek miatt fogyjanak jól az autóik.

Megbízható modell

Ma már egy kategóriával feljebb is ritka az 1,5 literes, négyhengeres, szívó benzinmotor, a Skyactiv technológia jegyében azonban továbbra is kitartanak mellette. A frissítés újdonsága a motorhoz ékszíjjal kapcsolt generátor, amely a minél észrevétlenebb motorindításon túl a gördülés és fékezés során keletkező energiát egy kondenzátorba gyűjti, és azzal képes tehermentesíteni a benzinmotort. Ez a lágyhibrid rendszer jelzésértékű, nem is tüntették fel a karosszérián, és vezetés közben sem feltűnő a jelenléte. Ami fontosabb, az a viszonylag nagy lökettérfogatból származó erő, melynek köszönhetően alacsony fordulaton autózhatunk. A váltó áttételezése is takarékos üzemre hangolt hajtásláncot jelent, a 6. fokozatra tényleg csak autópályán van szükség, 130 km/órás tempónál is csupán 2000-es fordulaton dolgozik a főtengely. A legtöbb esetben 1500-as fordulaton is terhelhető, 2000-nél már felkapcsolást kér, igaz, emelkedőn általában vissza kell kapcsolni. Az Európában 75 és 90 lóerős változatban is létező motorból itthon csak utóbbi választható, nyomatékból viszont nem áll valami jól.

Kicsit más stílusban

Ahhoz, hogy dinamikusan haladjunk, turbófeltöltő híján pörgetni kell, de ezt nem érdemes erőltetni. Ilyenkor hallhatóvá válik a motor is, bár morgó, zúgó orgánuma nem kellemetlen, egyszerűen csak érezni rajta, hogy spórolásra szánták. A tesztprogram során 5,9 literes átlagfogyasztást mértünk, nem sokkal többet, mint a WLTP szerint megadott gyári érték. Emiatt azonban lemondtak a sportosságról, pedig megvan hozzá a feszes hangolású futómű, a közvetlen kormányzás, a masszívan kapcsolható váltó, sőt, a jól adagolható fék is. Felkészültsége meglátszik az árán, ellenfeleivel összevetve azonban korrekt ajánlatnak számít.

Tetszett rajta az igényes dizájn, a műszaki háttér, és a vezethetőség, a negatív oldalról viszont csak az átlagos belső anyagminőség róható fel a japán gyártó számára.

Összességében

A klasszikus kisautók egyik utolsó képviselője a Mazda2-es pályafutása végén járó szériája. Formatervén kívül technikai tudása és komfortszintje is kiemeli az átlagból. A műfaj kedvelői kora ellenére sem csalódnak majd benne, hiszen semmi sem hiányzik belőle, amire egy mai tulajdonosnak szüksége van, legfeljebb egy kis extra nyomaték.

Mazda2 Skyactiv G90

Összlökettérfogat: 1496 cm3

Hengerek/szelepek: S4/16

Max. teljesítmény: 66 kW (90 LE) 6000/perc

Max. forgatónyomaték: 148 Nm 4000/perc

Hossz./szél./mag.: 4065/1695/1495 mm

Tengelytáv: 2570 mm

Nyomtáv elöl/hátul: 1495/1485 mm

Fordulókör: 10,1 m

Saját tömeg/teherbírás: 1100/436 kg

Csomagtér: 280-950 l

Üzemanyagtank: 44 l

Gyorsulás 0-100 km/h: 9,8 s

Max. sebesség: 183 km/h

Átlagfogyasztás (WLTP): 5,3 l/100 km

Tesztfogyasztás: 5,9 l/100 km

CO2-kibocsátás (WLTP): 120 g/km

A modell alapára: 5 800 900 Ft

(A cikket itt is elolvashatja)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában