Hajdú-Bihar

2013.05.13. 10:24

Egy nap akár négyféle programmal

Debrecen - A közlekedési jelzőlámpák összehangolódása időt vesz igénybe.

Debrecen - A közlekedési jelzőlámpák összehangolódása időt vesz igénybe.A város útjain tapasztalható eltéréseket a jelzőlámpás forgalomirányításban több olvasónk is szóvá tette, a Napló levelezési rendszerének az Agorának az egyik tagja pedig a 4-es elkerülő út le- és felhajtó ágánál kialakított csomópont anomáliáira hívta fel a figyelmet.

Optimális sebesség

A zöldhullám különböző kereszteződésekben való megtörését Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Zrt. szóvivője válaszában a programváltással járó szinkrontöréssel magyarázta. Ebben az esetben egy bizonyos idő kell ahhoz, hogy 8-10 kereszteződésben zavartalanul összehangolódjanak a jelzőlámpák, megszűnjenek az átállásból fakadó időeltolódások. Emellett - emlékeztetett rá a szóvivő -, a forgalomirányító készülékekhez készített programok az adott szakaszon a megengedett legnagyobb sebességet veszik figyelembe biztosítva a forgalom folyamatos haladását. Az ettől eltérő sebesség esetén a csomópontok közötti útszakasz megtételéhez szükséges idő nem egyezik meg az elméletileg szükségessel, ezért a szabadjelzés kiadása látszólag eltér a járművek csomóponthoz való érkezésétől.

Felcserélődő programok

Szoták Zoltán, a polgármesteri hivatal közlekedési csoportvezetője szerint előfordul meghibásodás is a rendszerben, amitől az elektromos vezérlés megváltoztatja egy adott kereszteződésben a lámpák rendjét. Erre volt példa az elmúlt időszakban a 47-es főút bevezető szakaszán, illetve az Egyetem sugárút Füredi út csomópontban, ahol az éjszakai program vezérelt nappal. Ugyanis vannak olyan jelzőlámpás kereszteződések, melyekben négyféle program is váltja egymást a forgalom intenzitásától függően.

Ám a váltás időszakában értelemszerűen az addigi időkiosztások eltolódnak, ezért érezhetik úgy az éppen ott közlekedők, hogy másképpen működik a lámpa, amit sokszor a visszaszámláló is sugall. Itt jegyezte meg a csoportvezető, az csak tájékoztatást ad, de nem mindig pontos, főleg a váltások idején fordulhatnak elő eltérések a jelzések és a visszaszámolt másodpercek között.

Beépített „hibázás”

Ami a 4-es főút Debrecent elkerülő út csomópontjainál tapasztaltakat illeti, hogy a 35-ös úton olykor úgy állítja meg a lámpa az egyenesen haladókat mindkét irányban, hogy közben se le, se fel nem akar hajtani senki, arra Pécsi Norberttől a következő választ kaptuk. A 35-ös és 354-es főutak csomópontjában az elkerülő szakaszról lehajtani szándékozó járműveket burkolatba épített detektorok érzékelik, a szabadjelzés ez alapján működik. A meghibásodásokra is felkészülve a programtervbe be van építve, hogy a kihajtani szándékozó járművek hiba esetén is kaphassanak szabadjelzést.

HBN-ÉP

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!