2008.12.17. 09:21
Mit kell tudni a gyermekülések biztonsági előírásairól?
<p>Az 50-es évek végén, az első<br /> gyermekülések megjelenésekor csak az<br /> utazási kényelem növelése volt a<br /> cél. Ezek a szerkezetek azért<br /> készültek, hogy a gyerekek jobban<br /> kiláthassanak az autókból,<br /> alváskor pedig kényelmesebb helyzetben<br /> legyenek.</p>
Az első szabványok 1970-től
léptek életbe, de még csak a 6
hónapostól 4 éves korig
terjedő korosztály biztonságos
elhelyezését megoldó
előrenéző ülésekre
vonatkoztak. A csecsemők és a nagyobb
gyerekek ekkor "kimaradtak" az
előírásból (a 4
évesnél nagyobb gyerekek
számára a felnőtt öv
használatát javasolták), és
az ellenőrzés módszertana is csak
statikus erőterheléses vizsgálatokra
épült.
Sérülési mechanizmusok,
terhelési
határértékek
A |
BIZTONSÁGI AUTÓS
ÜLÉSEK
vásárlásakor
figyelembe kell venni a baba/gyerek
súlyát,
magasságát, és
még talán az
életkorát
is…
BÉBI-HORDOZÓ:0-6-9 hónapos korig
használható: 0-6-9
hónapos korig
használható
0-9
kg → 0-10 kg → 0-13 kg
DÖNTHETŐ
GYEREK-ÜLÉSEK: 8
hónaptól 3-4 éves
korig, a már ülni
tudó babáknak!
8hónaptól 3-4 éves
korig, a már ülni tudó
babáknak!
9-18
Kg → 9-20 Kg → 9-25 Kg
HÁTTÁMLÁS
GYEREK-ÜLÉSEK: 15-36
kg-ig
15-36kg-ig
3-4
éves kortól 12
éves korig ajánlott, a
háttámla
levételévek
ülésmagasítóként
is használható. Az
ülés a gyermekkel
együtt az autó 3 pontos
biztonsági övével
rögzíthető az
autóhoz. Fontos a
súlyhatár
betartása, mert az automata
biztonsági öv, csak 15
kg-os, vagy nehezebb gyermek
esetén működik
megfelelően!!!
135cm
alatt a
háttámlás-ülés
kötelező!!! 135 cm 150cm
között már
ülés-magasítóként
is
használható!
Fél évszázaddal az első
gyerekülések megjelenése után
még jelenleg is komoly mérnöki
feladványt jelent a gyerekek
biztonságos utazásának
megoldása. A
sérülési mechanizmusok
pontos megismerése,
feltérképezése nehéz, nem
megoldott probléma. A gyerekek
testfelépítése, a mellkas, a nyak,
a fej szerkezete, csontozata, tömegarányai,
terhelhetősége merőben
különbözik a
felnőttekétől, ezért a
felnőttekre vonatkozó kutatási
eredményekből szinte semmit sem lehet itt
alkalmazni.A biomechanikai kutatások
számára csupán a
modellezés, a próbababás
kísérletek jelentik az egyetlen
valós lehetőséget, illetve balesetek
utólagos rekonstrukciója nyújt
jelentős segítséget.
A hatályos KRESZ
előírásai szerint
általános szabály, hogy a
gépkocsiban utazó 150 cm-nél
alacsonyabb gyermeket - a testsúlyához
igazodó kialakítású –
gyermekbiztonsági rendszerben kell
rögzíteni. A gyermekülésekre
szigorú előírások
vonatkoznak, melyek a technológia
fejlődésével – a
biztonságos közlekedés és a
balesetek során bekövetkező
sérülések
csökkentése érdekében –
változnak.
A 2009. január 1-től
használható gyermekülések
biztonságosabbak, hevedereik
rugalmasabbak, nem okoznak csonttörést,
komoly oldalvédelemmel vannak ellátva
mind a fejnél, mind a
csípőnél, ami az
oldallégzsák kipattanásakor kap
komoly szerepet.
A gyermeküléseken elhelyezett
jelek utalnak az előírásokra: a
jól látható helyen, jól
olvashatóan elhelyezett jelölésben
szerepel egy kör, benne „E” betű,
illetőleg a jóváhagyó
országra utaló szám, ezek alatt
pedig a jóváhagyási szám:
2009. január 1-től csak a 03,
illetőleg a 04-es számsorral
kezdődő jóváhagyási
számmal jelzett gyermekülések
használhatóak.
2009. január 1-től csak a 03, 04 (44.03,
44.04) változatsorszámot (első
két karakter) tartalmazó
jóváhagyási számmal
ellátott tartozék
használható. A 00, 01, 02 (44.00, 44.01,
44.02) sorozatszámú változat
szerinti tartozékok nem
használhatók!
Mi a különbség az ECE R44/03
és a 04 verzió között?
Ami az ülések műszaki
paramétereire vonatkozó
előírásokat illeti, azok
teljesen megegyeznek. Tehát nyugodtan
vásárolható 03-as
minősítési jellel ellátott
ülés, ez csupán annyit jelent, hogy
egy régebben bevizsgált
típusról van szó. A 04-es
verzió, amely 2005 óta van
érvényben, a vizsgálati
mintavételre és a gyártás
körülményeire vonatkozóan
tartalmaz új előírásokat. A
03-as verzió szerint elég volt a
gyártás megkezdése előtt a
prototípusokat bevizsgálni. Ez az
előírás változott meg
úgy, hogy le kell gyártani egy minimum
50, maximum 5000 db-ból álló
sorozatot és a közülük
véletlenszerűen kiválasztott 5 db
mintát vetik alá a dinamikus
vizsgálatoknak. A gyártónak
továbbá rendelkeznie kell ISO 9002-es
minősítéssel.
TOVÁBB: A gyermekülés
rögzítéséről, és
praktikus ötletekről szóló
írást teljes egészében ITT
találja!
Forrás:http://www.panka-lina.hu/