boon-sportoldal

2010.04.22. 11:32

Ifjabb Tóth: Aki mer, az nyer

<p>Miskolc - Emberpróbáló feladat és bizonyos szempontból bátorságpróba. Így jellemezte ifjabb Tóth János (Peugeot-Total Hungária Rally Team) a hét végén esedékes, Miskolc környéki országos bajnoki futamot, amelynek érdekessége, hogy a táv körülbelül felét éjszaka, vaksötétben teljesíti a mezőny.</p>

Egy-egy szakasz az utóbbi években is belecsúszott már az estébe, de olyanra, hogy egy teljes napi távot éjszaka bonyolítsanak le, már több, mint tíz éve nem volt példa Magyarországon.

"Természetesen a pályabejárás is éjszaka lesz, így legalább egy kicsit hozzá lehet szokni az ébrenléthez" - tájékoztatott a Peugeot-pilóta, akiről sok mindent el lehet mondani, de azt, hogy "éjszakai bagoly" lenne... Na azt nem. "Kétszer két gyorsasági szakaszt tartanak meg éjszaka, mert úgy tudom, az egyik kimarad a programból. De még így sem lesz könnyű. Sötétben korlátozottak a látási viszonyok, és mivel az ember érzékelése nyolcvan-kilencven százalékát a látással szerzi, ez megnehezíti a dolgot. Kevésbé tudjuk megbecsülni a távolságokat és a tempót, ami akkor lehet veszélyes, amikor murva kerül az útra és annak a színe mondjuk pont ugyanolyan, mint az aszfalté. Ha egy ilyen felhordásra észrevétlenül rámész, és mondjuk a támasztó kerék nem marad a tiszta útfelületen, akkor az Isten irgalmazzon neked. Vagy másképp fogalmazva: ha a támasztó kerék elveszíti a tapadást, szerencsésnek kell lenni ahhoz, hogy az ember ne essen mély árokba, és még szerencsésebbnek ahhoz, hogy egyáltalán ne essen le az útról"- mondta ifjabb Tóth, akinek frissebb tapasztalata van az éjszakai menésről, mint az ellenfeleinek, hiszen amikor az IRC-sorozat San Remó-i viadalán indult, ott volt éjszakai szakasz.
 

Bükkszentkereszt, a legendás

 
Nem ma volt, igaz, de legalább volt. S akkor a hétszeres abszolút bajnok, akinek most is Tagai Róbert diktálja az itinert megtanulta, hogy a lámpa beállítása az egyik legfontosabb dolog. Ami pedig az itinert illeti, Janika szerint nem kell mást írni, mint nappalra, mert normál esetben nem sokkal lassúbb az éjszakai száguldás, mint a nappali. Tapasztalatai szerint kilométerenként legfeljebb két tizedmásodperccel (!), ami a pálya felírásában nem jelenthet nagy különbséget.
"Visszakerült a programba a legendás Bükkszentlászló-Bükkszentkereszt gyorsasági szakasz, mégpedig mindkét irányban, nappal felfelé, éjszaka pedig lefelé. Ennek nagyon örülök, mert egy vérbeli ralipályáról beszélünk, amely hegyoldalban vezet, relatíve keskeny úton, és sok helyen még korlát sincs a szakadékok mentén, úgyhogy izgalmas lesz. Emberpróbáló küzdelem, s valódi bátorságpróba. Felüdülés az egri, nagyon gyors pályák után, hogy mehetünk ilyenen is, mert az idénynyitón, amikor elértük a 173 km/órás végsebességet, és csak utaztunk másodpercekig a hosszú egyenesekben, az embert furcsa érzés kapta el. Tehetetlennek érezte magát. Gyorsítani már nem lehetett, viszont még tartott az egyenes. Nos, a bükkszentlászlói ehhez képest igazi melós szakasz lesz, s nagy izgalmakat ígér"- mondta ifjabb Tóth, aki bár az elmúlt három esztendőt a külföldi pályákon töltötte, a Miskolc-ralin a háromból kétszer is rajthoz állt. Először 2007-ben, amikor bemutatták Magyarországon a Peugeot 207 S2000-est, s akkor meg is nyerte az N-csoportos küzdelmeket, másodszor pedig tavaly, amikor a dobogó második fokára állhatott.

Nagy kérdés: mi lesz most?
A pályák kicsit különbözőek, mint az elmúlt években, úgyhogy aki a leghamarabb és legjobban alkalmazkodik a szokatlan viszonyokhoz (főleg a sötétséghez), az lesz a nyerő Miskolcon.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!