töriverseny

2021.03.09. 13:00

Harmadszor is döntőbe jutottak az ÁVG-s diákok

Az V. Estöri Kreatív Történelmi Verseny 2020/21-es évadának középdöntőjében 28 csapat szállt ringbe.

Bódisz Attila

Forrás: ÉM

A szervezők közleményükben azt írták: a résztvevők az előzetesen elkészített videóikkal és az azokhoz kapcsolódó prezentációikkal versenyeztek – ezek a reformkor kettős, feudális és az éppen csak kibontakozó polgári világát mutatták be. A járványügyi korlátozások miatt idén online járulhattak a zsűri elé 3 fős csapatok és tíz-tíz perc állt a rendelkezésükre, hogy lenyűgözzék az ítészeket.

Tudás, ötlet, kreativitás

Az " target="_blank" rel="noopener noreferrer">Esterházy Magyarország Alapítvány YouTube-csatornáján, streamen keresztül követhető online videókonferencia formájában megrendezett egész napos középdöntőben 14 vidéki 4 határon túli, valamint 10 budapesti csapat mérte össze erejét, hogy megküzdjön a döntőbe jutásért.

Az idei verseny a XIX. század első felének magyar történelmét helyezte középpontba. A versenymunkákban a kor legfontosabb témái közül a nőnevelés, és a nők lehetőségeinek változásai, a járványok és az orvostudomány fejlődése több alkalommal is megjelent. A zsűri tagjai még egy 1847-es Budapest imázskampányba is betekinthettek, sőt a reformkori költőnők kapcsán ma is aktuális kutatási témával is találkoztak az egyik csapat prezentációjában. A karakterek közül többen is Teleki Blankát, József nádort, Kazinczyt, Petőfit állították vizsgálódásuk fókuszába, de kevésbé híres, viszont a kor szempontjából kiemelkedő karakterek bemutatásával is megörvendeztették a diákok a zsűrit.

A közleményből kiderül az is: a versenyzők előzetesen videókat is készítettek, melyekben nemcsak a jelmezekre, de korhű helyszínekre az ötletes kellékekre is hangsúlyt fektettek a diákok. Volt, aki azt mutatta be, miként zajlott a párválasztás kilenc generációval ezelőtt, míg mások arra adtak javaslatot, hogyan válhat ma valaki középiskolásként a töriórák koronázatlan királyává. Sok csapat élt a jelenre való utalások és a párhuzamok bemutatásának lehetőségével is, például meginterjúvolták Kossuth Lajost és Kazinczyt a kolerajárványról, de olyan is akadt, aki élőszereplős videó helyett inkább egy kreatív animáció készítésével oldotta meg a feladatot.

„Szinte teljes képet kaptunk a XIX. század első felének történetéből. A zsűri elégedett volt a témaválasztásokkal, örömmel nyugtázta, hogy a verseny segít a videókészítési kompetenciák megszerzésében is, hiszen néhány egészen kiforrott, filmes tehetséget sejtető munkával is találkoztak. Az idei évadban már minden csapat ügyelt arra, hogy a tudományosság se szenvedjen csorbát, és maguk az előadások is élvezetesek legyenek, sok ötlettel és kreativitással megvalósítva” – emelte ki értékelésében Foki Tamás, a zsűri elnöke.

Játékos, fiatalos

A sárospatakiak felkészítő tanára, egyben osztályfőnöke, Remeczki Imre azt mondta: a verseny öt éve indult, s a budapesti székhelyű Esterházy Magyarország Alapítvány szervezi évente az aktuális 10. évfolyamos osztályok tanulói számára a Kárpát-medence minden szegletéből. Az ÁVG a második versenytől kapcsolódott be a vetélkedésbe, amely a gyerekek részéről nagyon komplex és interaktív ismereteket és felhasználási módokat kíván.

A felkészítő tanár hozzátette: „a versenyen évente több száz csapat indul, és nagy büszkeséggel mondhatom, hogy az igen neves iskolák között, az eddigi négy indulásunkból idén már harmadszor jutottak az Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tanulói a döntőbe, amelyet korábban Ausztriában, Kismartonban rendeztek meg”.

Komplex feladatok

A diákoknak nemcsak a történelem világában kell magabiztosan mozogniuk, hanem az infokommunikációban is, hiszen olyan, szokatlannak tűnő feladatok is előfordultak, mint egy korabeli újság címlapjának megtervezése, kisfilmek, videórészletek elkészítése összhangban a kiadott témákkal a történelmi szereplők Facebook- vagy Instagram-profiljainak elkészítése, természetesen ez is mindenben az akkori korszak eseményeihez és főszereplőihez igazodva. Évről évre változnak a verseny kiírásában a feldolgozandó korszakok és témák. Remeczki Imre hozzátette: idén a XIX. század első felének, elsősorban életmódtörténetére fókuszáló feladatokat kellett megoldaniuk a diákoknak. A pataki csapat az első fordulóban egy női magazint szerkesztett, a második fordulóban pedig a zempléni 1831. évi kolerajárvány eseményeit mutatták be egy kis videóban, majd egy prezentáció keretében egy kis kosztümös játékban a korabeli eseményeket. Megjegyezte: játékosan bár, de nagyon komoly szakmai háttérismeret kellett ezeknek a jó megoldásához. Ami számos kompetenciaterületen fejleszti a gyerekeket, valamint jól szolgálja a történelemhez, múltunk megismeréséhez való érdeklődésük felkeltését. S, mindezt teszi játékos, a mai fiatalokhoz közelálló, modern módon.

A zsűri tagjai neves szakemberek, és így garantált a verseny minőségének a megőrzése is – közölte a pedagógus. A csapat tagjai az Arany János Tehetséggondozó Programjába járnak: Harkály Laura, Németh Réka és Treszkot Regina.

A verseny döntője várhatóan idén áprilisban vagy májusban lesz.

(A borítóképen: A sárospataki csapat és a zsűri az online versenyen)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában