boon-sportoldal

2010.01.31. 15:09

Gabura Krisztián - A motorépítő 2.rész

<p>Minden aut&#243;sport &#225;gazatban hallani a<br /> Homologiz&#225;ci&#243; kifejez&#233;st. Ak&#225;r<br /> rallye aut&#243;r&#243;l besz&#233;l&#252;nk,<br /> ak&#225;r gokartr&#243;l.</p>

Azokon a versenyeken amiket az MNASZ ( Magyar

Nemzeti Automobil Szövetség )

felügyel, az FIA ( Fédération

Internationale de l Automobile, magyarul:

Nemzetközi Automobil Szövetség )

szabályai vannak érvényben.

Szabályozva van, például az

autó felépítése és

módosíthatósága az

úgynevezett â01Ehomologizációs

laponâ01D. Tartalmaznia kell, az autó minden

adatát és fel kell tüntetni, ami az

adott modell beazonosításához

szükséges. Krisztiánt

erről is megkérdeztük.

Magyarországon, hogy működik ez a

dolog? Van esetleg valami probléma a

dokumentumokkal?

Gabura Krisztián: „Minden egyes

autóhoz, minden egyes típushoz tartozik

egy homologizációs szám. Amivel az

FIA elfogadta, hogy az adott autót -

például Opel Astra GSI -

hivatalosan lehet versenyeztetni. Nagyon komoly

megkötéseket adnak.,

előírják, mi az amit lehet.

Ettől a leírástól

eltérni nem szabad. Legyen az motorikus

átépítés,

versenyülés, esetleg bukóketrec

beszerelése. Például

rallye „A” csoportban

vezérműtengelyt és dugattyút

lehet cserélni, de hajtókart nem. Ennek a

hajtókarnak gyárinak kell maradnia. Ezt

bizony ellenőrizhetik. A

homologizációs lapot meg kell

vásárolni. Mindegy, hogy

Magyarországon, vagy külföldön

versenyzik valaki. Ahhoz, hogy a versenyeken a rajthoz

oda álljon a versenyző, rendelkeznie kell

az autóhoz egy ilyen dokumentummal. Így,

ha bármilyen módosítást

eszközöl akkor bizonyíthassa, hogy azt

megteheti szabálysértés

nélkül. Persze csak a dokumentumban

megengedett határig, illetve

eszközökkel. Ez egy nemzeti színű

szalaggal lepecsételt és

összekötött

„szentírás”.

Egyébként Magyarországon egy ilyen

lap 50 ezer forint körüli összeg.

Sajnos itthon ezt fekete-fehérben, a

fénymásolók

minőségéhez hasonló

technológiával

állítják elő. Ez nagyon sokat

torzít. Egyszerűen nem veszik a

fáradságot, hogy normális

minőségű nyomtatást

végezzenek, színesben. Össze sem

lehet vele hasonlítani egy nemzetközi

dokumentumot.”

Ezzel a „fénymásolt” lappal

dolgoznak az ellenőrök is?

Gabura Krisztián: „Ha valaki

óvást ad be egy versenyző ellen,

feltételezi, hogy csalt az autóban

lévő egyik alkatrésszel ezt veszik

alapul. Illetve fokozott technikai

ellenőrzéseknél is. Ami kiterjedhet

akár kipufogó rendszer, hengerfej

méretezés vagy vezérműtengely

vizsgálatára is. Így ami le van

írva a homologizációs lapra, azt

le kell, hogy ellenőrizzék az autón.

Ilyenkor a fent említett

„fénymásolt” lapot veszik

alapul.”

Otrosinka Gábor ( melygarazs-street.hu)

Kapcsolódó cikkek:

motorépítő

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!