2010.01.31. 15:09
Gabura Krisztián - A motorépítő 2.rész
<p>Minden autósport ágazatban hallani a<br /> Homologizáció kifejezést. Akár<br /> rallye autóról beszélünk,<br /> akár gokartról.</p>
Azokon a versenyeken amiket az MNASZ ( Magyar
Nemzeti Automobil Szövetség )
felügyel, az FIA ( Fédération
Internationale de l Automobile, magyarul:
Nemzetközi Automobil Szövetség )
szabályai vannak érvényben.
Szabályozva van, például az
autó felépítése és
módosíthatósága az
úgynevezett â01Ehomologizációs
laponâ01D. Tartalmaznia kell, az autó minden
adatát és fel kell tüntetni, ami az
adott modell beazonosításához
szükséges. Krisztiánt
erről is megkérdeztük.
Magyarországon, hogy működik ez a
dolog? Van esetleg valami probléma a
dokumentumokkal?
Gabura Krisztián: „Minden egyes
autóhoz, minden egyes típushoz tartozik
egy homologizációs szám. Amivel az
FIA elfogadta, hogy az adott autót -
például Opel Astra GSI -
hivatalosan lehet versenyeztetni. Nagyon komoly
megkötéseket adnak.,
előírják, mi az amit lehet.
Ettől a leírástól
eltérni nem szabad. Legyen az motorikus
átépítés,
versenyülés, esetleg bukóketrec
beszerelése. Például
rallye „A” csoportban
vezérműtengelyt és dugattyút
lehet cserélni, de hajtókart nem. Ennek a
hajtókarnak gyárinak kell maradnia. Ezt
bizony ellenőrizhetik. A
homologizációs lapot meg kell
vásárolni. Mindegy, hogy
Magyarországon, vagy külföldön
versenyzik valaki. Ahhoz, hogy a versenyeken a rajthoz
oda álljon a versenyző, rendelkeznie kell
az autóhoz egy ilyen dokumentummal. Így,
ha bármilyen módosítást
eszközöl akkor bizonyíthassa, hogy azt
megteheti szabálysértés
nélkül. Persze csak a dokumentumban
megengedett határig, illetve
eszközökkel. Ez egy nemzeti színű
szalaggal lepecsételt és
összekötött
„szentírás”.
Egyébként Magyarországon egy ilyen
lap 50 ezer forint körüli összeg.
Sajnos itthon ezt fekete-fehérben, a
fénymásolók
minőségéhez hasonló
technológiával
állítják elő. Ez nagyon sokat
torzít. Egyszerűen nem veszik a
fáradságot, hogy normális
minőségű nyomtatást
végezzenek, színesben. Össze sem
lehet vele hasonlítani egy nemzetközi
dokumentumot.”
Ezzel a „fénymásolt” lappal
dolgoznak az ellenőrök is?
Gabura Krisztián: „Ha valaki
óvást ad be egy versenyző ellen,
feltételezi, hogy csalt az autóban
lévő egyik alkatrésszel ezt veszik
alapul. Illetve fokozott technikai
ellenőrzéseknél is. Ami kiterjedhet
akár kipufogó rendszer, hengerfej
méretezés vagy vezérműtengely
vizsgálatára is. Így ami le van
írva a homologizációs lapra, azt
le kell, hogy ellenőrizzék az autón.
Ilyenkor a fent említett
„fénymásolt” lapot veszik
alapul.”
Otrosinka Gábor ( melygarazs-street.hu)
motorépítő