Erasmus-program

2021.06.09. 18:00

A múzsák kötötték össze őket

A miskolci Fazekas iskola diákjainak előadása zárta a művészetekre koncentráló Erasmus+ programot.

Hegyi Erika

rrem

Forrás: Olvasónk küldte

The Power of Art (A művészetek ereje). Ez a címe annak az Erasmus-programnak, melynek keretében a Miskolci Fazekas Utcai Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola mint fő koordinátor az elmúlt években együtt munkálkodott négy másik ország egy-egy iskolájával: Észtországgal, Görögországgal, Olaszországgal és Portugáliával.

Bár a program 2018-ban a szokásos módon kezdődött, később a világjárvány közbeszólt. A lelkes pedagógusok és diákok azonban nem estek kétségbe, online folytatták, majd a napokban zárták a programot. Mindezt Lavotháné Horváth Ágnestől tudjuk, aki a Fazekas iskola pedagógusa és a program koordinátora. Mint mondta, három országba még sikerült ellátogatniuk 5-6, az iskolai művészeti oktatásban kiemelkedő teljesítményt nyújtó diákkal, de Rómában már csak virtuálisan jártak.

Együtt írták

– A programunk 2020-ban ért volna véget, de a járvány miatt többször is szerződést kellett módosítanunk. Jelenléttel azonban így sem folytathattuk az együttműködést, ezért a különböző művészeti ágakat egyesítő zárást is online tartottuk. Ebben mi vállaltuk a főszerepet mint összművészeti intézmény és mint a program fő koordinátorai. Tulajdonképpen az volt a célunk, hogy a tervezett két év alatt megmutassuk, a gyerekek életében mennyire fontos szerepet játszik a művészet. Az elmúlt időszakban annak minden ágát igyekeztünk körbejárni. Ezért az egyes partneriskolákban a művészet más-más területére koncentrálódtak feladataink. Csempét festettünk, múzeumokat, hangversenytermeket látogattunk, világörökségi helyszíneket ismerhettünk meg, közösen táncoltunk, zenéltünk, rajzoltunk.

– A zárórendezvény központjában egy színdarab állt, ami az eddigi utazásainkat eleveníti meg. A főcíme ErasMuses, ami egy szójáték, az Erasmus és a muses (mú­zsák) szóból. A színdarabot együtt írtuk, minden találkozás után született egy-egy epizód. A történet végső formába rendezője az olasz iskola volt, a portugálok fantasztikus zenét komponáltak hozzá, a digitális díszleteket az észtek irányításával hoztuk létre, a görögök a jelmezeket tervezték. Mi pedig színre vittük az egészet, természetesen angolul, hiszen a program kiemelt célja az is, hogy a diákok angolnyelv-tudása fejlődjön – sorolta a sokszínű program részleteit a pedagógus.

Prezentáltak

Azzal folytatta, hogy a drámaoktatásban részt vevő diákjaik voltak a színészek, a zenét tanulók a zenei aláfestést biztosították (hiszen a zenekar, szólisták és a kórus is részt vett a produkcióban). A táncosok a múzsák táncát adták elő, a festészet tanszak növendékei pedig – a partneriskolák tanulóival együtt – népszerűsítették a színdarabot: posztereket készítettek digitálisan és hagyományos módon is. Az online előadás miatt rendkívül nagy szerepet kapott az informatika, így a gyerekek ezen a téren is hatalmasat fejlődtek.

– A közös munka zárásaként előadott színdarab az Erasmus-program disszeminációs felületére kerül majd föl. Minden részt vevő pedagógus és diák lelkesen dolgozott a lehető legjobb eredmény elérése érdekében. A program arra is lehetőséget adott, hogy az intézmények egy-egy prezentáció keretében bemutassák a saját országukat, városukat és iskolájukat. Nagy segítségünkre voltak egykori tanítványaink, akik remek kisfilmet készítettek – emelte ki Lavotháné Horváth Ágnes.

Tavaszi szél…

Mint fogalmazott, a projekt rendkívül sokrétű volt. A már említettek mellett arra is lehetőséget kaptak az országok, hogy saját népdalukat eredeti nyelven megtanítsák a partnerországok diákjainak.

– Mi a Tavaszi szél vizet áraszt… címűt választottuk, mert viszonylag könnyen megtanulható és dallamos, így nem volt túl nehéz dolguk a külföldi gyerekeknek. Ezt a dalt egyébként is ismerhetik, hiszen Freddie Mercury is énekelte 1986-van a budapesti koncertjén. A filmünkbe be is vágtuk ezt a koncertjelenetet – mondta a pedagógus.

Hozzátette: „Úgy érezzük, a nehézségek ellenére sikerült a kitűzött céljainkat megvalósítani. Amellett, hogy remek baráti kapcsolatok alakultak ki, látványos eredmények születtek. A rengeteg fénykép, videó, hangfelvétel mind arról tanúskodik, hogy a művészeteknek éppúgy komoly szerepük van a gyermekek életében, mint a közös célokért való tevékenységnek. Bár komoly munka van mögötte, a jókedv és a szórakozás garantálható. A sok mosolygós gyermekarc a Google Meeten bizonyíték arra, hogy érdemes volt: hiszen a közös munka úgy a nemzetek között, mint az intézményen belül rendkívüli dolgokra képes.”

(A borítóképen: A Fazekas iskola csoportja a Kortárs Művészeti Múzeumban, Portóban)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában