Autó - Motor

2008.08.25. 09:58

Selyembe szőtt álomautó

<p>Autótervezőként álmokat szövögetni nem bűn, sokkal inkább elvárás. Az viszont már több mint merészség, ha a valóságban is szövőpadon készül el a jármű.</p>

Nem horpad, nem törik, s ha elkopik vagy unalmas a színe elég új bőrt húzni a régi helyére. A selyembe szőtt álomautó a különleges burkolata ellenére sem rugaszkodott el a valóságtól. Formavilága és a ruha alatt dübörgő technika meglepően hétköznapi. V8-as benzinmotorját a Z8-as roadstertől örökölte – ha már leálltak a gyártással, legalább egy ilyen unoka vigye tovább a levetett göncöket, hiszen a jövőre megjelenő Z4-ben teljesen új megoldások debütálnak majd.

A Gina igazi különlegessége a vázat borító szövetben rejlik. A karosszériaelemekre négy ezüstösen csillogó textillapot feszítettek. Az „ing” a kocsi orrától az ajtók hátsó éléig tart. A „nadrág” a küszöbök oldalsó élétől a farig feszül. A kelme alatt látványosan dudorodnak a szokásos elemek: a lökhárítók, a fedelek, az ajtók és a sárvédők. A matérián első pillantásra nyoma sincs nyílásoknak, csupán ráncok tűnnek föl a hajlatokban illetve a mozgó alkatrészek környékén. A köpeny anyaga a BMW saját fejlesztése. Selymes hatása ellenére masszív fémszövet, amely ellenáll a víznek, fényáteresztő, s jól tűri a hideget és a meleget. Emellett úgy viselkedik, mint a rossz emlékű cicanadrág: formára nyúlik, a különbség annyi, hogy ez mindig visszanyeri eredeti alakját, a sokadik nyújtás után is.

A szövetet ráfeszítik a Gina vázának szénszálas éleire, amelyek ráadásul ugyanolyan mozgékonyak, mint a borítás, vagy mint az emberi inak. Az elektronikusan mozgatható elemek helyváltoztatása nyomán az autó az elképedt szemlélők orra előtt vált alakot. A nagy sebességnél kiemelkedő hátsó spoiler sem újdonság, számos más típusnál használják, a BMW egybeöntött ruhája miatt azonban itt nincs rés, ezzel tovább javul az autó légellenállása. Menet közben csupán egy helyen keletkezik luk a karosszérián: a fényszórók bekapcsolásakor szemként nyílik fel a lámpákat takaró burkolat.

Az alakváltó modellekre persze még sokat kell várni. A szövet ugyan lehet olcsó, de az „izmokat” és a „csontvázat” mozgató mechanika borsos ára és súlya egyelőre megakadályozza, hogy selyembe burkolt autók lepjék el az utakat.

A textil-BMW ajtói felfelé nyílnak. A karosszériát borító szövet úgy ráncolódik össze, mintha élő szövet lenne. A pillangóajtók nyílásakor egyre több redő keletkezik a textilen, amely kopoltyúra, vagy cápauszonyokra hasonlít leginkább. Az ajtók visszazáródásakor sem kell az anyagot rendezgetni. A szövetet rögzítő mozgékony fémváz kisimítja az anyagot, s záródás után nyoma sincsen a textil alatt dolgozó elektronikának. S, hogy mi történik, ha megsérül az ünnepi öltözet? A teljes hacuka cseréje – némi gyakorlás után – két órát vesz igénybe. Ennyi idő alatt a legapróbb karcolást sem könnyű a hagyományos fényezésről eltávolítani. S itt csupán eddig tart egy új szín, vagy egy új forma kialakítása.
reggel.hu

  • Tanévkezdés traffipaxszal
  • Pszichológia alkalmassági a jogosítványhoz
  • Októberben mutatkozik be az új VW Golf
  • Autós rovat
  •  

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!